PRÁCE 🧰

Hlášení škodní události po poškození auta výmolem

5. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak řešit pojistnou událost Základní info k nahlášení škody

České silnice jsou v daleko lepším stavu, než to bylo dříve, přesto se zejména na vozovkách nižších tříd lze setkat s lecčím. Když najedete kolem do výmolu, kterému jste se nestihli vyhnout, můžete snadno klidně prorazit pneumatiku nebo poškodit disk. I to se však dá řešit.

Hlášení škodní události – poškození auta výmolem

Bohužel se to nevyhnulo ani mně, což bylo zároveň impulsem k tomu, abych sepsal tento text. Matně jsem totiž tušil, že za stav komunikace zodpovídá její správce, ale taky jsem dobře věděl, že ne vše je možné na něj hodit. Když jsem se pak při vyhýbání jedné díře ocitl kolem v díře jiné, ozvala se pecka od podběhu a po pár desítkám metrů jízdy mi bylo jasné, že je průšvih a zastavil jsem. Kolo bylo prázdné a disk taky na výměnu. Jako na potvoru se to celé stalo asi měsíc po přezutí na nové zimní gumy, takže jednu z nich jsem prostě odepsal. No nic, vyměnil jsem kolo a řešil, co dál. Díky tomu se mohu s váženými čtenáři podělit o své zkušenosti a poznatky.

Nejjednodušší je to s havarijkem

Pakliže máte novější vůz, patrně jste na něj uzavřeli i havarijní pojistku. V takovém případě stačí škodu nahlásit své pojišťovně a ta by měla opravu uhradit. Existuje však docela dobrý důvod, proč to nedělat – bonus. Každý rok bez škodní události umí pojišťovna ocenit a jakmile nějakou škodu uplatníte, bonus se zmenší nebo ho ztratíte úplně a pojistka zdraží.

Hlášení škodní události – poškození auta výmolem

Uplatnění škody u správce komunikace

K tomu, abyste mohli uplatnit škodu, je dobré ji nejdříve zdokumentovat. Já jsem si nafotil především výmol, který byl v podstatě na vrcholu kopce, takže jeho viditelnost nebyla nic moc. A zavolal jsem i policii, což je v podstatě jistota, že vše bude nafoceno a zaprotokolováno. Počítejte s tím, že nějaká díra ve vozovce pro ně není úplně na vrcholu priorit a možná si na jejich příjezd budete muset chvíli počkat. Zvlášť, když se událost stane někde v odlehlých končinách, jako v mém případě.

Po příjezdu hlídky ale vše nabralo rychlý spád. Výmol si přeměřili a řádně nafotili, stejně tak kolo. Dozvěděl jsem se, že by pojišťovna správce komunikace měla hradit škodu bez problémů, protože hloubka výtluku byla přes 10 centimetrů a nikde není žádná značka upozorňující na fakt, že silnice není v úplně optimálním stavu.

Hlášení škodní události – poškození auta výmolem

Inu, měl jsem v ruce papír od policie, měl jsem fotky a pořád ještě jsem měl poškozené auto. Našel jsem si správce komunikace, kterým je v případě silnic druhých a třetích tříd Správa a údržba silnic, u jedniček a dálnic je to Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD má k tomu speciálně určenou stránku na webu). S institucemi se komunikuje nejlépe datovkou, takže jsem vše poslal s tím, že jsem najel do neoznačeného výmolu, který mi poškodil vůz. Za zhruba měsíc jsem se dočkal a disk i s pláštěm byly proplaceny, nikdo se necukal, nikdo nezkoušel nic zpochybnit. Správce komunikace, včetně obcí, má obvykle pojištění pro tyto případy, ze kterého jsou škody hrazeny. Od té doby, kdy jsem svoji škodu nahlásil, je v úseku dočasná dopravní značka upozorňující na rozbitý povrch vozovky. Je tam mimochodem už dva a půl roku, díry sice byly zalepeny, ale samozřejmě vznikají neustále nové.

Zdroj info: sus, řsdčr.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články