Řešíte vysokou spotřebu auta? Co všechno na autě ovlivňuje spotřebu a jak ji snížit?
Valivý odpor pneumatik zásadně ovlivní spotřebu auta
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Valivý odpor pneu: Jak ovlivňuje spotřebu? - právě čtete
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Kvalitní moto pneu jsou základ pro jízdu na motorce
- Pneumatiky se sníženým valivým odporem
- Jak vybrat nové pneumatiky
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik?
- Máte hlučné pneumatiky? Zde jsou příčiny - již brzy
- Pneumatiky pro elektromobily - již brzy
Valivý odpor je síla, která působí proti pohybu vozidla. Ovlivnit spotřebu mohou i pneumatiky s nízkým valivým odporem. Valivý odpor ovlivňuje také produkci škodlivých zplodin a emisí CO2. Třídu valivého odporu můžeme najít na energetickém štítku pneumatiky. Hodnota na štítku je označena na stupnici A až G – od nejnižšího valivého odporu po nejvyšší. Mezi jednotlivými třídami je rozdíl asi 0,1 litru na sto kilometrů u aut s průměrnou spotřebou 5 l/100 km.
Horší valivý odpor budou mít obecně pneumatiky se zimní směsí a vzorkem. Jsou totiž konstruovány pro větší přilnavost na sněhu a ledu. Špatně nahuštěné pneumatiky jsou také jednou z příčin vyšší spotřeby paliva. Podhuštěné pláště jsou více „slehlé“ a mají s vozovkou „větší kontakt“ Tím se zvyšuje valivý odpor a následně i spotřeba. Valivý odpor a následnou spotřebu ovlivňuje také hmotnost a aerodynamika vozidla (například otevřená okna, nebo střešní nosiče mohou nepatrně zvyšovat spotřebu), dále také styl jízdy, rozměr pláště a povrch vozovky.
Valivý odpor pneumatiky výpočet | Ft = ξ . Fn/R |
---|
Jak změřit valivý odpor
Valivý odpor bohužel není možné změřit samostatně. Měření se provádí v laboratořích, a to na bubnu o průměru 2 metry. Nárůst točivého momentu, potřebného k roztočení bubnu s namontovanou pneumatikou při daném zatížení představuje valivý odpor. Jednoduše řečeno k překonání sil je potřeba množství energie, které vychází ze spalování pohonné hmoty.
Pohyb pláště je dále vázán na jev hystereze, což je ztráta energie, která vlivem hromadění tepla při odchylování pneumatiky zdokonaluje přilnavost. Na překonání všech sil je obvykle spotřebováno okolo 35 % paliva. Víte, že letní pláště, které mají hloubku dezénu 1,6 mm, můžou mít valivý odpor až o 20 % nižší než nové pneumatiky. Současně však ale klesá i její přilnavost na mokrém povrchu a zvyšuje se riziko aquaplaningu.
*related*
Zdroj médií: Depositphotos.