PRÁCE 🧰

BMW M3 G80: Jaké varianty nabízí nejnovější verze oblíbeného vozu?

24. 10. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady BMW

M3 je ikonický model německé automobilky, který se již desetiletí těší velké oblibě mezi automobilovými nadšenci. Nová generace M3 přináší řadu inovací, na které se v tomto článku podíváme.

BMW M3 - nejnovější funkce a technologie

Články na téma BMW M3:

  1. BMW E30 M3
  2. Porovnání BMW M3 a BMW M5
  3. BMW M3 G80 - nejnovější verze oblíbeného modelu M3 - právě čtete
  4. Historie BMW M3
  5. Porovnání BMW M3 F80 a BMW M3 E46

Náš svět se neustále vyvíjí a s ním i automobilový průmysl. Jednou z nejpopulárnějších značek mezi automobilovými nadšenci je právě bavorské BMW, které v roce 2021 představilo zatím nejnovější verzi svého modelu M3. Tento vůz se pyšní mnoha funkcemi a technologiemi, které posouvají jeho výkon a design na zcela novou úroveň.

Nejnovější model nese označení G80 a nahradil předchozí F80. Nové BMW M3 G80 je k dispozici s pohonem zadních nebo všech kol a pohání ho řadový šestiválec s twin-turbem o objemu 3,0 litrů. Klasická M3 disponuje výkonem 473 koní.

Typy BMW G80 M3

První v prodeji byla zadokolka M3 saloon/sedan, která měla 6stupňový manuál. Za ní následovala verze M3 Competition (rok 2022 a 2023) s 8stupňovou M steptronic sportovní a automatickou převodovkou o výkonu 503 koní. O stejném výkonu a se stejnou převodovkou se prodává také čtyřkolka M3 Competition xDrive a BMW M3 Competition xDrive Touring (rok 2022 a 2023). K dispozici také s naftovým pohonem. V tomto roce přišla vrcholná verze M3 CS o výkonu 404,5 kW, tedy 542 koní, také v pohonu xDrive, jehož cenovka podle konfigurátoru v březnu začínala na cenovce 4 315 116 korun (aktuálně již však pro český trh nedostupná). M3 CS je k dispozici pouze ve dvou barvách, Black Sapphire a Brooklyn Grey a oproti „běžné“ M3 dostala lepší odpružení, volitelné červené nebo černé brzdové třmeny, M kola z lehké slitiny s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 a exkluzivní režim M Dynamic Mode M3 CS, který poskytuje agresivní režim jízdy, který je určen pro okruhovou trať.

BMW M 50 Jahre

K 50. výročí přišla také limitovaná edice ve formě nových designových prvků, tyto prvky je možné koupit v oficiálních prodejnách, jedná se o přední a zadní speciální logo BMW.

Německá automobilka oslavuje toto výročí své divize M speciální limitovanou edicí modelů M3 Sedan a M4 Coupé. Obě tyto varianty disponují řadovým šestiválcem z verze Competition o výkonu 510 koní, pohonem všech čtyř kol, se šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovým automatem. Speciální vozidla k výročí jsou osazena karbon-titanovými koncovkami výfuku BMW M Performance, a v Evropě jsou k dispozici vozy M4 v pěti barvách. Mezi tyto barvy patří Carbon Black, Monaco Blue, Brands Hatch Grey, a krásné klasiky Imola Red a San Marino Blue. Prahové lišty a opěrky hlavy ponesou limitovaný název M4/M3 Edition 50 Jahre BMW M. Pro Evropský trh se sedan v limitované edici vyrábět nebude, k dispozici bude pouze v Americe a to pouze v 500 kusech. O počtu a ceně limitovaných M4 se nikde nepíše.

BMW M3 CS

V roce 2023 BMW M GmbH rozšiřuje svou nabídku speciálních modelů, které lákají na svou mimořádnou atraktivitu. Mezi nimi se nachází nový přírůstek do rodiny, BMW M3 CS, který se řadí mezi úspěšný prémiový segment střední třídy. Jeho výkon produkuje vysokootáčkový řadový šestiválec o objemu tři litry, poháněný M TwinPower Turbem o výkonu až 405 kW s 8stupňovou převodovkou M Steptronic, pohonem xDrive a aktivním M diferenciálem. Díky konstrukci s uzavřeným blokem je motor extrémně pevný, co umožňuje pracovat s vysokými tlaky uvnitř spalovacích prostorů, což přispívá k vysokému výkonu. Stěny válců jsou pokryty vrstvou oceli, která snižuje třecí ztráty a hmotnost motoru. Pro odlehčení se pro vnitřní kanálky hlavy řadového šestiválce používá technologie 3D tisku. Díky tomu bylo možné navrhnout optimální tvar kanálků pro chladicí kapalinu, který by nebylo možné dosáhnout pomocí běžných metod odlévání kovů. U tohoto modelu bylo také speciálně přizpůsobeno nastavení systému DSC a režimu M Dynamic Mode, aby splňovalo specifické požadavky jízdy na okruhu.

Ve standardní výbavě této speciální edice zahrnuje dvoudílné M brzdy s brzdovými třmeny, které jsou lakované v červené nebo černé barvě. Na přání je také možné zvolit M karbon-keramické brzdy, jejichž brzdové třmeny jsou dostupné v matném zlatém nebo červeném provedení. Standardní výbavou jsou kola o průměru 19 palců vpředu a 20 palců vzadu, která jsou osazena speciálními okruhovými pneumatikami vyvinutými přímo pro tento model. Pneumatiky mají rozměry 275/35 ZR19 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu. Zákazníci mají také možnost si bezplatně vybrat vysokovýkonné sportovní pneumatiky stejných rozměrů.

Některé části karoserie, jako je například střecha, kapota, podnárazník, kryty zrcátek, středový panel a mnoho dalšího, jsou z plastu vyztuženého uhlíkovým vláknem (CFRP). K nízké hmotnosti přispívají také karbonová sedadla, skořepinového typu a titanový koncový tlumič výfuku, který váží o 4 kilogramy méně než standardní výfukový systém. V porovnání s BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive přináší různá další odlehčení celkovou úsporu hmotnosti přibližně 20 kilogramů. Tím se dosahuje ještě lepšího poměru výkonu a hmotnosti, což má přímý vliv na jízdní vlastnosti a dynamiku vozu.

Zdroj info: Car and driver BMW.
Zdroj médií: BMW.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články