PRÁCE 🧰

Test BMW E46 2.2 125kW

7. 10. 2022 8 min. čtení diskuze (0) Testy BMW

Otestovali jsme cenově nejpřijatelnější zadokolku - bavorskou ikonu většiny začínajících řidičů - BMW E46 v karosářské verzi coupe s řadovým šestiválcem s objemem 2.2 o výkonu 125 kW.

Test BMW E46 2.2 125kW

Články na téma BMW E46 2.2 125 kW:

  1. BMW E46 2.2 125 kW m-paket
  2. BMW E46 2.2 125 kW rozměry
  3. BMW E46 2.2 125 kW spotřeba
  4. Test BMW E46 2.2 125kW - právě čtete

Pro tuto ojetinu jsme sáhli do svých vlastních řad. Konkrétně tohle modré coupe E46 vlastním pár měsíců, spolu s ním, již druhým rokem vlastním ještě jedno - motorově stejné - akorát má lepší výbavu a je v takzvaném „m-paketu“. BMW E46 coupe bylo přivezeno z Německa, poprvé vyjelo již v roce 2001 a stálo na originálních 16" kolech Styling 43. Nyní je čtyři-šestka osazena 17" litými koly Styling 44 s pneumatikami 225/45. Správně by na nápravách měly být dvourozměry, ale aktuálně jsou obuty tato. Dnes již vzácné karosářské verze coupe E46 naštěstí nebylo zasaženo žádným tunerem, proto zde najdete hodně původních věcí, jako například kompletní sadu nářadí na víku kufru, nepotrhané kožené sedačky nebo třeba originální výfuk.

Test BMW E46 2.2 125kW

BMW E46 320Ci - motor, neduhy, spotřeba a výkon

Toto BMW E46 pohání benzinový atmosférický řadový šestiválec s označením M54B22 o nejvyšším výkonu 125 kW (170 koní) při 6 100 ot./min a 210 Nm od 3 500 ot./min. M54 je nechvalně známý kvůli tomu, že „žere olej“ - já jsem tento problém zatím ani u jednoho ze svých dvoulitrů nepocítila. Od výměny do výměny (interval 10 000 km - mezi výměnami pouze kontrola stavu, žádné dolívání).

Tento řadový šestiválec má elektrickou škrtící klapku a takzvaný „double-VANOS“ (což je variabilní naklápění na obou vačkových hřídelích. Ve zvýšených otáčkách - asi 3500 ot. - dochází k sepnutí čidla a přesunutí vačky do jiné pozice tak, aby došlo k optimálnímu sání vzduchu a k výplachu válců). Motorový blok i olejová vana jsou ze slitiny hliníku - tudíž na přejíždění velkých kamenů a patníků toto auto rozhodně není.

BMW E46 má kombinovanou dlouhodobou spotřebu asi 8,8 litrů na 100 kilometrů. Ve městě se s klidnou nohou dostanete na nějakých 9 litrů (než normovaných 10-12 l/100 km). Na dálnicích a mimo město pojedete v průměru asi za 6,6 l/100 km. Objem nádrže je 63 litrů, "plnou" tankuju většinou do dvou tisíc.

Automobilkou psanou maximálku 226 km/h na českých silnicích a dálnicích neodzkoušíte, ale rozhodně se nemusíte bát, že byste na ni na německém Autobahnu nedosáhli. Coupe by mělo dost síly na další zrychlování, jeho omezením je však omezovač pětistupňové převodovky. Svižné předjíždění pro skoro 22 let staré auto nemělo být žádnou velkou překážkou, z nuly na sto se s 2.2 dostanete za 8,3 sekundy.

