PRÁCE 🧰

Vliv vzduchového filtru na životnost turbodmychadla

14. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Životnost turba

Motor krom paliva potřebuje i vzduch. Ten prochází přes vzduchový filtr, čímž se z něj odstraní nečistoty a následně jde vyčištěný vzduch dále do motoru. Buď ještě před vstupem do válce, nebo až v něm, je smíchán s rozprášeným palivem a následně odevzdá tato směs energii při hoření tím, že se rozpíná a tlačí na píst.

Podtlak a plocha filtru

Pokud mezi vzduchový filtr auta a válec dáme dáme turbodmychadlo, dosáhneme krom vyššího krouticího momentu motoru i dalšího efektu v podobě silného podtlaku, který je na filtr vyvíjen. Výrobci s tím samozřejmě počítají a zohledňují to při konstrukci sání, nicméně tento efekt se může stát velmi snadno doslova smrtící pro turbodmychadlo.

Vzduchový filtr auta má propustnost, která je ale určitým kompromisem. Nemůžeme sice do motoru, potažmo na turbo, pustit částečky prachu, a to ani ty opravdu malé, na druhou stranu potřebujeme, aby filtr pustil dostatek vzduchu. I proto výrobci plochu filtrů zvětšují jednoduchou fintou – poskládají je jako harmoniku. Filtr tím trochu nabude na tloušťce, ale to nám nevadí, hlavní je, že se několikanásobně zvětší jeho plocha a tedy i propustnost.

Filtru se zmenšuje aktivní plocha

Teď kde je problém, že? Máme docela skladný filtr s velkou plochou, motoru se dostává vzduchu, kolik potřebuje, vše je zalité sluncem. Jenže používáním se postupně filtr zanáší a zanáší. Prach, pyly, malé mušky a zkrátka všechno co poletuje ve vzduchu ho postupně ucpává a snižuje jeho průchodnost. Porézní materiál se stává neprostupným a aktivní plocha filtru, tedy ta, která funguje, je menší a menší. Turbo však pořád vytváří stejný podtlak a snaží se nasát si svůj příděl vzduchu.

Pokud tento stav bude trvat příliš dlouho, zhorší se do fáze, kdy turbo začne podtlakem doslova vysávat z filtru nečistoty. Sem tam zkrátka vcucne trochu prachu, který na roztočené kompresorové kolo samozřejmě působí jak abrazivo. Pokud filtr nikdo nevymění a ten bude tedy víc a víc ucpaný, může dojít k tomu, že vzduch se bude dostávat do sání někudy jinudy a nebude tedy čistý, což samozřejmě snižuje životnost turba. Nejhorší varianta je ta, kdy turbo svojí činností začne filtr doslova trhat. K tomu může přispět třeba vyšší vlhkost při dešti, kdy poskládaný papír trochu změkne a podtlak zkrátka a jednoduše třeba i jen malý kousek filtru vytrhne. Pro turbodmychadlo to bude s velkou pravděpodobností konečná.

Měňte ho!

Kdy tedy měnit vzduchový filtr, aby k výše uvedenému nedošlo? Ano, víme, že popsaná možnost, aby se filtr začal trhat, vyžaduje kašlat na výměny klidně dekádu a je to skutečně extrém. Ale i jen při zhoršení průchodnosti může řidič pozorovat opadnutí výkonu, a to zejména u atmosféricky plněných motorů. Ve vyšších otáčkách zkrátka je třeba tři roky neměněný vzduchový překážkou a agregátu se nebude dostávat dostatečného množství vzduchu. Moderní auta to kompenzují a jednoduše nebudou v takovém případě dosahovat svého plného výkonového potenciálu. Řidič to může pocítit krom línější akcelerace i na zvýšení spotřeby.

Optimální doba pro výměnu je zhruba 20 tisíc kilometrů, v případě vozidel pohybujících se v prašném prostředí je záhodno zkrátit tento interval na polovinu. Vychází to na něco více, než je ideální interval výměny oleje (10-15 tisíc kilometrů), spousta řidičů tedy tyto dva úkony spojuje a filtr mění současně s mazivem. Není to nic proti ničemu a ekonomiku provozu to výrazně nezhorší. Nový filtr na Škodu Rapid 1.2 TSI vyjde na 210 korun v té nejlevnější variantě (no name Čína), v případě originálního dílu se bavíme o ceně 516 korun.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články