PRÁCE 🧰

Sportovní výfuky a jejich homologace na STK

23. 2. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Sportovní výfuk může přinést nějaký malý výkon navíc a lepší zvuk. Krom toho ale umí udělat i problémy, ať už při silniční kontrole nebo třeba na STK. Je třeba si pohlídat, aby sportovní výfuky byly s potřebnou homologací.

Sportovní výfuk: Homologace na STK

Sportovní výfuk s homologací je základ

Aby jakákoliv úprava auta nebo motocyklu byla legální, musí být daná komponenta opatřena homologační značkou, což je kroužek nebo obdélníček s "e" uvnitř. Kolem obdélníčku pak bude několik písmen a čísel - ta označují stát, kde byl díl schválen, výrobce dílu, identifikační číslo dílu a číslo konstrukční části. Současně s tím by měla být většina výrobců schopna na požádání vydat i kopii protokolu o homologaci, nicméně zákon nic takového po řidiči nepožaduje, a to ani při silniční kontrole, ani na STK.

Problémy mohou nastat v několika případech:

  • Výfuk má více částí - zde je třeba mít namontované všechny. Daná sestava je hologovaná jako celek, ale každá její část má svou vlastní homologační značku. Pakliže není sestava kompletní, je homologace neplatná a vozidlo je nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
  • Výfuk je namontovaný na jiném autě/motocyklu - každý homologovaný výfuk je určen na konkrétní typ vozidla s konkrétní motorizací (v tomto případě bude určující označení motoru, tedy např. EA888). Pakliže bude namontovaný na jiném než schváleném vozidle, je homologace neplatná. V praxi to na STK pravděpodobně kontrolovat nebudou, ale důslední policisté třeba v Rakousku, by na to přijít mohli.
  • Výfuk je příliš hlučný - toto je opět problém zejména při výletech do zahraničí. V ČR se hlučnost bude řešit na STK až od 20.5.2022, v tuhle chvíli se neměří a tedy ani neřeší. V EU, zejména v její západní části, jsou na toto nicméně o něco háklivější. Homologovaný sportovní výfuk by měl splňovat evropské hlukové a emisní normy. Problém může nastat třeba se svody, u kterých homologace vyžadována není, případně s nějakou dodatečnou "uživatelskou" úpravou výfuku, která má na hlučnost a emise vliv. Pakliže dojde na měření a výfuk se do limitů nevejde, jsou vám veškeré homologační značky k ničemu.

Ve stručnosti tedy lze doporučit pokud možno zachování originálního výfukového systému. Když už se chcete pouštět do úprav, pořiďte si sportovní výfuk s patřičnou homologací. Bez ní můžete jezdit jen na uzavřeném okruhu a do provozu nesmíte. Policie ani STK po vás žádný doklad o homologaci chtít nemůže, pokud ano, odkažte je na homologační značku na výfuku. Pakliže budou tvrdit, že je neplatná, je na nich, aby to prokázali.

Zdroj info: Web, Ministerstvo dopravy, Autoklub ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Rudolf Malý

Autor článku
Rudolf má rád dobré jídlo, sport a nekorektní humor. Nebrání se elektromobilitě, ale taky jí nijak zvlášť nefandí. Ve volném čase se rád vrtá v autech a obecně vlastně v čemkoliv.

Podobné články