Turbo obvykle pohánějí výfukové plyny, které jdou z motoru, což způsobuje i jisté komplikace. Přišel tedy nápad obstarat pohon jinak – elektromotorem. Dává to vůbec smysl?
Elektrické turbo do auta
Články na téma druhy turbodmychadel:
- Hybridní turbo
- Co je to BiTurbo?
- Turbo Garrett vs. KKK - porovnání kvality
- Turbo benzín vs turbo diesel
- Elektricky poháněné turbo: Co to je a jaké to má výhody? - právě čtete
Turbodmychadlo přišlo jako zlepšení efektivity spalovacích motorů, zejména dieselů. V Evropě tím zažehlo roky, kdy se dalo jezdit s relativně jednoduchými a odolnými motory, které měly velmi solidní výkonové parametry a příjemnou spotřebu. Kombinaci těchto tří vlastností už asi nikdy nezažijeme, současné naftové agregáty se vyznačují perfektní spotřebou i dynamikou, ale jaksi se nám vytratila jejich kdysi fantastická spolehlivost.
Nicméně turbo se dostalo do většiny současných aut, v podstatě jediní, kdo se mu vyhýbá, jsou Japonci s jejich velmi konzervativním přístupem k technice.
Turbo, jakkoliv automobilismus posunulo, má i svá negativa, nemá smysl to zastírat. Jedním z nich je závislost na výfukových plynech a jejich přísunu, který není úplně stálý, spíš naopak. Tlak plynů, které roztáčejí rotor turbodmychadla, se samozřejmě mění. První masově prodávané turbodiesely tedy měly dost ostrý nástup, kdy se po sešlápnutí plynového pedálu při akceleraci nejdřív nic nedělo a po vteřině nebo dvou přišel kopanec do zad a vůz vystřelil dopředu.
Také čtěte
Regulovat takovéto chování se dá různě, největším pokrokem byly asi elektronicky řízené naklápěcí lopatky, které zvládají křivku nástupu výkonu a kroutícího momentu trochu vyhladit a turbolag není tak znatelný.
Jenže k dokonalosti to má pořád daleko, pořád je znát jistá prodleva. Proto se hledaly způsoby, jak turbodmychadlo udržet v otáčkách i v případě, kdy není dostatečný tlak výfukových plynů.
- Přečtěte si také: Čím se liší dobré turbo a špatné turbo?
Elektrické turbo
Přišla idea elektrického motoru, který by eliminoval tento nedostatek, stejně jak pár dalších. Elektrické turbo nepotřebuje regulační člen, protože změna otáček probíhá na straně elektromotoru, a to velmi přesně (lopatková regulace je proti tomu o několik řádů méně precizní). Odpadl mimochodem i wastegate, protože výfukové plyny tu vůbec roli nehrají. Navíc může takové turbo pomáhat i při nízkých otáčkách motoru, čímže se zvedá efektivita celého pohonného systému.
V podstatě jsme s elektrickým turbem možná už blíže kompresoru než turbodmychadlu. Jenže zatím se bohužel masově elektrická turba neprosadila, a to z vícero důvodů. Tím nejzásadnějším je asi cenová náročnost. A to jak na straně nákladů výrobních, tak při případné opravě. Klasické turbo je přeci jenom už poměrně vychytané a spolehlivé, kdežto spojení s elektromotorem je pro výrobce trochu novinka a neradi se touto cestou pouštějí.
Také čtěte
- Přečtěte si také: Jak zkontrolovat turbo
Elektřina jenom jako pomoc
Existuje ještě jedna zajímavá koncepce, se kterou přišel Garrett. Vzal vlastně klasické turbodmychadlo, neodstranil část výfukovou, akorát v nižších otáčkách nechal pomáhat elektromotor. Jakmile je tlak výfukových plynů dostatečný, dojde k odpojení elektromotoru a turbo už funguje klasicky.
Umožnilo to i na menší motor namontovat větší turbo, které by jinak za nízkých otáček nefungovalo. Ještě více se tím zlepšila efektivita a výkonové parametry. Jakmile řidič sundá nohu z plynového pedálu, tak se navíc elektromotor přepne do režimu generátoru a vysoké otáčky umožní doslova rekuperovat energii a ukládat ji do 48V baterie. Je to zatím asi ten nejefektivnější systém, který se povedlo vymyslet a zrealizovat.
Rozdíl mezi kompresorem a elektrickým turbem
Aby bylo zcela jasno, kde je rozdíl – kompresor pohání přímo motor mechanicky, typicky přes řemen. Elektrické turbo, tedy dmychadlo, pohání nezávislý elektromotor, který si bere energii z palubní sítě auta.
Vlastnost | Kompresor | Elektrické turbo |
Zdroj energie | Mechanický pohon od motoru | Elektromotor, případně elektromotor + výfukové plyny |
Turbo lag | Není | Není |
Účinnost | Nižší (zátěž pro motor) | Vyšší |
Odezva | Okamžitá | Okamžitá |
Složitost konstrukce | Nižší | Vyšší |
Cena | Nižší | Vyšší |
Využití | Velkoobjemové motory | Moderní maloobjemové motory |
Zdroj médií: Garrett.