PRÁCE 🧰

Vlivy, které určují životnost turba

12. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Životnost turba

Jako každá komponenta, i turbodmychadlo má svoji životnost. Lze ji však velmi významně zkrátit, nebo naopak prodloužit. Stačí se držet pár jednoduchých zásad.

Životnost turba lze ovlivnit. Tohle mu nikdy nedělejte!

Jak funguje turbo v autě?

Turbodmychadlo využívá energii výfukových plynů, která by jinak přišla na zmar. Výfukové plyny mají určitou energii danou jejich objemem a rychlostí. Pustíme-li je přes turbínové kolo, roztočí ho a není nic jednoduššího, než na stejnou osičku dát i kolo dmychadlové. To saje vzduch a zajišťuje, že do motoru ho půjde větší objem a pod větším tlakem, než je tlak atmosférický. Krouticí moment motoru se tím zvýší a zvedne se i jeho efektivita, tedy sníží se spotřeba paliva při lepších výkonových parametrech.

Jak se chovat k turbodmychadlu?

Turbodmychadlo je závislé na mazivu, jeho kvalitě a viskozitě. Střed turba je uložen v kluzném ložisku, kde se otáčí ve vrstvičce oleje. Ten je z jedné strany přiváděn, z druhé odváděn. Důležité tedy je, aby nedošlo ke kontaktu kov na kov, protože střed turba se otáčí rychlostí vysoko přes 100 000 otáček za minutu. Vesměs všechna doporučení tedy s olejem nějak souvisí.

  • Za studena nejezděte na plný plyn. Není to dobré ani pro turbo, ani pro motor. Olej je studený, neteče tak ochotně, jako když je ohřátý na provozní teplotu, jeho mazací schopnosti tedy nejsou optimální.
  • Dochlazujte motor po delší jízdě ve vyšších otáčkách. Turbodmychadlo se rozpálí, olej rovněž. Jakmile motor vypnete, přestane čerpadlo oleje čerpat olej a ten, který je v turbu, se bude doslova přepalovat. Vzniknou v něm částečky karbonu, který poté funguje jako brusná pasta. I turbo, které je chlazené vodou a má doběh vodní pumpy (po vypnutí motoru ještě třeba minutu běží čerpadlo) si dochlazení zaslouží.
  • Mějte v pořádku odvětrání klikovky i ventilového víka. Pokud jde odvětráním ventilového víka větší množství oleje do sání, bude sací část od maziva špinavá. Není to dobré, řešte to, může to skončit velmi nepěkně. Problémy může způsobovat i špatné odvětrání klikovky. Pokud je v ní vyšší tlak, klade odpor oleji odtékajícími z turba. Pozná se to tak, že turbo propouští olej ve větší míře právě skrze kluzné ložisko.
  • U staršího auta vyměňte odtokovou trubku, pokud je z opleteného plastu. Plast zpuchří, jakoby se scvrkne a zmenší se průměr trubky, což je samozřejmě špatně. Odtok oleje pak nefunguje správně a turbo bude opět propouštět olej, který jde do intercooleru.
  • Olej neměňte v prodlouženém (long-life) intervalu. Maximem by mělo být 15 tisíc kilometrů, optimum je 10 tisíc kilometrů. Nezapomeňte měnit i filtr, nešetřete na něm, to raději uspořte něco na oleji.

Jak se projevuje vadné turbo?

Špatné turbodmychadlo může mít několik projevů. Typicky jde o kouřivost vlivem propouštění oleje, který jde do sání. Řidič může pociťovat kolísání výkonu, to v případě, kdy je závada na regulaci turba (buď lopatek nebo obtokového ventilu). Upozornit na problémy může i zvuk. Pískání má na svědomí buď kluzné ložisko, nebo osekané listy vrtulky.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články