PRÁCE 🧰

Aditivace nafty – co dělá která přísada? (1. část)

1. 5. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat aditivum Druhy aditiv dle použití Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Neřekneme vám, jakou recepturu naftových aditiv přesně která síť čerpacích stanic používá, ale podíváme se na to, jaké existují typy přísad, k čemu která slouží a jak to ovlivňuje výsledný produkt.

Aditivace nafty – co dělá která přísada? (1. část)

Články na téma aditiva do nafty:

  1. Aditiva do nafty
  2. Letní aditiva do nafty
  3. Aditivace nafty – co dělá která přísada? (1. část) - právě čtete
  4. Aditivace nafty – co dělá která přísada? (2. část)
  5. Aditivum do nafty proti zamrznutí
  6. Co jsou aditiva v naftě a jaký mají efekt?

Obecně se přísadami potlačují negativní faktory a je snahou jimi dodat naftě vlastnosti lepší, než má nafta surová. Aditivační balíčky nafty bývají bohatší než u benzínů, zvyšují cetanové číslo, prodlužují skladovatelnost, potlačují pěnivost, zajišťují čistící účinky, zlepšují mazivostní, protikorozní a nízkoteplotní vlastnosti, brání růstu mikroorganismů. Řeší se i zápach, nutnost regenerace filtrů pevných částic a v neposlední řadě i barva.

Aditiva pro zvýšení cetanového čísla

Podle normy je nejnižší možná hodnota cetanového čísla u nafty 51 jednotek. Jestliže není možné dosáhnout této hodnoty technologií v rafinérii, přidává se přísada pro zvýšení cetanového čísla. Jde v podstatě o silná oxidovadla vytvářející při rozkladu volné radikály, které nastartují oxidační reakce, čímž se zkrátí prodleva vznícení paliva po vstříknutí do válce. Díky tomu, že se nafta vznítí dříve, je více času na důkladné prohoření celé směsi rozprášeného paliva a vzduchu. Zlepší se tím spalování, výkon, studené starty, sníží se emise a hlučnost motoru. Pokud vám pocitově připadá, že s prémiovým palivem má motor lepší a klidnější chod, je to právě díky zvýšenému cetanovému číslu. Například ORLEN Benzina zvyšuje cetanové číslo své prémiové nafty Verva Diesel až na 60 jednotek.

Antioxidanty

Některé složky paliva jsou nestabilní a časem oxidují, typicky se jedná o olefiny. U bionafty jsou to estery nenasycených mastných kyselin. Aby byla nafta oxidačně stabilní, tedy alespoň po nějaký čas, je nutné ji aditivovat něčím, co oxidaci zabrzdí. Antioxidanty se přidávají do nafty ihned po jejím vyrobení, nefungují však na věky. Skladováním nafty se postupně spotřebovávají a dochází k jejich vyčerpání. Po něm dochází k plné oxidaci a nafta se rychle stává nepoužitelnou. I proto je doporučeno bionaftu spotřebovat do měsíce a naftu s obsahem biosložky do 7 obj. % do tří měsíců od nákupu.

Protipěnivostní přísady

Nafta má tendence při tankování hodně pěnit. Možná to znáte, když pistole cvakne, stačí chvilku počkat a ještě třeba litr, dva se do nádrže vejdou. Dokonce se může stát, že pěna při načerpání plné nádrže vyteče z hrdla ven. Pěnivost může navíc zvýšit přítomnost biosložky. Protipěnivostní aditivum má vliv na povrchové napětí, způsobuje praskání bublin, takže pěna se netvoří v takové míře. Je samozřejmě v zájmu každé sítě čerpacích stanic, aby zákazníci odjížděli s nádržemi plnými a ne natankovanými třeba ze dvou třetin, protože zbytek objemu zabere pěna.

Zdroj info: Ladislav Červený – specialista na kvalitu paliv.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články