LPG vs CNG - co je lepší a jaké jsou hlavní rozdíly?

15. 10. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Řeklo by se "plyn jako plyn", ale není to tak! Mezi CNG a LPG jsou dost zásadní rozdíly, stejně tak se mění i trendy automobilek a zákazníků.

LPG vs CNG

LPG (Liquified Petroleum Gas)

U nás je tento plyn známý také jako propan-butan a je to vlastně vedlejší produkt, který vzniká při zpracování ropy. Krom toho, že se na LPG dá jezdit, se používá i pro vaření nebo k topení. K dostání je pro tyto účely v takové té klasické "bombě". Do auta se tankuje v kapalném skupenství do oddělené nádrže. Řidič si tak může vybrat, jestli chce jet na LPG nebo benzín. Hodně často se řeší bezpečnost, ze které nemusíte mít u LPG strach - nádrže vydrží opravdu hodně a bezpečnost tím není nijak ohrožena. Nádrž je vybavena elektromagnetickým ventilem, který se při vypnutí zapalování uzavře, takže plyn nemůže unikat. Přetlakový ventil navíc začne plyn v případě přehřátí vypouštět, takže nehrozí výbuch.

Když motor běží na LPG, může řidič cítit o malinko nižší výkon, což je normální. Zde ale záleží na typu motoru a vstřikování, nelze to jednoduše paušalizovat. Další pravdou je, že starší motory trpěly nadměrným opotřebením, protože neměly tvrzená ventilová sedla. U moderních agregátů ale nic takového nehrozí, naopak z dlouhodobého hlediska je plyn k motoru i z určitého pohledu šetrnější, protože na rozdíl od benzínu nesmývá olejový film a netvoří karbonové usazeniny. Abychom ale řekli celou pravdu, tak při spalování plynu se dosahuje ve spalovacím prostoru vyšších teplot, což sice může klást vyšší nároky na chlazení, ale v praxi s tím nebývají problémy.

Teď něco málo k nevýhodám - propan-butan je těžší než vzduch. To znamená problém, protože v případě úniku je obvykle nutné prostory nuceně odvětrat. Auta s LPG tak nesmí parkovat na většině podzemních parkovišť. V praxi je vymáhání případné pokuty za porušení tohoto nařízení dost problematické, protože se nejedná o pozemní komunikaci. Navíc, kde není žalobce, není soudce a jestli auto má nebo nemá plynovou nádrž, nikdo v obchodních centrech nekontroluje... Trochu otrava je taky nutnost pravidelných revizí a výměn nádrže (ne u všech aut, třeba nový Duster má nádrž, u které není předepsána výměna po 10 letech, ale její životnost je teoreticky nekonečná). Víc než finančně je to náročné administrativně, dáte za to asi 500-800 korun a je nutné provést revizi minimálně jednou za rok.

Největším pozitivem pohonu na LPG je jednoznačně cena - s náklady jste schopni se dostat někam ke koruně na kilometr, což je skvělé.

CNG (Compressed Natural Gas)

Jedná se o stlačený zemní plyn, v podstatě metan, který v poslední době zaznamenává solidní rozmach, protože je k přírodě šetrnější než nafta, benzín, ale třeba i LPG. Hodně se proto využívá k pohonu autobusů hromadné dopravy. Tam většinou slouží buď přestavěný naftový motor, nebo klasický zážehový, u kterého nejsou úpravy nutné.

Výkon při jízdě na CNG může být stejný, ale i nižší, než při jízdě na benzín. Na druhou stranu je tu opět ekonomický faktor, kde se s náklady na kilometr lze dostat opět někam kolem jedné koruny. CNG se ale obvykle lépe spaluje než tekutá paliva a motor nemá tendenci tolik klepat. I díky tomu je chod agregátu při spalování CNG znatelně klidnější a tišší. Auta vybavená tímto systémem sice nesmějí parkovat v podzemních garážích, ale metan je lehčí než vzduch, takže při případném úniku stačí nechat prostory přirozeně odvětrat. Za výhodu lze považovat šíři nabídky nových aut s továrním systémem na CNG, která převyšuje LPG (to je mimochodem dost na ústupu).

Teď k nevýhodám! Přestavba na CNG je většinou o dost dražší, než přestavba na LPG. U nových aut to nebývá takové drama, ale samozřejmě vůz bude dražší, než když bude mít jen nějaký základní benzínový motor. Další zásadní problém může být s dostupností plynu - v současné době není v ČR ani 220 čerpacích stanic s CNG. V Praze je čerpaček dostatek, ale třeba západní Čechy moc hustě pokryté nejsou. Vůz navíc musí stejně jako u LPG procházet pravidelnými prohlídkami - revizí. U továrních přestaveb to bývají dva roky, dodatečně montované pak po roce.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články