🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Kdy je možné uvažovat o přestavbě auta na LPG?

13. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

Počet aut na LPG v České republice postupně roste. Dává ale přestavba smysl?

Přestavba na LPG. Pro koho je výhodná?

Cena nafty a benzínu na českých čerpacích stanicích v posledních měsících i vlivem stále trvající války na Ukrajině silně kolísá. Znatelnější cenová stabilita je naopak patrná v případě zkapalněného ropného plynu (LPG). I proto řada motoristů může uvažovat nad tím, jestli se do přestavby na LPG nevyplatí pustit.

Jeden litr paliva Natural 95 momentálně na čerpací stanici ONO vyjde na 33,9 koruny. Diesel je ještě o 60 haléřů dražší. Cena LPG je oproti prodávanějším alternativám cenově přívětivější, jeden litr nyní stojí 15,9 koruny.

Podobné cenové rozdíly jsou v případě těchto paliv patrné dlouhodobě. Hlavní příčinou je rozdílná výše spotřební daně, která je u LPG mnohem nižší. Stát totiž zohledňuje fakt, že LPG je vůči životnímu prostředí šetrnější než nafta nebo benzín.

I proto bylo na území České republiky v roce 2022 registrováno nejvíce nových osobních automobilů s pohonem na zkapalněný ropný plyn v historii. Svaz dovozců automobilů informoval o tom, že šlo celkem o necelé 4 tisíce nových vozů, což je v meziročním srovnání o 75 procent víc.

V roce 2022 vzrostl i počet dodatečných přestaveb na LPG, kterých bylo celkem 6 500. V porovnání s rokem 2021 to byl zhruba dvoutisícový nárůst.

Provozní náklady jsou u LPG nižší

Otázkou je, jestli se provoz na LPG vyplatí. Každý řidič by měl myslet na to, že spotřeba vozu s pohonem na LPG je oproti Naturalu 95 nebo Dieselu asi o 15 až 20 procent vyšší. I v takovém případě je vzhledem k velkým cenovým rozdílům ale zřejmé, že vlastníci vozů na LPG jezdí o asi o 30 až 40 procent levněji. Jeden kilometr v osobním autě na benzín nebo naftu momentálně motoristy vyjde zhruba na 2,50 koruny, v případě LPG je to jen zhruba 1,40 koruny.

Velkým tématem je ale i přestavba vozu na LPG, respektive náklady, které s tím souvisí. Výsledná cena přestavby na LPG je velmi individuální a záleží mimo jiné na tom, s jakým autoservisem se vlastník vozidla domluví. Záleží zároveň i na počtu válců, typu původního motoru nebo konkrétním modelu.

Kdy dává přestavba na LPG smysl?

V průměru jednorázové náklady na přestavbu dosahují na zhruba 30 až 40 tisíc korun. V takovém případě může dávat přestavba smysl, pokud každý rok najede alespoň 15 tisíc kilometrů. Počáteční investice by se v takovém případě vrátila za zhruba 1 až 2 roky.

Motoristé ale musí počítat i s některými nevýhodami, které se provozu auta na zkapalněný ropný plyn týkají. V prvé řadě jsou v případě přestavby na LPG povinné každoroční revize plynové nádrže a každá taková návštěva odborníka vychází na zhruba 800 korun.

Důležité rovněž je, že životnost plynové nádrže je podle aktuálních legislativních požadavků v České republice celkem desetiletá. Následně je potřeba plynovou nádrž vyměnit za novou, s čímž souvisí i další náklady, které musí řidiči hradit.

Jaké jsou další nevýhody provozu na LPG?

Je potřeba počítat také se zákazem vjezdu do podzemních garáží. Pokud by v budoucnu došlo na nejrůznější servisní práce, tak ty jsou v průměru u LPG dražší než v případě Dieselu nebo Naturalu 95.

Plynová nádrž zároveň zabírá velkou část zavazadlového prostoru a počet stanic, kde je možné LPG natankovat, je v porovnání s klasičtějšími palivy nižší. Celkový komfort řidiče by se tedy u LPG pravděpodobně snížil.

Pokud i vy o přestavbě vozu na LPG uvažujete, je třeba si zodpovědět hned několik otázek. Tou první je, zda je vaše vozidlo pro přestavbu na LPG vhodné, na čemž je potřeba se nejprve domluvit s odborníkem. Rovněž je třeba spočítat, jaký kilometrový nájezd za rok máte. Pokud se řadíte jen mezi sváteční řidiče, nebude prvotní vysoká investice nejspíš dávat smysl.

Zdroj info: SDA.
Zdroj médií: Depositphotos.
Engl, 13. 1. 2024 16:14
Svatá prostoto,jak chce autor dělat revizi plynové nádrže?Dělá se revize systemu/těsnost,platnost nádrže,funkčnost/ a to v rámci emisní kontroly před STK.Platila /jestli ještě teď nevím/ povinnost revize jednou ročně,já ji dělám stále včetně kontroly fitrů.Cena 500 ,pokud se mění filtry tak kolem 1000 Kč.Rada:při instalaci nekoukejte jenom na cenu ale dejte i na recenze,mám už třetí auto z LPG a jediný problem byl pocukávání u poslední montáže ,vyřešeno menším odtrhem svíček.Najeto na LPG asi 250000 km a dvě auta /moje a synovo/ najíždějí další,vše šestiválce tam je návratnost rychlá.
radek, 13. 1. 2024 8:26
Ale notak!
Autor clanku zrejme zije v dobe karburatorove. A nic o tom nevi!! Daaaavno neni pravda ze spotreba je vetsi. Je stejna!! A co se parkovani tyce.. jsme na tom nejhur v evrope. Jako snad jediny stat vubec mame zakazano parkovat s lpg i v nadzemnich garazich ☹️

Podobné články