PRÁCE 🧰

BMW E30 M3: Ikona mezi sportovními vozy

4. 6. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady BMW

BMW M3 E30 byl prvním vozem z řady M3 a stál u zrodu legendárního závodního modelu, který se stal symbolem pro sportovní vozy. V tomto článku se podíváme na historii BMW M3 E30 a proč si tento vůz zaslouží své místo v ikonických sportovních autech.

BMW E30 M3

BMW M3 E30 je legendární sportovní vůz, který se vyráběl v letech 1985 až 1991. Svojí výkonností, precizností a špičkovým designem si získal mnoho fanoušků po celém světě. Tento automobil je stále vyhledávaný a oblíbený mezi milovníky sportovních vozů, a to díky svému unikátnímu stylu a výkonu. Když byla E30 v roce 1985 představena na Mezinárodní automobilové výstavě ve Frankfurtu, stala se senzací. S mnoha šampionáty v závodech cestovních vozů se stalo BMW M3 jedním z nejikoničtějších vozů v divizi M. Je čas zaměřit pozornost na fascinující historii této legendární řady.

Záměrem prvního modelu BMW M3 bylo vytvořit závodní sedan pro použití v závodech. Nikdo však nečekal, jak velký úspěch M3 bude mít na každodenních silnicích a na nejvýznamnějších závodních okruzích celého světa. Pro tehdejší závody, kterých se automobilka chtěla zúčastnit, bylo podle předpisů skupiny A potřeba prodat během dvanácti měsíců alespoň 5 000 kusů silniční verze závodního vozu – proto měly všechny tyto úpravy patřičnou homologaci a do dnes jich po cestách jezdí stovky.

Celkový vzhled

BMW M3 E30 snadno rozpoznáte díky svému charakteristickému vzhledu, který zahrnuje vyšší víko kufru, jiný náklon zadního okna, rozšířené blatníky a spojlery. Původní verze E30 se vyráběla jako dvoudveřový sedan (často lidově označován jako kupé), později se však nabízela také v provedení kabriolet.  Karoserie byla upravené především kvůli zlepšení aerodynamiky a snížení celkové hmotnosti. Přední a zadní nárazník, prahové lišty, víko zavazadlového prostoru a spoiler byly vyrobeny z plastu. Mimo jiné byl také upraven C-sloupek, který byl plošší než u dvoudveřové řady 3. Tato úprava přispěla k vylepšení aerodynamiky a zlepšení jízdních vlastností vozu. Tyto změny však byly pro laiky jen těžko rozpoznatelné a upoutaly pouze pozornost opravdových automobilových nadšenců.

Na závodním vozidle BMW E30 M3 byly také rozšířeny blatníky, které umožňovaly umístit na vůz větší kola a zlepšily jeho vzhled. Dalším ikonickým prvkem bylo zadní křídlo, které přidávalo vozu na agresivitě a také zlepšovalo jeho aerodynamiku. Tyto prvky společně vytvářely unikátní a nezaměnitelný vzhled BMW M3.

BMW E30 M3 – motor S14B23

Původní E30 M byla určena na závody na okruhu, disponovala pětistupňovou manuální převodovkou (Getrag), u které jste první rychlostní stupeň museli zařadit doleva dolů. Brzdy si „třicítka“ propůjčila z tehdejší luxusnější pětkové řady a měla speciální odvětrávání a systém ABS.

K tehdejšímu výkonu až 200 koní nebylo potřeba turba, kompresoru ani šesti válců. Závodní E30 disponovala čtyřválcovým benzinovým motorem o objemu 2,3 litry, který měl točivý moment 230 Nm a byl k dosažení při 4600 otáčkách.

Díky tomu, že má M3 nízkou hmotnost, která se pohybuje kolem 1200 kilogramů, dokáže tento automobil dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 6,7 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje hodnoty až 235 km/h. Celá tato krása byla testována nejen na Nürburgringu, kde mimo jiné najela více než 150 000 kilometrů, ale testována byla také na italském okruhu Nardo Ring, na všech těchto okruzích měla E30 ve své době nejlepší čas.

Evolution a Sports Evolution

Během let výkon ikonické „třídy“ stále stoupal. V toce 1988 vyšla na svět verze Evolution, která disponovala výkonem 220 koní a maximální rychlostí 243 km/h. Poslední verze Sports Evolution z roku 1990 zvýšila svůj objem na 2,5 litru a jedná se dodnes o nejvýkonnější model BMW řady E30. Tento vůz totiž disponoval výkonem až 238 koní a maximální rychlostí 248 km/h. E30 M3 Sport Evolution byla vyrobena pouze v omezených 600 kusech, a proto se stala jedním z nejvzácnějších klasických vozů.

BMW E30 M3 – cena

V zahraničí E30 M3 seženete rozhodně levněji, jejich cenovka za pojízdný kus začíná na nějakém milionu tři sta. V Česku je teď jeden zrenovovaný kousek aktuálně k prodeji za "lidovou cenovku" 5 750 000 korun.

Zdroj info: BMW.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články