Pojem hybridní turbodmychadlo může mít vícero významů. Ten nejčastěji hledaný je ale ve spojení s tuningem auta a požadavkem vyššího výkonu motoru.
Hybridní turbodmychadlo
Články na téma druhy turbodmychadel:
- Hybridní turbo - právě čtete
- Co je to BiTurbo?
- Turbo Garrett vs. KKK - porovnání kvality
- Turbo benzín vs turbo diesel
Když chcete ze standardního motoru vytřískat větší výkon, máte několik možností, jak toho dosáhnout. Jednou z nejefektivnějších cest je úprava turbodmychadla. Většinou se to řeší tak, že se vezme to originální turbo a zvětší se jeho kompresní komora, společně s kompresním kolem. A nejjednodušším způsobem, jak to udělat, je vzít dvě turba a složit z nich jedno - hybridní turbo.
Hybridní turbo na oktávce
Naprosto typickým příkladem je jedničková Škoda Octavia s motorem 1.9 TDI a výkonem 81 nebo 85 kW. Dává se tam střed z Audi, které mělo sice stejný motor, ale jiné turbo. Výfuková část zůstává naprosto stejná, stejně tak svody a geometrie. Mění se akorát střed, který má větší kompresorové kolo. Kompresorová komora se musí upravit a poté turbodmychadlo zvládá při hodně podobných otáčkách dodávat motoru vzduch o vyšším tlaku i objemu, při zachování stejných otáček. Pakliže budete hledat postup, jak upravit turbo nějakého jiného motoru, tak u nás se tohle bohužel ve větší míře nedělá. Doporučujeme zadat do vyhledávače „hybrid turbocharger" nebo „hybrid turbo“ ve spojení s kýženým agregátem a s trochou štěstí dostanete někdy i docela podrobný návod.
Nesmí se to přehnat
Takové úpravy lze samozřejmě dělat jen do určité míry. Při příliš velkém nepoměru rozměrů obou kol klesá účinnost v nízkých otáčkách - motor to v podstatě dost umrtví, ale probere se někde ve středních a vyšších otáčkách, kde přijde masivní kopanec. Což je samozřejmě pro běžnou jízdu dost nepraktické a hodí se to spíše u závodních aut. Hybridní turbodmychadlo tak může být překvapivě levným a zároveň účinným i trvanlivým způsobem, jak z auta vydolovat vyšší výkon.
Hybridní turbo - popis odborníka
Zdroj médií: Depositphotos.