Když jsme se byli „nachytřit“ ohledně turbodmychadel a nabrat informace, dostali jsme se mimo jiné i k tomu, že spousta lidí si nechává repasovat turba, aniž by to bylo potřeba. Nakonec nás tohle téma natolik zaujalo, že jsme se rozhodli o něm napsat samostatný článek.
Kontrola a repase turba
Články na téma repase turbodmychadla:
- Cena repase turbodmychadla
- Jak probíhá repas turba
- Repas turba: Vyplatí se vám?
- Kontrola a repase turba - právě čtete
- Nové vs. repasované turbo
- Vyplatí se repas turba?
Originální je sakra drahé
Ale abychom si úvodem odpověděli na to, proč je třeba repase turba - je to levnější než koupě nového. Když se koukneme na ceny turbodmychadel jako náhradních dílů, tak je to skutečně dost drahé, třeba na Fabii 1.4 TDI s výkonem 55 kW vyjde turbodmychadlo na necelých 16 tisíc korun. To ještě nic není, můžeme se podívat o kousek výš, třeba na Škodu Kodiaq 2.0 TDI o výkonu 110 kW, kde za originál turbo vypláznete přes 40 tisíc. Takže ano, kontrola turba a jeho repase se opravdu vyplatí, protože kvalitativně vyjde na stejno jako origo turbodmychadlo, ale dáte za ni zlomek ceny.
Kontrola turba
Teď tedy k tomu zajímavému jevu! Podle odhadu majitele firmy Turbo - Klima servis, s.r.o. zhruba 30 % turbodmychadel, která opravují, opravu ve skutečnosti nevyžaduje. Jenže jednak spousta autoservisů nechává zkontrolovat a opravit turbo spíš „preventivně“ a pak taky hodně majitelů aut, kteří si je opravují sami, svede na turbodmychadlo kdeco. A najdou se i tací, kteří prostě přivezou turbo jen „na kontrolu“. Prostě ho vyndají z auta a nechají ho zkontrolovat, jestli je v pořádku. V takovém případě obvykle postačí seřízení regulačního ventilu a ujištění, že žádný větší zásah není třeba.
Jak dlouho vydrží turbo?
Minimálně u nás je dost rozšířená pověra, že každé turbo má nějak limitovanou životnost. To pravda je a zároveň není. Ano, u novějších motorů jsou někdy turba dost poddimenzovaná a třeba jejich hřídel je spíše taková tyčinka ve srovnání s tím, jak to vypadalo na starších turbech. Podobně je na tom třeba moderní elektrické ovládání, které je sice někdy v kovové krabičce, ale jinak ho tvoří převážně plast.
Na druhou stranu, pokud je turbo správně navržené a vyrobené, není důvod se nějak jeho životnosti při správné péči obávat. Stačí jen včas měnit olej a filtr, tankovat kvalitní palivo, měnit pravidelně vzduchový filtr, nedávat za uši studenému motoru a po delší jízdě ve vyšších otáčkách nechat motor chvíli běžet na prázdno. Za takových podmínek může turbodmychadlo vydržet i přes 500 tisíc kilometrů, což dnes popravdě dá málokterý agregát.
Úkázka repase turba
Zdroj médií: Jakub Mokříš.