VIDEO: Víte, co znamená BiTurbo?

20. 5. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Typy turbodmychadel

Na motoru nemusí být turbodmychadlo jen jedno, může jich být i více. Často tomu tak je u objemnějších agregátů nebo u motorů, které mají třeba osm válců.

Co je to BiTurbo?

Články na téma druhy turbodmychadel:

  1. Hybridní turbo
  2. Co je to BiTurbo? - právě čtete
  3. Turbo Garrett vs. KKK - porovnání kvality
  4. Turbo benzín vs turbo diesel

Ono vlastně nikde není moc přesně definováno, co to biturbo je. Pro potřeby článku se ale smíříme s tím, že jsou to zkrátka dvě turba, která přeplňují jeden motor a jsou v libovolném uspořádání. Mohou být tedy obě stejná, ale také se mohou lišit.

Nestejně velká turba

Nestejně velká turbodmychadla se používají zejména u modernějších aut, kde biturbo motor má jedno menší a jedno větší turbo. Jsou obvykle na jednom vedení a mezi nimi je řízená klapka. Menší turbína se roztáčí už od velmi malých otáček, přeplňuje motor a vyhlazuje něco, co by se dalo nazvat „mrtvým spodkem“. Zkrátka pokrývá tu oblast, ve které se autům s jedním turbem moc nechce zrychlovat.

Jelikož je toto turbo ale menší a lehčí, není schopno dodávat dostatek vzduchu ve vyšších otáčkách, je tu větší turbo. Mezi oběma turbodmychadly je klapka, která ovládá a reguluje poměr jimi dodávaného vzduchu. Je tak možné zajistit i relativně hladký přechod mezi pásmem, kde funguje menší turbo a pásmem, kde hrne vzduch do motoru to větší. To se roztáčí o něco déle, a vyžaduje větší proud výfukových plynů. Je ale schopné dodat velký objem vzduchu a přebírá tak v určité chvíli práci.

Existují samozřejmě nejrůznější modifikace, řešení a regulace. Pro konstruktéry biturbo dieselů nebo benzinových motorů je dost těžké správně navrhnout celý systém. Do hry totiž vstupuje celá řada faktorů a správně vše sladit je hodně náročné. Když se to povede vznikne velmi pružný motor, který nemá žádný výraznější kopanec a funguje prakticky v celém spektru otáček. Nevýhodou je náročnost na servis a pak také statisticky menší spolehlivost – dvě turba holt znamenají dvakrát větší riziko, že některé z nich odejde. Dalším negativem je samozřejmě pořizovací cena biturbo motoru, potažmo celého auta. Proto se v mainstreamu tyto agregáty úplně nevyskytují.

Stejně velká turba

Řešení, které se někdy nazývá paralelní twin turbo nebo také paralelní biturbo. Vezme se jednoduše motor, často třeba šestiválec, osmiválec nebo desetiválec a polovinu válců „obsluhuje“ jedno turbodmychadlo, druhé polovině zajišťuje přísun vzduchu druhé. S výhodou se toto často dělá u motorů s válci do V – příkladem budiž Audi S4 Biturbo V6, kde jsou tři a tři válce, přičemž se turba jen otáčejí v opačném směru, jinak jsou vlastně identická.

Výhody jsou asi jasné, v první řadě je to výkon. Tyto motory se používají spíše ve sportovně laděných autech a má to svůj důvod, kterým je většinou docela rapidní vzestup křivky výkonu a krouticího momentu. Pro konstruktéry navíc není nijak zásadně složité celý systém sladit. Když už se s něčím musejí potýkat, tak se zapasováním biturbo motoru pod kapotu, protože je třeba dodržet nějaké vzdálenosti turbodmychadel od citlivějších komponent, které by mohly teplem trpět. Nevýhodou pro zákazníka je zase to, že v případě poruchy se často mění hned obě turba najednou. Což trochu leze do peněz.

VIDEO: Co je a jak funguje BiTurbo

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články