PRÁCE 🧰

Dochlazování turba je nutnost i u vodou chlazených turbodmychadel

23. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Životnost turba

Turbodmychadlo musí vydržet extrémní teplotní namáhání, proto jej některé automobilky chladí nejen olejem, ale i vodou. Řidiče to nezbavuje nutnosti dochlazovat po delší jízdě při vyšší zátěži motoru.

Dochlazování turba je nutnost i u vodou chlazených turbodmychadel

Jak funguje vodou chlazené turbo?

U běžného turbodmychadla je chlazení realizováno vzduchem a olejem. Mazivo proudí přes střed turba, který zároveň svým tlakem vystřeďuje. Mezi pouzdrem ložiska a osou tak hned po nastartování začne proudit olej odvádějící velkou část tepla.

Aby bylo chlazení lepší, přišel někdo s nápadem napojit turbodmychadlo na chladicí okruh. Má to obrovské výhody! Jednak je zajištěno mnohem efektivnější chlazení, protože oleji pomáhá ještě chladící kapalina, ale také se chladivo rychleji dostane na provozní teplotu. Turbo totiž topí docela dost.

Opravdu vodní chlazení turba pomůže?

Zásadní je chlazení vodou pro agregáty fungující ve vozidlech se stop-start systémem. Ten totiž vypne na při zastavení motor, v důsledku čehož okamžitě přestává proudit i olej. Ve scénáři, kdy auto jezdí po městě, to zase tolik nevadí, protože tam se obvykle nejezdí po delší dobu ve vyšších otáčkách.

Čerpadlo vody má řekněme „doběh“. Ne že by mělo velkou setrvačnost, ale jeho vypnutí je zpožděné třeba o půl minuty až minutu. Voda tak odvede teplo, které by se jinak v turbodmychadle naakumulovalo, čímž by došlo k připékání oleje a k tvorbě malých kousků karbonu v něm. Ty jsou mimochodem velmi abrazivní.

Doběh vodního chlazení můžete pozorovat i sami. Stačí zastavit auto a zvednout kapotu. Uslyšíte cvrlikání čerpadla, které po chvilce ustane. Typicky to mají třeba motory řady TSI generace EA211.

Dochlazujte na neutrál i tak

Jenže pak je tu ještě jeden scénář, kde vodní chlazení sice pomůže, ale přesto je potřeba turbo ideálně dochladit „uživatelsky“. Tím je dálnice, tedy provoz při vyšším zatížení motoru, který běží ve vyšších otáčkách třeba hodinu v kuse. Turbo se ohřeje a naakumuluje do sebe teplo, nezřídka se doslova rozžhaví, což se děje zejména u benzinových motorů, které mají obecně vyšší teplotu spalin.

Řidič tak jede po dálnici a s vědomím, že přeci má vodní chlazení, respektive dochlazování, vypne motor hned po zastavení. Ano voda bude ještě chvilku proudit, ale olej již ne. Zbytek, který v turbodmychadle zůstane, se začne připékat. Voda nemá šanci dostatečně rychle srazit teplotu na rozumnou mez (do 200 °C). Proto je potřeba po svižné jízdě i vodou chlazené turbo dostatečně dochladit. Ideální je na sjezdu z dálnice vyřadit a doplachtit na parkoviště, kde můžete ještě chvíli nechat s vypnutým stop-start systémem auto běžet na volnoběh.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články