PRÁCE 🧰

LPG auta a jejich výhody

12. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Současné ceny nahrávají alternativním palivům. Elektromobily jsou zatím dost drahé, energie do nich zrovna tak, CNG ani nemluvě, ale pak tu máme staré dobré LPG! To je sice na ústupu, ale kdo ho do auta tankuje, ten jezdí skutečně za levno.

Výhody LPG aut

Cenově to skutečně vychází lépe

Sami jsme si to vyzkoušeli v létě, když jsme se vypravili do Chorvatska. Dacia Jogger vybavená velkou nádrží právě na LPG, zvládla dojet do Záhřebu na jednu nádrž plynu, při spotřebě 9-10 litrů plynu na 100 kilometrů. A to prosím za 22 korun za litr, tedy v době, kdy cena benzínu a nafty byla někde kolem 45-50 korun za litr. Největší výhodou LPG je tak asi ekonomika provozu. Navzdory spotřebě vyšší o pětinu až třetinu oproti benzínu, se to pořád vyplatí. A kdyby náhodou někdy v budoucnu cena benzínu klesla a LPG se vyplácet přestalo, jednoduše ho přestanete používat. Je zkrátka lepší možnost volby mít, než ji nemít.

Dojedete dál

Za zásadní pozitivum lze u LPG považovat i vyšší akční rádius vozu. K nádrži benzínové se totiž přidá ještě právě plyn, což, když se opět vrátíme k naší zkušenosti, umožnilo cestu do Záhřebu absolvovat na LPG a zpět jet na benzín a tankovat až po návratu do České republiky. Takto se dají absolvovat i docela dlouhé cesty, ale záviset bude především na obsahu obou nádrží. Jogger pojme 40 litrů plynu, což je docela hodně, obvykle jsou nádrže na LPG menší.

Lepší spalování

Benzín má nejčastěji oktanové číslo 95. LPG má oktanové číslo 100-110 v závislosti na kvalitě plynu. Motor tak má lepší a hladší chod, je tišší a efektivnější. V případě již zmíněné Dacie Jogger byl vyšší výkon malého tříválce (74 kW oproti 67 kW při provozu na benzín) docela dost znát a to zejména na dálnici. Některé motory jsou ale při jízdě na LPG výkonné naopak méně, než na benzín. Než takový vůz koupíte doporučujeme vyzkoušet, jak se chová na jaké palivo a zhodnotit, zda to je pro vaše potřeby dostačující.

Ekologický aspekt

Pozitivem je i ekologie provozu auta na LPG. Plyn totiž tvoří prakticky čisté uhlovodíky, při spalování nedochází k tvorbě sazí a oxidů dusíku zdaleka v takové míře, jako u klasických paliv. Omezena je i produkce skleníkového plynu CO2 jako hlavního údajného viníka globálního oteplování. Bohužel, na zvýhodněnou dálniční známku s LPG nedosáhnete, odpůrce státního zřízení ale může hřát na srdci, že z LPG se odvádí daleko menší daň než z benzínu nebo nafty.

Menší riziko pro motor

Čistota spalování souvisí i třeba s karbonováním motoru. Benzín po sobě rád zanechá kdejakou nečistotu a saze po spálení se usazují třeba na ventilech, ale i pístních kroužcích a podobně. LPG tato rizika minimalizuje a na kratší trasy se jedná o lepší variantu, která zároveň tolik neznečistí motorový olej a nemá tendence ho ředit. Ne všechny motory ale fungují s LPG správně a dlouhodobě spolehlivě. Ideální je, pořídit přestavbu na plyn už z výroby, nikoliv dodatečně.

Zdroj info: lpg.nl, anwb.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články