PRÁCE 🧰

Aditiva do nafty a jejich účinky

16. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Jak vybrat aditivum Druhy aditiv dle použití Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Každá nafta, kterou natankujete na čerpací stanici, je docela silně aditivovaná. Přísady mají za cíl změnit vlastnosti tak, aby nafta odpovídala požadavkům na jakost, které jsou popravdě dost náročné. Od cetanového čísla přes mazivost až třeba po pěnivost, která rovněž nesmí přesáhnout určitou hodnotu.

Aditiva do nafty a jejich účinky

Zvýšení cetanového čísla

Naprosto elementární úlohou aditivačního balíčku je ovlivnění cetanového čísla nafty. Čím vyšší je cetanové číslo, tím dříve dojde ke vznícení palivové směsi. A čím dříve se směs vznítí, tím více má času na co nejdokonalejší prohoření a odevzdání maximálního množství energie. Cetanové číslo je tím, co určuje, jak moc dobře půjde motor nastartovat a jaký bude mít výkon. Uvádí se, že pro start studeného dieselového motoru je třeba cetanové číslo 50 a vyšší. I po studeném startu však není teplota spalování optimální, nedochází k prohoření celého objemu směsi a část se jí dostává z válce do výfuku, což se projevuje například bílým kouřem. Vyšší cetanové číslo zkracuje dobu, po kterou k takto nedokonalému spalování dochází.

I co se týče charakteristiky chodu motoru, je cetanové číslo velmi důležité. Pakliže dojde ke zpožděnému vznícení směsi, je nárůst tlaku velmi rychlý, motor je hlučnější a více vibruje. Dřívější zapálení směsi znamená pozvolný nárůst tlaku ve válci, takže chod je pocitově měkčí, snižuje se hlučnost a v neposlední řadě i namáhání důležitých komponent (ložiska, uložení klikovky apod.).

Antioxidanty

Aditiva, která se používají zejména pro potlačení oxidace biosložky v palivu. Ta totiž v čase ztrácí svoji kvalitu, oxiduje a má tendenci se časem oddělit v podobě podivné lepivé hmoty. Antioxidanty tomu zabraňují, nicméně je důležité také vědět, že jejich účinnost je dočasná a s časem dochází k jejich vyčerpání. Jakmile již nestačí zabraňovat oxidaci, nafta degraduje a stává se nepoužitelnou.

Detergenty

Naprostá většina sítí čerpacích stanic vám ráda prostřednictvím reklamy sdělí, že jejich nafta krom jiného i čistí. Nelžou. Nafta skutečně obsahuje detergentní přísady, které mají za cíl odstraňovat úsady a nápeky. Kde se v motoru vezmou? Tvoří je nejméně těkavé podíly v palivu, které nezvládnou zcela dokonale shořet. Právě ty je třeba průběžně eliminovat, což zajistí právě detergentní část aditivačního balíčku. Úzce to souvisí i s cetanovým číslem – čím je vyšší, tím lépe nafta ve válci shoří a méně „nepořádku“ po ní zůstane. Kdo chce mít motor čistý, měl by v první řadě tankovat kvalitní naftu a nespoléhat na detergenty v ní.

Zlepšení mazivosti

I nesnášená biosložka je vlastně aditivem, které je do čisté nafty dodatečně přidáváno. Jakkoliv je diskutabilní přínos biosložky ekologii, je fajn, že zvyšuje naftě mazivost dokonce nad hodnotu požadovanou normou, a to přibližně dvojnásobně. Pakliže tedy vyjezdíte naftu v době, kdy ještě fungují antioxidanty (u běžné nafty do tří měsíců od natankování, u bionafty do jednoho měsíce), nemusí vás biosložka trápit, naopak motor a zejména moderní citlivé vstřikovače budou těžit z její skvělé mazivosti.

Jenže co v případě prémiové nafty, která biosložku neobsahuje a přesto výrobci tvrdí, že má lepší vlastnosti než nafta klasická? Inu, zde je mazivost kompenzována zase aditivy, která přímo mazivost ovlivňují, akorát se nejedná i biosložku, ale o aditiva syntetická, která mají daleko vyšší trvanlivost. I proto si prémiová nafta zachovává své vlastnosti mnohem déle, než nafta s biosložkou.

Zdroj info: cappo, motortrend, ncheurope.
Zdroj médií: Depositphotos.
K69, 19. 10. 2023 7:10
Dost nešťastný pokus propagovat Meřo, v situaci kdy všichni vědí, ze bez něj by bylo aditiv potřeba méně...
Jiří Kuchta, 16. 10. 2023 23:27
Milan: Nevím jak to dělá stát dnes, ale kdysi když jsem byl na vojně, tak to fungovalo tak že všechen provozní materiál (včetně jídla) šel napřed do skladu NZ a to co v něm bylo se bralo do spotřeby.
Milan, 16. 10. 2023 12:52
No, podle mého názoru a doměnky existují státní rezervy PHM, slouží hlavně jako záloha pro Armádu, Hasiče, Policii, ČD, MHD atd. Ty tam leží nějaký rok, až projdou, tak se nevylejí do Bečvy ani Vltavy, ty si pak koupí normální daňový poplatník. Jak a co se nalévá do takto prošlé, ale pro daňového poplatníka perektní nafty ? Osobně jsem si koupil Super diesel aditiv a leji tam 2násobné množství v létě i v zimě. Tím snížím bod tuhnutí a dřívější narození zakoupené naftěnky, tož tak nějak to vidím Já
Co jsem uvedl není svatá pravda, je to jen zviditelnění problému s humorným nadhledem a podtextem !

Podobné články