PRÁCE 🧰

Zahřívání motoru v zimě by mělo probíhat jen chvilku

23. 1. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Zamrzlé auto

Zimní období klade zvýšené nároky na celé auto, zejména na motor. Při startování v mrazech se pozná stav autobaterie, startéru, žhavících svíček, ale i třeba motorového oleje.

Zahřívání motoru v zimě by mělo probíhat jen chvilku

Vyměňte olej

Jestli můžete, neodkládejte v zimě výměnu maziva na jaro. Dá se to v teplejších dnech zvládnout i na zahradě rodinného domu, autoservis to má hotové za chvíli a je to relativně levný úkon. Motoru to však rozhodně prospěje. Každý motorový olej má nějakou specifikaci a vlastnosti, které se ale s provozem mění. Jak je mazivo zahříváno a následně ochlazováno, ředí se palivem a postupně degraduje, posunují se jeho původně ideální vlastnosti k horšímu. S ohledem na to, jak vysoké nároky zima na motor klade, je rozumné výměnu neoddalovat, ale raději ji klidně uspíšit. Mimochodem, ideální interval výměny je 10 tisíc kilometrů, pokud chcete, aby vám vůz vydržel co nejdéle.

Nabijte autobaterii

Zejména na krátkých trasách akumulátor trpí, protože se nestihne dobít, a to hlavně u novějších aut s inteligentně řízeným nabíjením. Proto není úplně od věci alespoň přes zimu baterii jednou měsíčně nabít externí nabíječkou. Zabráníte tím sulfataci, prodloužíte jí životnost a především zabráníte nemilému rannímu překvapení, kdy nebude schopna nastartovat motor.

Zahřívání motoru v zimě

Spousta řidičů vyleze ráno před dům, nastartuje auto a pak se jde třeba nasnídat. Mezitím se motor zahřeje a s ním i interiér vozu. Problém je u moderních aut, která mají velmi efektivní agregáty, které se na volnoběh zahřívají dlouho, navíc musí výrazně obohacovat směs, aby ohřály katalyzátor. I při vypnutí stop-start systému se motor ohřívá na provozní teplotu desítky minut. U starších aut je to samozřejmě rychlejší, ale ani u těch se nejedná o optimální postup. Nejlepší je nastartovat a hned vyrazit, případně nechat motor běžet jen podobu, kdy ometáte vůz od sněhu.

Naftový motor v zimě

Diesely to mají přes zimu malinko těžší. Jejich start je obtížnější, protože palivovou směs nic nezažehne a musí se vznítit sama. Trochu tomu pomohou žhavicí svíčky, ale jen v případě, že jsou v pořádku a fungují jak mají. Delší starty naftového motoru řešte včas, špatné žhavičky se projevují postupně, ale nenechávejte je umřít úplně, ať si nezoufáte nad nehybným autem. V létě jejich kondici nepoznáte, protože obvykle fungují až od určité teploty, například od 10 °C.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články