Test BMW E46 2.2 125kW

Exteriér

Tmavě modrá barva Topasblau je, podle mě, na E46 velmi povedená barva, bohužel ale budete otrokem myčky (to jsem u svého druhého stříbrného titansilber coupe nemusela skoro vůbec řešit). Při pohledu zvenku vás jako první přitáhnou pro BMW ikonické ledvinky. Původně zde byly ledvinky chromované, ale teď se na autě nachází ledvinky matně černé. Zpětná zrcátka mají funkci samozatmavování (stejnou funkci může mít i zpětné zrcátko uvnitř, první majitel si však zvolil manuální sklápění zrcátek).

Vedle ledvinek se nachází hlavní světla s xenonovými výbojkami, které se při startu sami zkalibrují (ve výbavě mohou být také obyčejná halogenová světla) a denním svícením. Hlavní světlomety jsou navíc doplněny takzvanými „angel eyes“, což jsou svítící kroužky, které byly ikonické u třetí řady například pro E30. Pod světlomety se pak nachází ostřiky, které navazují na přední nárazník (AERO PACKET) s mlhovkami a blatníky. Blatníky jsou u E46 velmi citlivá věc - často spolu s zadními lemy podléhají rozsáhlé korozi. U tohoto konkrétního modelu zde najdete celkově tři orezlá místa, která by potřebovala popravit.

Když už jsme u těch neduhů, dalším minusem u E46 je velmi často prasklá nebo úplně vytrhlá zadní náprava z kastle. To je většinou způsobeno nevhodným (zne)užíváním zadního pohonu. Toto coupe je vybaveno tlumiči a pružinami od firmy Sachs a od koupě dostalo nové přední kotoučové brzdy o rozměru 286x19 mm a zadní brzdy s rozměrem 276x19 mm, které jsou opatřeny vnitřním chlazením. Podvozek je pro mě přijatelný, v zatáčkách se s ním dá domluvit, jediným negativem je těžký motor vepředu, který s tímto výkonem moc nechce spolupracovat.

Šestka je v karosářské třídveřové verzi coupe o 17 mm delší než jeho pětidveřový sourozenec v sedanu. Celková délka coupe je skoro 4,5 metru, přesněji 4 488 mm. Výška, už tak nízkého coupe, je 1 369 mm, proto pro vás může být nasedání a vysedání občas dosti nepohodlné. Kombinace nízký posed s širokými dveřmi nevěstí nic dobrého. Tudíž parkování na prostorných místech se pro vás stane denním chlebem. Šířka 1757 mm by vám pak neměla dělat problém při sídlištním parkování (větší problém je nastavování zpětných zrcátek abyste viděli na čáry). Rozvor činí 2 725 mm. Pohotovostní hmotnost E46 coupe je 1 465 kg, hmotnost bržděného přívěsu je 1 600 kg a užitečná hmotnost je 425 kg.

Zadní světla jsou pouze žárovková s jednou mlhovkou, dnes jdou sehnat také lampy s LED diodami, které však na můj vkus svítí až moc, v noci na dálnici osvětlujete značky z druhého pruhu - za sebou ve zpětných zrcátkách vidíte pouze červenou zář. Na zadním nárazníku najdete také parkovací senzory, které jsou podle mě občas až moc hysterické.

Vrásku na čele mi na tomto autě dělá jedna jediná věc a to fakt, že je po kroupách. Důlky od krup je možné najít po celé délce, hlavně na střeše a kapotě. Okno bylo v roce 2021 měněno, tudíž to nejspíš nebude tak dlouho, kdy se to událo.

Test BMW E46 2.2 125kW

Interiér

V interiéru tohoto coupe vás přivítá typická vůně kožených interiérů od BMW. Šedá kůže na vyhřívaných Sportsitze sedačkách není potrhaná, ale pouze léty trošku popraskaná. Nově obšitý volant (za příplatek se prodával také s multifunkcemi) a omlazený semišový dekor (původně dřevodekor) lišt, madel dveří a zadních opěrek vás trochu vrátí do reality. Sedačka má manuální nastavování, avšak je možné mít i elektronická sedadla s pamětí, výhřevem a dofukováním. Na palubní desce najdete klasické červeně podsvícené budíky, originální rádio na CD, ovládání klimatizace, výhřevu sedaček, ofuky čelního skla, vyhřívání zadního skla. Cela přístrojovka je natočená k řidiči - sice méně, než je tomu u předchozí generace (E36) - ale takto mi to také vyhovuje. Rádio hraje obstojně, můžete si sami určovat výšky a basy. Rádio sice není žádná hitparáda, ale přes dvacet let starému autu to jde odpustit.

