VIDEO: Vyvracíme oblíbený mýtus - lopatky turbínového kola v turbu se nenatáčejí

11. 3. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Základní info k turbu

Moderní motory jsou dost složité stroje, proto není divu, že spousta lidí vlastně moc netuší, jak tam co funguje. Možná i proto se často setkáváme s několika opakujícími se mýty kolem turbodmychadel.

Vyvracíme oblíbený mýtus - lopatky turbínového kola v turbodmychadle se opravdu nenatáčejí

Články na téma základní info o turbodmychadlu:

  1. Lopatky turbínového kola v turbodmychadle se opravdu nenatáčejí - právě čtete
  2. Elektronicky řízená geometrie turba
  3. Jak změřit tlak turba
  4. Kdy spíná turbo
  5. Dochlazování turba - má pro vás smysl? - již brzy

Tou snad nejoblíbenější domněnkou, možná můžeme říci spíš omylem, je představa o variabilní geometrii turbodmychadla. Ta se ukrývá pod zkratkou VGT (Variable Geometry Turbocharger) a ve stručnosti je to možnost regulovat průtok vzduchu, který jde přes kolo výfukové části turbodmychadla.

Ne, opravdu se nemění geometrie té „vrtulky“

Abychom to tedy uvedli na pravou míru, tak lopatky samotné jsou u turbodmychadel vždy pevné. Neumějí se nijak natáčet, naklápět ani nic takového. Spousta lidí se domnívá, že to funguje stejně, jako je tomu třeba u vrtulníků nebo vrtulových letadel, kde natáčení listů vrtulí funguje a mění se tím proudění vzduchu kolem nich a tím i další parametry. Ne, u turbodmychadel se skutečně nic takového s „vrtulemi“ neděje, jsou zkrátka takzvaně „na tvrdo“.

Regulace přítoku

Co se ale regulovat dá, je přísun výfukových plynů k turbíně a tím samozřejmě i množství a tlak vzduchu nasávaného. Tady máme dva základní principy - buď můžeme nechat část plynů turbo obejít, tedy poslat je mimo a přímo do výfuku (obtokový ventil), nebo můžeme pomocí systému naklápěcích lopatek regulovat rychlost a tlak plynů, které turbínu roztáčejí. A právě druhá jmenovaná možnost je ta, která se často zaměňuje za jakýsi domnělý systém natáčení lopatek na samotném oběžném kole.

VGT je systém lopatek, který je umístěn na statoru turba, tedy kolem té části, kterou roztáčejí výfukové plyny. Regulací se mění rychlost těchto plynů a s tím i jejich tlak. Pro zjednodušení si to lze představit jako zahradní hadici a proud vody z ní vytékající. Když hadici rukou na konci stlačíme, musí voda procházet menším průřezem a naroste tak její rychlost i tlak, ale zmenší se objem vody, která z ní vytéká. Jakmile hadici uvolníme, objem vody zase vzroste, ale sníží se její tlak i rychlost.

Proč regulujeme?

Regulace je důležitá ze dvou hlavních důvodů. Tím prvním je samotné turbo, které je stavěné na určité otáčky. Ty mohou být i docela vysoké a v praxi dosahují hodnot i přes 200 tisíc za minutu. Kdyby se rotační část roztočila až příliš, mohlo by dojít k deformacím na oběžném kole, eventuálně i k jeho roztržení vlivem odstředivé síly. Pro představu - konce listů mají obvodovou rychlost klidně i přes 1 500 km/h. Proto musíme otáčky nějak krotit a k tomu právě slouží systém variabilní geometrie lopatek.

Druhým důvodem je plnicí tlak, který musí být v určitém rozmezí hodnot. Kdyby byl tlak příliš velký, hrozilo by zapálení vstřikované palivové směsi dřív, než je to potřeba.

Jak funguje naklápění lopatek turbodmychadla

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice. Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články