Dacií Jogger do Chorvatska

14. 6. 2022 4 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Cestování do zahraničí Cestování autem do Chorvatska Dacia

Tohle auto, tedy Dacia Jogger, má nejlepší předpoklady, stát se u nás velmi populárním. Je to totiž překvapivě levné a jeho provozní náklady budou dost nízké. Rozhodli jsem se ho otestovat na trase v českých hospodách, barech a nádražních restauracích každoročně milionkrát skloňované – do Chorvatska.

Dacií Jogger do Chorvatska

Články na téma cesta do Chorvatska 2022:

  1. Dálniční poplatky cestou do Chorvatska
  2. Do Chorvatska se psem
  3. Co dělat, když se mi stane něco s autem v Chorvatsku - asistenční služby
  4. Dacií Jogger do Chorvatska - právě čtete
  5. Autokempy cestou do Chorvatska
  6. Autovlakem do Chorvatska - vyplatí se to? - již brzy

Stačí litrový tříválec?

Starosti a strasti naší výpravy do Záhřebu jsme popsali v samostatném článku. Zde se budeme zabývat tím, jak si na ní vedlo auto samotné. To totiž popravdě na papíře moc dispozice na delší trasy nemá. Co si budem – litrový tříválec s výkonem 74 kW, respektive 67 kW, když běží na benzín, je spíše na okresky a příměstský provoz. Na druhou stranu tu máme rozumně poskládaný šestistupňový automat, obří kufr a dlouhý rozvor, což je příslib solidní stability ve vyšších rychlostech.

V praxi motor sice bez problémů stačí, nicméně rychlejší jezdce s naftovými kombíky budete v pravém pruhu spíš zdržovat. Je také třeba počítat s tím, že do táhlých kopců holt bude problém zrychlovat a budete muset podřazovat na pětku. To se týká situace, kdy motor běží na LPG a má při stabilní stotřicítce spotřebu 9-10 litrů plynu na sto kilometrů.

Jakmile přepnete na benzín, přijde agregát o část svého nadšení a dynamiky. Klesne mu jednak výkon a pak taky krouticí moment ze 170 na 160 Nm. A popravdě je to dost znát. Sám jsem si to vyzkoušel a přepnutí na plyn může rozhodovat mezi tím, jestli budete muset do kopce podřadit, nebo ne. Spotřeba při dálničních 130 km/h je mimochodem 7,4-8 litrů na sto.

Výše uvedené platí pro prakticky prázdné auto, ve kterém jsem seděl sám (mám cca metrák). Jakmile ho naložíte rodinkou a nákladem, dynamika jistojistě klesne, nedej bože pokud pojedete v plně obsazené sedmimístné verzi. Pak už bude v kopcích potřeba podřadit ne o jeden, ale hned o dva kvalty.

Vydáte-li se mimo dálnice, tak při provozu na LPG můžete dosáhnout velmi zajímavé ekonomiky jízdy. Mně se povedlo na 40litrovou nádrž plynu urazit 605 kilometrů, což mi vychází na 6,6 litrů na sto. Ano, jel jsem sice stabilním tempem mezi devadesátkou a stovkou, nicméně jsem o víc jak litr níž než je spotřeba, kterou udává výrobce! A na benzín se samozřejmě lze dostat ještě o zhruba litr níž. Ekonomicky to tedy vychází naprosto skvěle a LPG je při současných cenách benzínu a nafty popravdě dost výhra.

Cestovní komfort

Kdysi dávno, zhruba deset let nazpět, jsem byl nucen překonat asi 300kilometrovou trasu v Dacii Logan první generace. Upřímně nic moc zážitek, peklo to pro mou dvoumetrovou postavu začalo být asi po padesáti kilometrech, protože sedadla prostě nebyla na něco takového stavěná. Ani volant jsem nebyl schopen si nastavit do nějaké ideální polohy a celkově jsem nabyl dojmu, že tohle auto bylo navrženo pro všechny, kdo mají metr sedmdesát a méně. S trochou skepticismu jsem přiznám se přistupoval i k Joggeru.

Dacií Jogger do Chorvatska

Chyba lávky, přátelé! Jogger je sice levné auto, ale ani po šesti stech kilometrech mě nebolela záda, nohy, prostě nic. Určitě bych ocenil delší podporu pod stehny, případně tvrdší sedací část, nicméně ani taková citlivka jako já neměla problém strávit celý den v plebejském a vyloženě rozpočtovém autě. Po zkušenostech se základními sedadly v nové oktávce musím konstatovat, že v ní se sedí daleko hůř než v Joggeru.

Vychytávky

Do dveří se klasicky vejde litr a půl petflaška, takže zde si není moc na co stěžovat. Kufr nabídne v pětimístné variantě 708 litrů, což je pro čtyřčlennou rodinu absolutně perfektní hodnota. Nejvíc se mi ale líbí, jak si inženýři poradili s příčníky. Ona to teda není žádná novinka, ale přesto bych to u rozpočtovky nečekal. Prostě vezmete takový spešl hvězdičkový klíč, který je v přihrádce, odklopíte krytky a z podélníků uděláte během asi pěti minut příčníky. Na ty pak lupnete rakev, nosič na kola nebo cokoliv je třeba. Řešení je to jednoduché a ekonomické – Dacia si za toto žádný příplatek neúčtuje a zákazník ušetří.

Dacií Jogger do Chorvatska

Velice sympatické je, že třeba i zadní okna jsou zatmavená, a to od prostřední výbavy Comfort. Ta mimochodem obsahuje vše potřebné a jediné, za co bych si připlatil, je automatická klimatizace (+6000 korun).

Kolem a kolem je tedy Dacia Jogger dle mého velmi dobře postavené auto, které nezklame ani na delších cestách. Jistě, náročnější zákazníci ohrnou nos, ale v současné nabídce se jedná o skvělou volbu, pokud budeme poměřovat cenu/výkon.

Zdroj info: Autorský text. Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články