Na předních sedačkách budete mít místa dost. Prostor nepůsobí nijak stísněně, máte zde dostatek odkládacích prostorů na drobné věci - pod rádiem, ve dveřích, v loketní opěrce (ta je mimochodem pevná a bytelná), s velkou PET lahví ale nepočítejte - tu jedině na podlahu nebo sedačky. Mezi dveřmi vepředu je 1 384 mm, vzadu pak 1 338 mm. Od sedačky ke stropnici je vepředu 963 mm, vzadu 926 mm. Sloupky se stropnicí ladí se sedačkami, šedá světlá látka je však velmi náchylná na nečistoty, v době, kdy se E46 vyráběla, mohli jste si za příplatek pořídit černou stropnici i sloupky, které sice prostor opticky zmenšují, ale sluší autu víc.

Tím, že je to auto ještě brzo po devadesátkách, pod rádiem a před zadními sedačkami na středovém panelu najdete dobové popelníky s fešnou roletkou. Na zadních sedačkách není moc místa nazbyt. Přední sedadla odklopíte páčkou a pokud před vámi sedí někdo vysoký, bude vám doslova sedět na špičkách nohou a kolenech. Se svojí výškou však problém nemám, v pohodě se vlezu sama za sebe. Čelní a boční skla byly nově „vytuněnyčernou fólií s 5 % propustností. Na čelním skle se nachází tenký proužek, který pomáhá proti svítícímu sluníčku a zároveň nezabírá tolik viditelného pole, jako například běžné stínítko.

Zavazadlový prostor je na tom docela bídně. Je však nutné počítat, že se jedná o sportovní kupé, avšak 410 l je na takový typ karoserie slušné. Pod kobercovou přepážkou, která je z druhé strany pogumovaná pro případ, že budete chtít vozit něco špinavého (koberec lze jednoduše otočit a pogumovanou plochu opláchnout) se nachází dojezdová rezerva, zvedák a v této konfiguraci také tažné zařízení od firmy Westfalia. To na auto připevníte jednoduše po odkrytí plastového krytu na zadním nárazníku do ocelové konstrukce. Maximální zatížení tažného zařízení je stanoveno na 1 940 kg. Svislé zatížení je 75 kg.

Řadový šestiválec má baterii místo vedle motoru, až vzadu v kufru, pod plastovým krytem. Na druhé straně pak máte výstražný trojúhelník a lékárničku (kterou je možné dát v jiné konfiguraci také do přihrádky pod sedadlem spolujezdce).

Test BMW E46 2.2 125kW

Shrnutí

Pořizovací cena tohoto vozu byla 95 tisíc. Vyšší cenovka byla dána tím, že se jedná o třídveřové coupe - ty na hodnotě v posledních letech výrazně nabývají. V ceně byly zohledněny kroupy i slabší motor a mírná koroze - jinak by se takové slušné coupe například v motorové verzi 325 nebo 330 (označení motoru B25 2,5 l o výkonu 141 kW a točivém momentu 245 Nm a B30 3,0 l o výkonu 170 kW a točivém momentu 300 Nm) dnes mohlo prodávat i za 150 tisíc.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.

+

  • Výbava
  • Tažné zařízení WESTFALIA
  • Xenonové světlomety
  • Laděný podvozek
  • Vyhřívané sedačky

  • Slabý výkon na těžký motor
  • Důlky od krup
  • Popraskané sedačky
  • Koroze lemů, blatníků a podvozku
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články