PRÁCE 🧰

BMW E46 M3: Nejlepší vůz značky BMW?

31. 5. 2023 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady BMW

V tomto článku se podíváme na důvody, proč je BMW M3 E46 stále považováno za jeden z nejlepších vozů této značky a co dělá tento model tak výjimečným.

BMW E46 M3

Články na téma BMW E46:

  1. Výhody a nevýhody BMW E46 compact
  2. Historie a vývoj modelu BMW E46 compact
  3. BMW E46 M3: Nejlepší vůz značky BMW? - právě čtete
  4. Náhradní díly pro BMW E46
  5. 5 nejlepších úprav BMW E46
  6. 5 zajímavostí o BMW E46
  7. Jak vybrat BMW E46 Coupe?
  8. BMW E46: jak vyměnit prasklou poloosu - již brzy
  9. Vynechávání válců: BMW E46 - již brzy
  10. Jak správně poskládat zadní tlumiče – BMW E46 - již brzy
  11. Jak poznat špatný podtlak u BMW E46? - již brzy
  12. Diagnostika BMW E46: vymazání chyby často problém neřeší - již brzy

BMW E46 M3

BMW M3 E46 přišla jako nástupce po legendární E36 M3, která ukončila svou výrobu v roce 1999. Nestárnoucí bavorská legenda BMW E46 M3 letos slaví již 23. let od svého zrození. Poprvé totiž vyjela z německé linky v září roku 2000 a svou výrobu ukončila v srpnu roku 2006. Na první pohled byste ani neřekli, že je „emtrojka“ už tak stará. Oproti klasické E46 poznáte BMW M3 E46 coupe podle speciálně tvarovaného předního nárazníku, širších blatníků a lemů, boubelu na kapotě a klasických čtyř koncovek výfuku. V interiéru najdete navíc speciálně tvarované sedačky a mnoho vkusných drobností.

Motor

Atmosféricky plněný řadový šestiválec o objemu 3,2 litrů (přesněji 3 246 ccm) a výkonu 343 koní (256 kW), točivým momentem 365 Nm při 4 900 otáčkách s označením S54B32 se stal nejlepším motorem v mezinárodní soutěži pohonných jednotek v roce 2001 v kategorii "od 3,0 do 4,0 litrů" a každý rok až do roku 2006 byl uznáván jako nejlepší v této kategorii.

Motor disponuje hned šesti škrtícími klapkami, aby měl co nejlepší reakci na plynový pedál, který je i v tomto případě elektrický. Oproti běžným motorům (například M54 točí 6 500), dokáže S54 točit až 8 000 otáček. V roce 2001 se také dostal na seznam "10 nejlepších motorů" časopisu Ward's a zůstal tam až do konce roku 2004. Kromě „emtrojky“ najdete tento motor i v malém kabrioletu BMW Z4 M. Přestal se vyrábět zejména kvůli přísným emisním limitům a vysoké hmotnosti (S54 má litinový blok s kovanou klikovou hřídelí, který má hmotnost 149 kilogramů).

Vozy BMW v inzerci na našem portálu

S54B32 a problémy

S54 nemá tak velkou spotřebu oleje, v porovnání s M54. Naopak je nutné počítat s tím, jak se s BMW M3 jezdí, a proto se mohou vyskytnout problémy jako je netěsnost kolem olejového víka, či přehřívání (vlivem špatného termostatu nebo chladiče), a to již v nízkých kilometrových nájezdech (například kolem 150 000 najetých kilometrů). Dále také budete muset řešit ojniční ložiska, či jiné části motoru.

Pokud však někomu ještě přijde M3 nudná, BMW přišlo i se speciálními verzemi, na které se nyní podíváme.

BMW E46 M3 GTR

Tento příběh začíná velmi jednoduše. BMW chtělo závodit na amerických vytrvalostních závodech cestovních aut. Bohužel klasická emtrojka by tehdejším konkurentům nestačila, proto muselo přijít něco většího a bláznivějšího.

