Řešit nabourané auto je samo o sobě dosti nepříjemné. Pokud navíc pojišťovna uzavře pojistnou událost s tím, že vám odmítne vyplatit dohodnuté plnění, nenechte si to líbit! Poradíme, co v takové situaci dělat a jak sepsat odvolání, které bude mít váhu!
Nesouhlas s likvidací pojistné události můžete vyjádřit odvoláním. Jak ho sepsat?
Články na téma nahlášení škody:
- Za jak dlouho nahlásit dopravní nehodu
- Jakým způsobem nahlásit škodu u vozidla
- Hlášení dopravních nehod
- Pojistné plnění po dopravní nehodě a na co pozor
- Poradíme, jak řešit pojistnou událost v zahraničí a nepřijít o peníze
- Hlášení škodní události – poškození auta výmolem
- Nesouhlasíte s likvidací pojistné události? Napište odvolání! - právě čtete
Jak a kdy vyjádřit nesouhlas s likvidací pojistné události?
Ještě před tím, než začneme probírat, kde mohla vzniknout chyba a proč s likvidací pojistné události ze strany pojišťovny nesouhlasíte, nastíníme si, jak a kdy se můžete odvolat proti jejímu rozhodnutí.
Ve chvíli, kdy obdržíte finální verdikt a rozhodnutí od pojišťovny, u níž si povinné ručení nebo havarijní pojištění platíte, jednejte okamžitě a bez zbytečného odkladu! Likvidátoři totiž budou mít vaši pojistnou událost v paměti a vše může probíhat rychleji. Lhůta pro promlčení nicméně v tomto případě činí 4 roky.
Čas hraje ve váš prospěch i z toho důvodu, že snadněji ověříte všechny potřebné skutečnosti, které by mohly rozhodnutí pojišťovny zvrátit. Pamatujte, že ve chvíli, kdy škodu opravíte a nemáte ji patřičně zdokumentovanou, budete jen těžko dokazovat, jaký byl původní stav vozidla.
- Přečtěte si také: Co všechno může zbrzdit výplatu peněz od pojišťovny a v jakých situacích nedostanete ani korunu?
Nastudujte si pojistné podmínky
Než začnete sepisovat odvolání, bude dobré nastudovat si pojistné podmínky vybraného produktu, který si u konkrétní pojišťovny platíte. Jejich součástí je totiž seznam výluk, na základě kterých může pojišťovna pojistné plnění krátit nebo ho dokonce odmítnout úplně.
U autonehod se nejčastěji setkáte s výlukami v případě řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. Pamatujte, že podpisem pojistné smlouvy s jejími podmínkami a souvisejícími výlukami souhlasíte, takže zasílat nesouhlas s likvidací pojistné události je v případě výluk naprostá zbytečnost.
- Mohlo by vás zajímat: Do kdy nahlásit pojistnou událost pojišťovně? Pokud povinnost zanedbáte, nemusíte dostat ani korunu
Situace, kdy může být řešení pojistné události sporné
Nyní se pojďme podívat na typické situace, u nichž klienti s likvidací pojistné události nejčastěji nesouhlasí. V naprosté většině případů jde o totální škodu na vozidle. Pokud se vůz nevyplatí opravit, pojišťovna na něj nahlíží jako na „totálku“ a klientovi vyplatí cenu, jakou mělo auto před nehodou. To však bývá příčinou sporů, protože pojišťovna se zpravidla snaží auto ohodnotit na nižší cenu, než by si představoval jeho majitel.
Druhou typickou situací je potom krácení pojistného plnění z důvodu amortizace, čili opotřebení vozila. Pojišťovna argumentuje tím, že oprava ojetého vozidla novými díly mu zvýšila hodnotu a z toho důvodu vám bude chtít krátit pojistné plnění. A to i v případě, kdy jste nehodu nezavinili.
- Přečtěte si také: Situace, kdy vám pojišťovna nevyplatí ani korunu: Problémem může být „offroad“, lenost i alkohol
Další typickou situací je podezření z pojistného podvodu. Pokud se například s viníkem nehody znáte, může pojišťovna odmítat plnění kvůli podezření, že jste nehodu tzv. nafingovali. V tomto případě ale mějte na paměti, že vám pojistný podvod musí nejdříve prokázat, proto se proti jejímu rozhodnutí braňte!
Také čtěte
Situaci může komplikovat i vyjádření pojišťovny, jejíž likvidátor bude tvrdit, že nehoda se stala jinak, než bylo uvedeno v zápisu o dopravní nehodě nebo v policejním protokolu. Pokud na těchto dokumentech nechybí podpisy obou poškozených stran nebo byla u vyšetřování nehody přítomna policie, nemůže proti tomu pojišťovna nic namítat a odvolání je opět na místě. I v tomto případě totiž bude muset pojišťovna složitě dokazovat, že nehoda se stala jinak, než tvrdíte.
- Mohlo by vás zajímat: Fingovaných nehod v Česku přibývá. Odhalovat je pomáhá speciální software
Jak sepsat odvolání a získat maximální plnění?
Vyjádření nesouhlasu a sepsání odvolání nezabere mnoho času. Důvody nesouhlasu si ovšem připravte pokud možno co nejdetailněji. Na začátek odvolání uveďte:
- Vaše jméno a příjmení,
- adresu, telefon a e-mail,
- název, IČO a adresu pojišťovny,
- číslo pojistné události,
- datum podání odvolání.
Dále připojte veškeré důvody pro maximální vyplacení pojistné události. Samotný dokument nelze nijak zobecnit, protože každá pojistná událost je velmi individuální. Pokud máte k dispozici fotodokumentaci, připojte ji stejně jako případné výpovědi svědků nebo čestná prohlášení.
Vše, co považujete za důležité, zde najde své uplatnění. Na závěr nezapomeňte na datum a podpis a odvolání odešlete e-mailem a doporučeně na adresu vaší pojišťovny. Pokud se k řešení pojistné události pojišťovna dále nemá, nezbyde vám nic jiného, než se obrátit na právníka.
Zdroj médií: Depositphotos.