PRÁCE 🧰

Kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv. totální škoda a jak se řeší?

21. 2. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak vybrat havarijní pojištění Základní info k havarijnímu pojištění

Pokud po nehodě zůstane auto rozbité tak, že se ho nevyplatí opravovat, pojišťovna ho označí za totální škodu. Kdy může k této situaci dojít a kolik peněz vlastně z pojistky dostanete?

Totální škoda a „havarijko“: Kdy nastává a na co se připravit?

Kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv. totální škoda?

Pokud byl viníkem nehody, jejímž výsledkem je tzv. „totální škoda“ jiný řidič, tak byste měli z jeho povinného ručení dostat tolik peněz, abyste si mohli pořídit auto ve stejné kvalitě, jako bylo před nehodou.

V případě, že jste viníkem nehody vy, tak bude vždy záležet na tom, jestli máte sjednané havarijní pojištění a jak jste si nastavili pojistné limity. Škodu bude muset ale v každém případě zhodnotit odborník.

Pokud je auto zničené, odcizené nebo jsou náklady na jeho opravu větší než 80 % z obvyklé ceny auta, tak se u havarijního pojištění jedná o totální škodu. V případě povinného ručení nesmí případné náklady na opravu přesáhnout 100 % obvyklé ceny.

Mohlo by vás zajímat: Obvyklá cena auta představuje cenu odpovídající nákladům na pořízení vozidla srovnatelného druhu i kvality v době bezprostředně před pojistnou událostí.

Tady je potřeba dodat, že hranice, od níž se považuje škodní událost za totální škodu, se u jednotlivých pojišťoven liší. Proto je třeba v pojistných podmínkách vybrané pojišťovny ověřit, kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv. totální škoda ještě před tím, než samotnou pojistku uzavřete.

Havarijní pojištění: totální škoda se odvíjí od ceny vozidla

Při uzavírání havarijního pojištění je potřeba nastavit správně cenu vozidla a tu pak pravidelně aktualizovat (alespoň jednou ročně). Obvyklá cena vozu se totiž každým rokem mění a nejvíce klesá zhruba po pěti letech od jeho výroby. Proto je potřeba dbát na to, aby nebylo vozidlo podpojištěné nebo přepojištěné. Ani v jednom případě si totiž nepomůžete.

  • Podpojištění je stav, kdy je vozidlo pojištěno na nižší částku, než je jeho vlastní hodnota. V případě totální škody (nebo jiné pojistné události) pak bude pojistné plnění stanovováno ve stejném poměru ke škodě, v jakém byla částka, na níž bylo pojištění sjednáno, ke skutečné (reálné) hodnotě pojišťovaného předmětu.
  • Přepojištění naopak znamená, že automobil je pojištěn na vyšší částku, než je jeho vlastní hodnota. V případě totální škody pak lze náhradu od pojišťovny stanovit nejvýše rovnu škodě, tedy skutečné (reálné) hodnotě pojišťovaného předmětu, a to bez ohledu na míru přeplácení pojistného.

Přečtěte si také: Osm jednoduchých fíglů, jak získat nejlevnější havarijní pojištění, které opravdu fungují

Náš tip: Pokud nejste spokojení s vyřešením pojistné události ze strany vaší pojišťovny, můžete smlouvu vypovědět bez sankcí. Hlídejte si ale tříměsíční lhůtu, která počíná běžet oznámení pojistné události. V den doručení písemné výpovědi na pojišťovnu začne výpovědní lhůta trvající jeden měsíc. Jakmile tato lhůta vyprší, havarijní pojištění zanikne.

Totální škoda a havarijní pojištění: Dovolí vám pojišťovna si vrak nechat?

Pokud k totální škodě dojde a vy si havarijní pojištění platíte, pojišťovna při vyšetřování pojistné události určí cenu auta před nehodou. K ní ale potřebuje ještě ocenit zbytky auta (vrak) po nehodě.

K tomu často slouží anonymní aukce, do které pojišťovna vrak nabídne. Pojišťovna následně předá majiteli auta kontakt na kupce a je jen na něm, jestli mu vrak skutečně prodá nebo si ho nechá. Od pojišťovny každopádně dostane částku, od které se hodnota vraku odečte.

  Nejvýhodnější havarijní pojištění online

Zdroj info: Pojistné podmínky pojišťoven.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články