Každá nafta, kterou natankujete na čerpací stanici, je docela silně aditivovaná. Přísady mají za cíl změnit vlastnosti tak, aby nafta odpovídala požadavkům na jakost, které jsou popravdě dost náročné. Od cetanového čísla přes mazivost až třeba po pěnivost, která rovněž nesmí přesáhnout určitou hodnotu.
Aditiva do nafty a jejich účinky
Články na téma aditiva do nafty:
- Aditiva do nafty
- Letní aditiva do nafty
- Aditivace nafty – co dělá která přísada? (1. část)
- Aditivace nafty – co dělá která přísada? (2. část)
- Aditivum do nafty proti zamrznutí
- Co jsou aditiva v naftě a jaký mají efekt? - právě čtete
Zvýšení cetanového čísla
Naprosto elementární úlohou aditivačního balíčku je ovlivnění cetanového čísla nafty. Čím vyšší je cetanové číslo, tím dříve dojde ke vznícení palivové směsi. A čím dříve se směs vznítí, tím více má času na co nejdokonalejší prohoření a odevzdání maximálního množství energie. Cetanové číslo je tím, co určuje, jak moc dobře půjde motor nastartovat a jaký bude mít výkon. Uvádí se, že pro start studeného dieselového motoru je třeba cetanové číslo 50 a vyšší. I po studeném startu však není teplota spalování optimální, nedochází k prohoření celého objemu směsi a část se jí dostává z válce do výfuku, což se projevuje například bílým kouřem. Vyšší cetanové číslo zkracuje dobu, po kterou k takto nedokonalému spalování dochází.
I co se týče charakteristiky chodu motoru, je cetanové číslo velmi důležité. Pakliže dojde ke zpožděnému vznícení směsi, je nárůst tlaku velmi rychlý, motor je hlučnější a více vibruje. Dřívější zapálení směsi znamená pozvolný nárůst tlaku ve válci, takže chod je pocitově měkčí, snižuje se hlučnost a v neposlední řadě i namáhání důležitých komponent (ložiska, uložení klikovky apod.).
Antioxidanty
Aditiva, která se používají zejména pro potlačení oxidace biosložky v palivu. Ta totiž v čase ztrácí svoji kvalitu, oxiduje a má tendenci se časem oddělit v podobě podivné lepivé hmoty. Antioxidanty tomu zabraňují, nicméně je důležité také vědět, že jejich účinnost je dočasná a s časem dochází k jejich vyčerpání. Jakmile již nestačí zabraňovat oxidaci, nafta degraduje a stává se nepoužitelnou.
Detergenty
Naprostá většina sítí čerpacích stanic vám ráda prostřednictvím reklamy sdělí, že jejich nafta krom jiného i čistí. Nelžou. Nafta skutečně obsahuje detergentní přísady, které mají za cíl odstraňovat úsady a nápeky. Kde se v motoru vezmou? Tvoří je nejméně těkavé podíly v palivu, které nezvládnou zcela dokonale shořet. Právě ty je třeba průběžně eliminovat, což zajistí právě detergentní část aditivačního balíčku. Úzce to souvisí i s cetanovým číslem – čím je vyšší, tím lépe nafta ve válci shoří a méně „nepořádku“ po ní zůstane. Kdo chce mít motor čistý, měl by v první řadě tankovat kvalitní naftu a nespoléhat na detergenty v ní.
Zlepšení mazivosti
I nesnášená biosložka je vlastně aditivem, které je do čisté nafty dodatečně přidáváno. Jakkoliv je diskutabilní přínos biosložky ekologii, je fajn, že zvyšuje naftě mazivost dokonce nad hodnotu požadovanou normou, a to přibližně dvojnásobně. Pakliže tedy vyjezdíte naftu v době, kdy ještě fungují antioxidanty (u běžné nafty do tří měsíců od natankování, u bionafty do jednoho měsíce), nemusí vás biosložka trápit, naopak motor a zejména moderní citlivé vstřikovače budou těžit z její skvělé mazivosti.
Jenže co v případě prémiové nafty, která biosložku neobsahuje a přesto výrobci tvrdí, že má lepší vlastnosti než nafta klasická? Inu, zde je mazivost kompenzována zase aditivy, která přímo mazivost ovlivňují, akorát se nejedná i biosložku, ale o aditiva syntetická, která mají daleko vyšší trvanlivost. I proto si prémiová nafta zachovává své vlastnosti mnohem déle, než nafta s biosložkou.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (3)
Co jsem uvedl není svatá pravda, je to jen zviditelnění problému s humorným nadhledem a podtextem !