Vyplatí se repase turba?

6. 11. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Málokterý moderní motor se obejde bez turbodmychadla. Přeplňování je fajn, protože zvládne zvýšit výkon i krouticí moment při zachování rozumné spotřeby. Jenže co když se turbo pokazí?

Vyplatí se repase turba?

Nebudeme ani tolik řešit, proč se může turbo pokazit zaměříme se spíš na následek a jeho řešení. Žádná turbína nemá samozřejmě neomezenou životnost a když už se porouchá, není moc možností. S takřka stoprocentní jistotou můžeme tvrdit, že v domácích podmínkách prostě turbínu nespravíte. Jsou pro to zapotřebí velmi specifické, drahé a přesné stroje.

Vrakoviště, nové nebo repas

V případě, že turbo selže, máte v zásadě tři možnost. Tou nejlevnější je "nový" kus z vrakoviště, kde ale nemáte jistotu, že dané turbodmychadlo je v pořádku, nevíte, co má za sebou a kolik toho ještě vydrží. Může to být každopádně zdaleka nejlevnější řešení, když budete mít štěstí, tak i poměrně trvanlivé.

Zcela nejvyšší náklady bude představovat pořízení turba nového od výrobce vozu. I u staré fabie ale počítejte s investicí přes 15 tisíc korun, a to jste jen pořídili díl. Ale zase pravda - máte jakousi záruku kvality a toho, že nějaký čas turbína vydrží.

Poslední možností je pořízení repasovaného turbodmychadla. To obnáší zhruba poloviční až třetinové náklady oproti originálnímu novému dílu, ale kvalita je do značné míry srovnatelná až shodná. Firmy, které turbíny repasují, mají k dispozici vše potřebné, porouchané díly vykupují a prodávají je po opravě.

Jak repase probíhá?

Co taková oprava obnáší? Typicky zůstane zachována skříň, která vydrží v podstatě na věky. Opískuje se, nanese se na ni speciální odolný lak a může sloužit klidně další dekády. Problémy jsou často s ložisky. Ta trpí většinou nejvíc, protože musejí snášet prudké změny teploty a vysoké otáčky, které nezřídka překračují 200 tisíc za minutu. Tak jako tak to jednou vzdají a tady je spíš na řidiči, kdy to bude. Nejsou-li dostatečně a kvalitně kvalitně mazána, může to být třeba 50 tisíc kilometrů. Při správné péči natočí klidně sedminásobek. Ložiska se tedy mění prakticky vždy, většinou i ložisková skříň.

Podobně jsou na tom i lopatky. Těm mohou ublížit nečistoty a regulaci jejich sklonu zase zatuhnutí. Proto se obvykle disk i s lopatkami mění, stejně tak mechanismus ovládající lopatky. V případě, že je komponenta v naprostém pořádku, se po kontrole a ověření funkčnosti od výměnu ustupuje, ale to je skutečně málokdy.

Po opravě následuje samozřejmě vyvážení. To je třeba provést velmi přesně a vejít se do tolerance stanovené výrobcem. I malé nevyvážení může rapidně snížit životnost celého turba jako dílu. Při vyvažování se hraje skutečně na miligramy a dosahuje se při tom otáček o 10-20 % vyšších, než jaké jsou maximální provozní. Vyžaduje to samozřejmě vyvažovací stolici, což je velmi nákladná záležitost.

I z vlastní zkušenosti musíme konstatovat, že repasované turbo nakonec vychází jako nejlepší možnost opravy. Firmy zabývající se opravami a repasemi nezřídka vykupují i turbíny porouchané, takže to má i jakýsi ekologický aspekt, kdy se zbytečně nevyhazuje díl, který lze ještě opravit a někomu dalšímu poslouží.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články