Podtlaková a elektronická regulace tlaku turbodmychadla

5. 9. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Regulace turba

Existují dva základní způsoby, jak regulovat množství vzduchu přiváděného k turbíně. Tím starším je podtlaková regulace turba, novější potom představuje elektronická regulace turba.

Rozdíly mezi podtlakovou a elektronickou regulací turba

Články na téma regulace turbodmychadla:

  1. Špatná regulace turba - jak ji rozhýbat?
  2. Co je regulace turba
  3. Podtlaková vs elektronická regulace turba - právě čtete

K čemu slouží regulace turba

Turbodmychadlo slouží k tomu, aby do motoru dostalo více vzduchu. Při tom dosahuje docela vysokých otáček, kterých může být i přes 200 tisíc za minutu. Vše se odvíjí od turbínového kola, do kterého se opírají výfukové plyny. Tím se turbína roztáčí a na opačné straně má s ní shodné otáčky i kompresorové kolo, které tlačí vzduch do sání. Jenže musíme nějak zajistit, aby se nám střed turba neroztočil moc a otáčky nepřesáhly nějakou rozumnou hodnotu. A to právě zajistí regulace.

Podtlaková regulace turba

Jak už název napovídá, tak se k regulaci geometrie lopatek využívá podtlaku. Systém je tak napojen na vývěvu a v uzavřené nádobě je membránau novějších turbodmychadel s potenciometrem, který ukazuje její polohu. Z této polohy je schopna řídící jednotka zjistit, jak moc jsou naklopené lopatky geometrie a regulovat jejich naklopení. Jelikož je ale v systému podtlak, jsou ve výchozí poloze lopatky od turba maximálně odkloněny, což je výhoda z hlediska bezpečnosti - dojde-li k poruše, jede turbo na minimální výkon.

Největší problém tohoto řešení je tepelné namáhání. Turbodmychadlo hravě dosáhne teploty kolem 600-800 stupňů a v takových podmínkách potenciomentr nevydrží věčně. Někdy také zoxiduje konektor a řídící jednotka dostává falešné signály, což systém spolehlivě rozhodí. V případě výměny podtlakové regulace turbodmychadla je samozřejmě třeba ji znovu nastavit.

Elektronická regulace turba

Nejnovější a zdaleka nejpřesnější systém regulace je regulace elektronická. Ta využívá práce servomotorku, který hýbe táhlem, a tudíž lopatkami geometrie. Servomotor je vybaven snímačem polohy, takže systém je v jakémkoliv okamžiku schopen určit polohu lopatek. Celé ovládání řeší řídící jednotka na základě údajů z čidel a senzorů.

Je to malinko přetechnizovaný systém, s čímž jsou někdy potíže u Bi-turbo systémů. Tam má každé turbo svoji vlastní „krabičku“, ale obě turbodmychadla jsou ovládána zrcadlově. Pro levé i pravé turbo tedy musí být zvlášť naprogramovaná elektronika a celé je to ještě o to složitější, že většinou je jedna jednotka jako hlavní a druhá jí v hierarchii systému podléhá. V domácích podmínkách nebo podmínkách běžného autoservisu se takhle složitý systém opravuje dost špatně.

Řídící elektronika Hella

Nevýhodou elektronické regulace turbodmychadla je ještě větší citlivost na teplo, než u podtlakové regulace. Když se podíváme na dva hlavní výrobce, tak Hella kryje celou elektroniku i se servomotorem plastovým (!) překrytem krabičky. Proti tomu elektronika od VDO je sice v krabičce kovové, ale je prakticky neopravitelná.

Elektronicky řízená geometrie turba

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?