Postup repase turbodmychadel

7. 4. 2022 4 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Repase turba

Podrobně jsme se podívali na to, jak vlastně vypadá taková repase turbodmychadla. A abychom byli co nejblíže nějakému reálnému scénáři, nechali jsme repasovat turbo ze Škody Octavia 1.9 TDI.

Jak probíhá repas turba

Články na téma repase turbodmychadla:

  1. Cena repase turbodmychadla
  2. Jak probíhá repas turba - právě čtete
  3. Repas turba: Vyplatí se vám?
  4. Kontrola a repase turba
  5. Nové vs. repasované turbo

Označení proti pootočení

Samotná repase a repasování turba začíná logicky demontáží, ale před ní je třeba udělat ještě jeden krok - označit si turbodmychadlo, respektive jeho části tak, aby bylo jasné, jak k sobě pasují. Ono totiž není problém turbo složit tak, aby fungovalo s pootočenou komorou. V rámci jednoho koncernu, ale i jedné automobilky, která používá stejné motory pro různá auta, to není nic výjimečného. Typicky se to týká třeba Volkswagenu Passat, který sdílí motor 1.9 Turbo s Volkswagenem Sharan. Turba jsou stejná, ale kompresorová komora je jinak natočená kvůli lepšímu „zapasování“ do motorového prostoru. Proto se tedy poloha jednotlivých částí vůči sobě před repasí turbodmychadla označuje, například důlčíkem.

Rozborka a kontrola před repasí turba

Následuje rozborka, což je někdy trochu problém kvůli korozi. Z relativně jednoduché práce se tak může stát docela peklo spojené třeba i s odvrtáváním šroubů. Zde ale záleží na automobilce a jak jsme se dozvěděli, některé mají šrouby kvalitnější a některé holt používají asi lacinější.

Po více či méně náročném rozebrání turba následuje kontrola jednotlivých částí. Kompresorová komora nesmí nést známky poškození cizími předměty, ale ani samotnou „vrtulí“, která se v ní motá. Pakliže je komora v cajku, není třeba ji měnit.

Geometrie

Další důležitou věcí, kterou je nutné zkontrolovat, je systém naklápění lopatek přivádějících výfukové plyny k turbíně. Poškozené nesmí být ani samotné lopatky, které jsou u některých turbodmychadel z docela tenkých plíšků. Prověrkou musí projít i ovládací kroužek geometrie, který nesmí mít vůli v místě, kde je napojený na regulační ventil. Pakliže by tam vůle byla, nezvládlo by turbodmychadlo držet konstantní průtok, což by mělo za následek kolísání otáček při jízdě ustáleným tempem. Vyzkoušet je nutné i regulační ventil, který otevírá a zavírá regulaci. Ventil se nijak neopravuje, ale rovnou se mění.

Geometrie turba po rozborce

Střed prozradí příčinu

Rozebírací část repase turba končí rozborkou středu, ze které se obvykle pozná, co konkrétně dané turbo „zabilo“. Majiteli auta, případně autoservisu, který vůz opravuje je pak nutné nejen předat repasované turbodmychadlo, ale i sdělit, že se třeba dostává olej do sání.

Střed nového a střed repasovaného turba

Aby to trochu vypadalo

Obal, tedy to, co je vidět zvenčí, se opískuje, kompresorová část se někdy i lakuje. Proč? Stojí to pár korun a vypadá to zkrátka lépe. Je to taková trochu vizitka dané firmy, která turbodmychadlo nejen repasuje, ale uvede ho i do nějakého přijatelného vizuálního stavu.

Seřízení a nastavení regulačního ventilu

Vše se poté poskládá dohromady a následuje seřízení na speciální stolici, kde se repasované turbodmychadlo uchytí do takové polohy, v jaké bude potom namontováno do auta. Počítač má uložené parametry jednotlivých turbodmychadel různých výrobců a po zadání čísla konkrétního turba ví, jaké jsou pro něj ty správné hodnoty.

Nastavení geometrie probíhá na speciální stolici

Seřizuje se otevírání a zavírání regulačního ventilu, a to ve třech krocích. Prvně se ladí nízký průtok vzduchu, ale o vysokém tlaku, což je situace, která nastává při rozjezdu auta. Poté je na řadě střední průtok vzduchu, kdy tlak o něco poklesne, což se děje typicky při jízdě ustáleným tempem. Nakonec se nastavuje plné otevření ventilu, které přichází při jízdě třeba po dálnici, kdy je motor ve vyšších otáčkách. Tehdy tlak klesá ještě níže, ale je maximální průtok vzduchu.

Jakmile je turbo seřízeno, je repase kompletní.

Repasování turba aneb Jak repasovat turbo

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?