PRÁCE 🧰

Čím se liší dobré turbo a špatné turbo?

22. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Základní info k turbu

Novější turbodmychadla už nevydrží tolik, jako turba starší, která vydržela klidně i celou životnost auta. Dobré turbo je na začátku každé, postupem času se však ukazují rozdíly. Čím je to způsobeno?

Jaký je rozdíl mezi dobrým a špatným turbem?

Velikost turba

Turbo pohání výfukové plyny, to je asi každému víceméně jasné. Jenže dříve jsme měli objemnější motory, které produkovaly více výfukových plynů (a měly často vyšší spotřebu). Jenže větší objem výfukových plynů snadněji roztočil velké turbínové kolo, které tak mohlo být objemnější, stejně jako vlastně celý střed turba. Samotná osička byla silnější a ne tak extrémně citlivá na přesné vyvážení. Zmenšením jsem sice dosáhli rychlejšího roztočení a menší setrvačnosti, ale obětovali jsme tomu i část životnosti.

Vliv tepla

Až na pár výjimek jsme ještě 20 let nazpět kupovali auta buď s motory atmosférickými benzinovými, nebo přeplňované diesely. Jasně, byla tu i menšina dieselů bez turba, případně agregátů zážehových s turbem, ale jinak obecně platilo, že turbodmychadlo je doménou spíš nafty.

Pak jsme začali toužit po co nejvyšší efektivitě, takže u benzínové motory dostaly turba. Jenže spaliny jsou zde o dost teplejší než u dieselu, takže tepelné namáhání je logicky vyšší. Namísto regulace natáčením lopatek, která tak vysoké teploty nesnáší úplně dobře, jsme se vrátili k regulaci klapkou a v moderních autech chladíme turba vodou.

Bohužel, působení tepla způsobuje především rychlejší degradaci olejové náplně, která nám to vrátí, a to opět snížením životnosti středu turbodmychadla. Moc tomu nepomohou ani prodloužené intervaly výměny maziva. I nová vozidla vydrží docela dost, jen je potřeba neměnit olej co 30 tisíc kilometrů, ale ideálně interval zkrátit na 10 tisíc. Turbo, a nejenom to, vám poděkuje.

Regulace turbodmychadla

Už o tom byla řeč, regulace pomocí natáčecích lopatek je super, protože umí vyhladit křivku náběhu turba a lze ji řídit nezávisle – elektronicky. Převody, které přenášejí sílu elektromotoru na kroužek, který pohybuje s lopatkami, jsou obvykle z plastu.

A existuje výrobce, který dělá pro jistý automobilový koncern turbodmychadla. V rámci koncernu existují levnější a dražší značky aut, jak to tak bývá. Motorizace však mají identické. Rozdíl je v tom, že ta dražší má regulaci turba „vylepšenou“ odolnějším plastem. Levnější značka má regulaci z plastu měkčího, který není tak odolný. V tom levnějším se vůle vytvoří dříve, takže ovládání geometrie bude nepřesné a auto začne za jízdy cukat. Na displeji se objeví hláška o závadě a řidiči je doporučeno navštívit autorizovaný servis, kde mu samozřejmě velmi ochotně vymění turbo.

Jaký je rozdíl mezi dobrým a špatným turbem?

To staré turbo je funkční, jenom má vadnou regulaci, která samostatně vyjde na dva až tři tisíce. Jenže autorizák neopravuje, ten jenom vyměňuje díly, takže tam prdne komplet nové turbodmychadlo v ceně 25 až 30 tisíc korun. Mimochodem, kdyby regulace měla převody kovové, byla by prakticky nesmrtelná.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: turba.cz.

Podobné články