Turbo lag - co to je a proč se to děje?

15. 3. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turbo lag

Přeplňování turbodmychadlem zvedá primárně točivý moment, ale i výkon spalovacího motoru. Využívá totiž energii výfukových plynů, které by jinak prošly výfukem bez užitku. Turba ale mají i své nevýhody.

Turbo lag - co to je a proč se to děje?

Články na téma turbo díra:

  1. Turbo lag - co to je a proč se to děje? - právě čtete
  2. Jak lze bojovat s turbo lagem?
  3. Jak se omezuje turbodíra

Turbo lag nebo také turbodíru lze velmi jednoduše přeložit jako zpoždění nebo také prodlevu turbodmychadla. Je tím myšlena prodleva mezi okamžikem, kdy v nižších otáčkách sešlápneme pedál a kdy turbo reálně začne přeplňovat. Je to dobře známý efekt, který běžní automobilisté začali vnímat s masivním rozšiřováním přeplňovaných naftových motorů koncem minulého století. Typickým příkladem auta, které má docela znatelný turbo lag, je první Octavia s motorem 1.9 TDI. Tam bylo opravdu dost cítit, že při sešlápnutí plynového pedálu se chvilku nic neděje a zhruba po sekundě přijde něco, co fanoušci těchto motorů nazývají „kopanec do zad“. Zcela upřímně - on to vlastně až takový „kopanec“ není, ale nechceme nikomu brát iluze. Bylo zkrátka cítit, že na pořádný zátah si musí řidič u nevytočeného agregátu chvilku počkat.

Co za to může?

Když se podíváme na to, jak vlastně turbodmychadlo pracuje, je docela logické, že tam nějaké zpoždění zkrátka být musí. Řidič přidá plyn, aby razantněji zrychlil, což vyvolá otevření škrtící klapky a tedy přísun většího množství vzduchu. Současně s tím se začne vstřikovat i více paliva. Motor tedy spaluje více směsi a produkuje více výfukových plynů. Ty jdou do turbodmychadla, kde jim klade odpor turbínové kolo, do jehož lopatek se rychleji proudící plyny opřou a začnou ho roztáčet. Ani to neproběhne hned, protože střed turba něco váží a čím těžší je, tím déle to trvá. Navíc je celý proces brzděn tím, že ve chvíli, kdy z jednoho válce otevřeným výfukovým ventilem jdou plyny ven a jeho píst jde do horní úvrati, jiný válec je na konci výfukové fáze, píst v něm jde do dolní úvrati, ale výfukový ventil se teprve začíná zavírat. Dochází tak k jistému překryvu, kdy jsou u dvou válců spojených jedním potrubím otevřené výfukové ventily a v jednom z těchto válců je přetlak, kdežto v druhém se vytváří podtlak. Část plynů, která by měla jít přímo do turbíny, je tedy strhávána zpět a proudění není konstantní. Tento efekt samozřejmě snižuje rychlost roztáčení turba a jeho celkovou efektivitu.

Otáčky turbínového kola jsou samozřejmě shodné s otáčkami kola v kompresní části. Tam se teď děje to důležité - kompresorové kolo začíná vytvářet tlak (plnicí tlak) a žene vzduch přiváděný sáním do intercooleru, kde se ochladí a pak až může do válce. Až ve chvíli, kdy se toto všechno stane, začne řidič pociťovat nárůst krouticího momentu.

Problém výše popsaného efektu je v tom, že plyn (vzduch a výfukové plyny) se velmi snadno stlačuje a v turbodmychadle se to děje při zrychlení hned několikrát. Pokaždé to samozřejmě zabere nějaký čas a s trochou zjednodušení můžeme říct, že součet všech těchto časů potřebných ke stlačení plynů = turbo lag.

Nezaměňovat!

Sem tam se stane, že si i dnes, kdy už automobilky vcelku dobře zvládají turbo lag potlačovat, někdo postěžuje, že předjíždění musí tak trochu plánovat. Nemusí to být nutně způsobeno zpožděním turba, ale spíše automatickou převodovkou. Zejména dvouspojkové skříně totiž pracují tak, že si musejí svým způsobem chystat vyšší převod, ještě než ho zařadí. Jede-li řidič spíše pomalu a zrychluje plynule, zařadí převodovka ze čtyřky na pětku klidně někde kolem dvou tisíc otáček. Pakliže ale třeba při jízdě na pětku ustálenou rychlostí najednou řidič prudce sešlápne plynový pedál a řídící jednotka vyhodnotí, že musí pro razantní zrychlení podřadit, musí místo nachystané šestky řadit o kvalt níž, tedy trojku, se kterou vůbec nepočítala a nemá ji tedy nachystanou (je to opět velmi zjednodušující příklad, ale ve své podstatě to tak je). To zabere klidně přes vteřinu času a řidič pak může celou tuto někdy docela dlouhou prodlevu nesprávně přičítat turbo lagu.

Názor odborníka na turbo lag

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice, Wikipedie. Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články