Dochlazování turba – jak dlouho?

12. 1. 2025 3 min. čtení diskuze (9) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak se starat o turbo Základní info k turbu

Dochlazování turbodmychadel je poměrně velké téma. Vztahuje se k němu poučka o tom, že je potřeba turbo dochlazovat po jízdě ve vyšších otáčkách. Jak dlouho ale turbo chladne

Dochlazování turba – jak dlouho?

Články na téma dochlazování turba:

  1. Dochlazování turba - má pro vás smysl?
  2. Dochlazování turba a další tipy
  3. Dochlazování turba v moderních autech
  4. Chlazení turba vodou
  5. Turbo u auta – jak dlouho se vlastně chladí? - právě čtete

Samotné turbo nemá problém točit i třeba 250 tisíc otáček a ohřát se při tom na teplotu přes 700 stupňů. Už na volnoběh jsou otáčky turbodmychadla zpravidla kolem 10 tisíc za minutu. Výrobci aut na nějaká doporučování až na výjimky zhusta dlabou a často spoléhají na dochlazení ložiskové skříně vodním okruhem (třeba u motoru 1.2 TSI EA211), jenže ne všechna turba mají vodní chlazení samozřejmě

I automobilky to doporučují

Volkswagen kdysi psal v manuálech, že po delší zátěži je nutné nechat motor dvě minuty běžet na volnoběh, a to právě kvůli dochlazení turba. Naproti tomu Honda uvádí, že po zastavení je fajn nechat motor běžet ještě 10 sekund, během kterých otáčky údajně poklesnou na dostatečně nízkou hodnotu. 

Samozřejmě to někomu nedalo a změřil to. Ten někdo byl student VUT v Brně a jeho diplomová práce nám poslouží jako zdroj informací. 

Simulovaný scénář dochlazování turba

Teplota turba je v práci zjišťována ve scénáři simulujícím jízdu auta konstantní rychlostí při 4000 otáčkách za minutu, a to po dobu 20 minut. V průběhu jízdy se před řidičem objeví informační tabule, která avizuje čerpací stanici, a to 500 metrů před sjezdem. Ve chvíli, kdy řidič tabuli míjí, sundává nohu z pedálu plynu a brzdí se zařazeným rychlostním stupněm, aby cca 100 metrů před zastavením vyřadil a dojel setrvačností k výdejnímu stojanu. Pro měření byl motor připojen na dynamometr. 

Celý výše uvedený proces se opakuje pětkrát s tím, že se liší doba, po kterou běží motor před vypnutím ve volnoběžných otáčkách. Je to 0, 30, 60, 90, 120 a 150 sekund. Přitom byla zaznamenávána teplota zplodin, a to jak před turbem, tak i za ním, přesnou teplotu ložiskového uzlu tedy nemáme, ale představu o jeho tepelných poměrech si udělat můžeme. Sledování probíhalo u motoru D30 O2 57 v BMW M57. Jedná se o řadový šestiválec, který má turbodmychadlo bez chlazení kapalinovým okruhem motoru. 

Zajímavá je už teplota v první fázi, tedy v okamžiku, kdy motor běží na 4000 otáček, což simuluje jízdu po dálnici. Před turbem to bylo 700 °C a za ním 550 °C. Rozdíl se dá přisuzovat využití zbytkové tepelné energie právě na přeplňování. Za bernou minci však můžeme považovat teplotu před turbodmychadlem.

Ano, dochlazování skutečně má smysl

Abychom to zkrátili, tak diplomka došla k závěru, který by se dal shrnout jednoduchým grafem, viz níže. 

Je jasně viditelné, jak velký vliv má doba dochlazování na snímanou teplotu spalin. Předně – vždy po vypnutí motoru teplota vroste, protože přestane proudit olej. Pakliže se nedochlazuje vůbec, vyletí teplota na 439 °C a potom pozvolna klesá. Půlminuta volnoběhu srazí na 387 °C. Autor práce však správně uvádí, že akceptovatelná teplota je pro olej do 250 °C. Tomu by odpovídal scénář, kdy motor po zastavení necháme běžet ještě dalších 120 sekund, tedy dvě minuty

Brzděte motorem!

