Jak připravit podvozek na zimu - stačí vosk?

24. 1. 2023 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna

Kromě přezutí na zimní obutí a doplnění výbavy v autě o rozmrazovač nebo smetáček, je potřeba na zimu připravit také zbytek auta. Především jeho podvozek. Ten v zimním období plném vlhkosti a korozi způsobující posypové soli, dostává zabrat nejvíc.

Jak připravit podvozek na zimu

Pokud se na autě objeví první známky koroze, zbystřete. Rez je vhodné očistit, dané místo odmastit a nejlépe nanést epoxidový základ, který tvorbu koroze pozastaví. Kromě viditelné rzi je potřeba myslet i na tu, která vidět není. Do dutin vozu se může dostat vlhkost a sůl. Proto je potřeba správně ošetřit také dutiny vašeho vozu. Nejlépe je ošetříte voskem do dutin. Vosk totiž odpuzuje vodu a tím tak předchází tvorbě rzi.

Brzdová soustava

Kromě koroze je vhodné na zimu zkontrolovat také brzdy. Dostatečná hladina brzdové kapaliny, která ještě neprošla hygroskopií. Hygroskopie je termín, označující schopnost látky velmi jednoduše a rychle pohlcovat a udržovat vzdušnou vlhkost. Což v případě brzdové kapaliny rozhodně není vhodné. Čím víc naváže brzdová kapalina vody, tím rapidněji se jí snižuje bod varu. Nižší bod varu znamená, že při prudším brzdění se kapalina přemění v páru. Pára je jednoduše stlačitelná, a tudíž dojde k tomu, že se při opakovaném a prudkém brzdění může takzvaně „propadnout pedál“, přičemž auto nezačne brzdit. Brzdovou kapalinu je vhodné měnit, podle většiny výrobců automobilů, nejlépe co dva roky.

Po kontrole brzdové kapaliny je vhodné zkontrolovat také stav kotoučů a destiček. Brzdové destičky i kotouče se postupem času sjíždějí a tím ztrácejí svůj brzdný účinek. Dnešní moderní vozy mají v případně opotřebení nějaké části na brzdové soustavě opatřenou elektronickou signalizací, která se rozsvítí na palubním štítu. Brzdové destičky je obecně vhodné vyměnit, podle výrobců, pokud dosáhnou na hranici 2 milimetrů. Životnost brzdových kotoučů je obvykle dvakrát až třikrát delší než u destiček.

Stav tlumičů

Zima a sůl působí destruktivně také na cesty, ty pak praskají a vznikají výmoly, na které trpí další část podvozku a tím jsou tlumiče. Kromě tlumičů po najetí do takového výmolu trpí také pružiny, silentbloky, ložiska, kulové čepy či jiné části závěsu kola. Před a po zimě, například při pravidelné výměně zimních pneumatik za letní, je vhodné zkontrolovat také stav tlumičů. Kontroluje se především stav pístní tyče (mechanické poškození), která je přikrytá prachovkou a dalšími kryty tlumiče, koroze na pístnici a úniky oleje (s plynem).

Zdroj info: MotoFocus, Popularmechanics.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?