Přichází období, kdy ráno budeme sedat do studených aut a chceme samozřejmě co nejrychleji ohřát motor i interiér. Jak na to?
Jak co nejrychleji ohřát motor?
Články na téma zimní sezóna:
- Proč se v zimě solí silnice?
- Motor auta v zimě, jak se k němu chovat?
- Sníh na autě - co na to zákon?
- Zamlžování oken v autě - co to způsobuje?
- Jak se starat o motor auta v zimě
- Co se děje s motorem v zimě při startování
- Zamrzlá nafta – jak vlastně vypadá?
- Jak se starat o motor auta v zimě
- Vlhkost v autě – jak se jí zbavit?
- Jak ohřát studené auto a jak zahřát sebe? - právě čtete
- Co mít v autě během zimy? Připravte se na každou situaci
Hlavní generátor tepla
Trochu proti sobě jdou požadavky na motor a na vzduch uvnitř auta. Hlavním topením je odpadní teplo spalovacího motoru. Pokud máte elektromobil, jste ve výhodě, protože ten produkuje odpadního tepla mnohem méně, je vybaven samostatným topením a to funguje velmi rychle. Nicméně u drtivé většiny současných aut je teplo přenášeno pomocí chladící kapaliny do radiátoru topení a poměr vzduchu z venku a teplého vzduchu procházejícího přes radiátor nám určuje, jak teplý vzduch půjde z výdechů klimasoustavy.
Problém je v tom, že jako řidiči máme protichůdné požadavky. Ohřát spalovací motor rychle, znamená nutit ho do vyšších výkonů za studena, což pro něj není dobré a urychluje to jeho opotřebení. Ale zase nechceme trávit prvních 20 kilometrů jízdy v péřové bundě, že? Automobilky nám jdou naproti, naštěstí.
Zmínit musíme vyhřívání sedaček a volantu, to si klidně zapněte. Co však spousta řidičů netuší, je existence pomocného přídavného topení. Má to spousta aut, a to i v levnějších kategoriích. Nemáme teď na mysli plnohodnotné „webasto“, ale něco, čemu se říká „pomocný topný člen“.
Pomocné přídavné topení
Není to věda, jedná se o elektrické přídavné topení. Ohřívá vzduch pomocí odporového vodiče, který při průchodu proudu klade odpor tak vysoký, že se tím ohřeje. Přes tento prvek proudí vzduch a ten je distribuován do kabiny. Motor může být ještě studený, ale do auta už jde krásné teplo.
Problém je, že u většiny aut je potřeba přídavné elektrické topení nějak zapnout. Škodovky to mají v případě manuální klimatizace tak, že musíte otočit ovladačem teploty až do krajní polohy vpravo (maximální teplo). Tam je mikrospínač, který se sepne a řídící jednotka tak ví, že se toužíte ohřát. Podle teploty nasávaného vzduchu pak řídí ve dvou nebo třech stupních výkon elektrické topení. V případě automatické klimatizace stačí nastavit teplotu opět na „Max“.
Pozor, topný prvek není natolik výkonný, aby stačil ohřát velké množství vzduchu, takže ventilátor rozhodně na maximum nepouštějte, spíš ho dejte třeba na druhý stupeň, automatická klimatizace by si měla umět v tomto směru poradit sama. Elektrické topení se mimochodem spíná i v případě, že chcete rychle odmlžit sklo.
Jestli netušíte, zdali pomocný topný element v autě máte, existuje jednoduchá finta, která jej umí prozradit. Elektronický prvek potřebuje docela silný proud, což se projevuje zakolísáním světelného výkonu, případně i otáček motoru. Zkuste tedy nechat volnoběh a dát topení na maximální tepelný výkon. Pokud světla na okamžik pohasnou, je to známka velkého zvýšení elektrické spotřeby.
Jak ohřát motor?
Obecná poučka je, neohřívat dopředu a vyjet. Nechat auto stát na volnoběh není příliš účinné. Modernější agregáty jsou natolik efektivní, že se skutečně zahřejí spíš jízdou, než při dvacetiminutovém volnoběhu. Motor zbytečně nevytáčejte, ale rozhodně ho nezkoušejte podtáčet.
Pamatujte, že jakmile dosáhne optimální teploty voda, neznamená to, že je zahřátý i olej. Naopak. Chladicí kapalina je mnohem „rychlejší“, může mít třeba už 90 stupňů a mazivo bude někde na 50. Proto dejte oleji alespoň dvojnásobek času, než začnete motor vytáčet. Některá auta (například škodovky) mají mimochodem i ukazatel teploty oleje, kde můžete vidět, jaká je jeho přesná teplota (olej je ohřátý zhruba při 80 stupních a více).
Zdroj médií: Depositphotos.