Zajímavý je graf průběhu teploty při brzdění motorem. Tam je vidět obrovský pokles teploty, který zajistí chlazení turba studeným vzduchem při sundání nohy z plynového pedálu a ponechání zařazeného kvaltu. Do motoru tak jde vzduch bez paliva, který odebírá teplo. Pokud z toho lze vyvodit nějaký závěr, pak jednoznačně ten, že krom doběhu na volnoběh před vypnutím motoru je fajn brzdit co nejvíce podřazováním a vyřadit do neutrálu klidně až těsně před zastavením. 

Zdroj info: VUT Brno, Diplomová práce Provoz a údržba vozidel s přeplňovanými motory turbodmychadly – Bc. Peter Vertaľ.
Zdroj médií: Depositphotos, Diplomová práce Provoz a údržba vozidel s přeplňovanými motory turbodmychadly – Bc. Peter Vertaľ.

Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?

Méně jak 4 roky 2 370
20 %
5 až 7 let 4 166
34 %
Více jak 7 let 5 579
46 %
Jan Schlemmer, 14. 1. 2025 21:10, reagovat
Dobry den, prosim o link na zminenou diplomku. V te budou urcite uvedeny odkazy na merici systemy, podminky pro mereni atd. Rad bych si tuto diplomou praci precetl ze zvedavosti. Nejsem zadny znalec aut a turb/tureb?, ale tohle bych si opravdu rad precetl. Diky za odpoved a odkaz. Diplomove prace jsou verejne prisupne? Diky. Sch
Jan Schlemmer, 14. 1. 2025 21:13, reagovat
Nic, beru zpet. Autor clanku zdrojoval. Vsiml jsem si pozde. Dekuji. Sch
Mates Baworista, 13. 1. 2025 18:01, reagovat
A můžu vůbec dochlazovat? Je přeci zakázáno, aby motor běžel zbytečně naprázdno. Si děláte srandu nebo to myslíte vážně že jste taková poslušná ovce systému??
Mates Baworista, 13. 1. 2025 17:59, reagovat
Pro pana Cvernu nic nemusite jen umřit ))
Martin, 12. 1. 2025 20:33, reagovat
Proto kupuji zásadně atmosféry:-)
Josef Cvancara, 12. 1. 2025 14:00, reagovat
A můžu vůbec dochlazovat? Je přeci zakázáno, aby motor běžel zbytečně naprázdno.
Ivan, 12. 1. 2025 14:36, reagovat
AHoj, To fakt myslis vazne? Kdyz tak to naprazdno neni, jelikoz zabranujes poskozeni motoru, resp turba, tak jake pak naprazdno, naprazdno je kdyz cekas na manzelku a mas nastartovane a ona rekla, ze prijde za minutu a flaka se doma jeste hodinu a ty hodinu smrdis pod barakem. Mimo jine v clanku je napsane, ze vyrazne pomaha dochlazovat brzdeni motorem, navic podle grafu, staci minuta a pul a mas myslim turbo v klidku a za tu minutu a pul, kdyz tedy nemas EURO 2 a horsi normu (aka nesmrdis jak popelar), te nikdo neuda, hmm i kdyz v CR je vsechno mozny...
Josef Cvancara, 12. 1. 2025 14:44, reagovat
Vážně, nevážně. Jenom popisuji to, jak se nesmí nechat auto s nastartovaným motorem, než odmetu sníh. Kolik je tady takových článku před každou zimou, že to vlastně nemůžeš. A to dochlazování je co, v podstatě to samé. Ano, v zimě nastartuji a odmetu. Ráno přijedu před šichtu a dochladím. Správně bych ale vůbec neměl.
Daniel Gruza, 12. 1. 2025 17:32, reagovat
Tady necháte na volnoběh běžet dobře zahřátý a promazaný motor, zatímco ráno při "zahřívání" motor zmrzlý, nepromazaný, ve kterém tím pádem dochází k velkému tření, nedokonalému spalování a velké kondenzaci par, takže studený motor zakarbonujete. Jak říká motorář Vaculík v takovém motoru "prší"...

Podobné články