🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Turbo a kompresor – proč vyhrála první možnost?

18. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Základní info k turbu

Přeplňování spalovacího motoru je cestou, jak zvýšit jeho efektivitu a výkon. V zásadě přeplňujeme dvěma způsoby – turbem, nebo kompresorem.

Turbo a kompresor – proč vyhrála první možnost?

Články na téma turbo vs. kompresor:

  1. Rozdíl mezi turbem a kompresorem
  2. Přeplňování - turbo nebo kompresor?
  3. Kompresor - jak funguje v praxi?
  4. Turbo vs. kompresor - právě čtete

Dnes už se bez přeplňování obejde jenom pár motorů, typicky třeba nejslabší litr ve Fabii, případně motor 1.5 u Hyundai i30. To jsou ale menšinové agregáty. I s ohledem na jejich charakteristiku se bohužel prodávají skutečně minimálně. Doba přeje zejména motorům přeplňovaným, případně hybridům.

Přeplňování turbem

Turbo se masivně rozšířilo nejprve v leteckém průmyslu, kde mělo trochu jiný úkol než zlepšit efektivitu provozu. Primárně konstruktéři sledovali nutnost dopřát motoru dostatečný objem vzduchu i ve vyšších nadmořských výškách, kde atmosféra řídne. Agregát tak nemohl podávat dostatečný výkon, což turbo (respektive mnohdy kaskáda turbodmychadel) řešilo. Druhým efektem bylo skutečné zvýšení výkonu a efektivity, takže bylo možné ubrat počet válců (například letoun B-36 mohl mít šest motorů s 28 válci namísto šesti motorů s 90 válci). Postupem času se dostalo i do lodních motorů, těžké a zemědělské techniky. Pak přišla doba turbodieselová, u nás reprezentovaná jedničkovou Octavií 1.9 TDI, následovaná snižováním objemů při zachování potřeby stejných dynamických parametrů. Takže při ubrání jednoho válce a snížení objemu třeba na litr bylo turbo řešením, jak zachovat spotřebu nízkou, ale v případě nutnosti byla dynamika stále dostatečná.

Kouzlo turbodmychadla je v tom, že si bere energii, která by jinak přišla vniveč a motoru ji svým způsobem vrací. Na jedné straně jsou výfukové plyny, které roztáčejí turbínu, na straně druhé je dmychadlové kolo, tlačící vzduch do motoru. Problém je, že v nižších otáčkách turbo není zase tolik efektivní, pak přijde mohutný kopanec a auto vyrazí dopředu. I to se dá řešit pomocí regulace nebo třeba doplněním o druhé, menší turbodmychadlo.

Přeplňování kompresorem

Zde sledujeme vlastně to samé, tedy stejný cíl – dopřát motoru více vzduchu. Historie zde bohužel není zdaleka tak barvitá, jako v předchozím případě. Kompresor však má svá jednoznačná pozitiva oproti turbu. Vychází to z principu jeho funkce, je totiž přímo spojen řemenem s klikovou hřídelí, eventuálně je možné kompresor pohánět elektřinou. Tak jako tak je možné ho nechat zabírat od volnoběhu. Obvykle je namontován co nejblíže k motoru, aby stlačoval jen minimum vzduchu, jeho reakce je tedy okamžitá.

Na druhé misce vah je i zátěž motoru, kterou kompresor způsobuje. Jelikož ho motor musí pohánět, ubírá mu něco málo z výkonu, naštěstí méně, než kolik mu toho výkonu přidává (jinak by použití kompresoru nedávalo smysl). Jako přítěž funguje kompresor hlavně ve vyšších otáčkách, kde už nepřináší moc výkonu, což má své konstruktérské řešení – pomocí speciální spojky ho řídící jednotka odpojí.

Proč vyhrálo turbo?

Není úplně výjimkou, že se obě technologie kombinují, u nás je asi nejznámější motor 1,4 TSI Twincharger, který se dostal i do Fabie RS. Ve výsledku však zvítězilo turbodmychadlo, protože nezatěžuje samotný motor a zlepšuje jeho efektivitu více než kompresor. Na druhou stranu si troufáme tvrdit, že jízdnímu stylu většiny řidičů by seděl více právě kompresor. V dnešní době, kdy jsou jediným sledovaným parametrům aut emise a nic jiného, však už nemá moc šanci se prosadit.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.
Milan Havlíček, 19. 3. 2024 2:24
Autor nezná zákon o zachování energie a vymyslel perpetum. !!!
Turbo odebírá energii motoru, ne že ne.
Odpor turba zatěžuje výfukové plyny jako překážka a brání pohybu pístu "protitlakem".
Tím snižuje výkon motoru!!!!!!
Samozřejmě méně, než zvýšení výkonu přeplňováním, je to stejné, jako pohon přes řemenici.

Podobné články