Všechny závodící automobily musely vycházet z modelů, se kterými se běžně jezdilo po silnici. BMW proto vyrobilo deset kusů BMW E46 M3 GTR, která se již v tehdejší době prodávala za nesmyslnou cenu asi 250 000 eur. Pár se jich prodalo, ale BMW je po čase od majitelů odkupovala zpět. Proto se na světě vyskytují aktuálně pouze tři kusy. O jednom je známo, že je v Evropě, o zbylých dvou se neví nic. Závod s GTR samozřejmě vyhráli, avšak bylo vzneseno pár stížností. Na to se však dnes zaměřovat nebudeme.

E46 M3 GTR Strassenversion (Road Car) disponuje vidlicovým osmiválcem s označením P60B40 o objemu přesně čtyři litry. Závodní motor disponoval suchou klikovou skříní a plochou klikovou hřídelí. Motor měl výkon 450 koní a disponoval až 7 500 otáčkami. Ostatním silničním modelům byl softwarově výstup omezen na 380 koní a 7 000 otáček. Závoďák byl vybaven pouze šestistupňovým manuálem a disponoval samosvorným diferenciálem.

Celý exteriér byl vyroben z, karbonem vyztuženého, platu (CFRP), to hlavně, aby vyvážili o 13,5 kilo těžší motor (no, samozřejmě). Celková váha automobilu tak činila asi 1 350 kilogramů. GTRko jste poznali především díky naprosto masakrózním blatníkům, kapotě s masivními výdechy a obrovskému křídlu na zádi.

GTR M3 taky můžete znát, pokud jste jako malí špunti, v roce 2005 hráli hru Need for Speed: Most Wanted, která na svém přebalu měla právě GTR v ikonickém modro-stříbrném polepu. Magazín Road & Track, který spolupracoval na první verzi videohry Need for Speed, popsal designované M3 GTR ve hře jako "tak ikonické, že fanoušci jej stále vytvářejí i v reálném životě.". A o tom se můžete klidně přesvědčit rovnou na Marketplace – zde se jeden aktuálně prodává. A i když lidé hledají informace o M3 GTR, téměř 85% výsledků se bude týkat Need for Speed: Most Wanted.

BMW E46 M3 CSL

Coupe Sport Leichtbau” – tedy lehké sportovní kupé (které mělo rozložení na nápravách 50:50 a bylo sníženo těžiště) od světoznámé M3 nerozezná každý. CSL se díky odlehčení a přepracovanému podvozku více hodí na okruh oproti klasické M3. Prvním z rozdílů je upravený přední nárazník, který disponuje karbonovým lipem a pouze jedním kulatým otvorem (mlhovek na okruhu přece není potřeba), který je potřeba k průchodu vzduchu k modifikovanému sání.

Na zadním nárazníku najdeme karbonový difuzor. Víko kufru získalo na své hraně kulatější tvar a je dnes často využíváno při „tuningu auta“. Kapota i střecha je oproti klasické střeše lehčí o 7 kilo a je vyrobena ze stejného karbonem vyztuženého plastu jako celé GTR. Zavazadelník je vyroben z laminátového plastu, víko kufru ze skleněných vláken a zadní sklo je tenčené. CSL bylo obuto na ikonických BBS Cross Spoke 163 se semi-slicky Michelin Pilot Sport Cup.

BMW E46 M3 CSL

Interiér CSL je převážně omezen na ty nejdůležitější věci, což jsou laminátové skořepiny, palubní deska, větrání a jediné tlačítko na volantu – vypnutí stabilizačního systému. Jednotlivé doplňky jako rádio nebo klimatizace bylo možné do výbavy doobjednat. Celková hmotnost takového vozu byla sečtena a podtržena, rovných 1 385 kilo, tedy o neuvěřitelných 110 kilogramů méně než „obyčejná“ M3).

Výkonově je to hodně podobně jako M3. Výkon vytvářený 6válcovým řadovým motorem o objemu 3 246 cm3 byl zvýšen na 360 koní. V autě ale nenajdete tři pedály. Motor řadil pomocí šestistupňové SMG II převodovky. M3 CSL byla vyráběna pouze 6 měsíců v roce 2003, a to konkrétně od června do prosince. Během této doby bylo vyrobeno celkem 1 358 vozů, z nichž 823 mělo volant na levé straně a 535 na pravé straně, a to pouze ve dvou barvách - Silver Grey Metallic a Black Sapphire Metallic.

Zdroj info: The Drive, Road & Track, SpeedHunters, BMW AG., BMW M, PRESS BMW CLUB USA, Car pages.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články