Některé druhy pneumatik mají daný směr rotace. Podle čeho lze poznat směr otáčení pneumatiky a co se stane, když se dá naopak?
Směr rotace pneumatik
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky - právě čtete
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik?
- Pneumatiky pro elektromobily
U směrových pneumatik se nachází speciální dezén, který je tvarován do písmene V (jinak pojmenován také jako šípovitý design). Takový dezén je vhodný především do mokra a sněhu, zabírá totiž po celé jeho ploše a snižuje se riziko aquaplaningu a to i ve vyšších rychlostech. Směrové pláště díky svému uspořádání a šikmému sklonu dezénu s drážkami zajišťují téměř okamžitý odvod vody a sněhu. Plášť tímto zajišťuje také větší stabilitu ve vysokých rychlostech a v zatáčkách.
Často se směrové pneumatiky montují na přední nápravu sportovních automobilů nebo na vozidla, která se často pohybují na měkkém povrchu (bláto, sníh). Pláště najdou využití také u řidičů, kteří vlastní vozidlo s pohonem všech čtyř kol (xDrive, 4x4, Allroad, atp.).
Směrové pláště jsou vhodné i v letním období, kdy může docházet k prudkým průtržím mračen. Výraznými nevýhodami těchto plášťů může být vysoká hlučnost nebo nízký kilometrový nájezd. Směrová pneumatika nemůže být zároveň použitá jako náhradní pneu. Nemůže být totiž zaměnitelná stranově. Pro náhradní pneumatiku je možné použít asymetrické pláště (zde je nutné si akorát pohlídat vnitřní a vnější stranu) nebo pláště symetrické (ty lze použít na jakoukoliv nápravu v jakémkoliv směru).
Jak poznat směr otáčení pneumatiky
Směrové pneumatiky se musí, pro správné fungování, nasazovat pouze v jednom směru. Na bočnici je vyznačen směr rotace při jízdě vpřed. Tento nápis je většinou uváděn v angličtině a to jako „Rotation“ nebo „Direction“. Vedle, nebo pod tímto nápisem se nachází šipka, udávající směr valení daného pláště. Vždy je nutné se řídit označením na bočnici. Pokud je guma nasazena naopak, nemůže být zajištěno správné fungování a odvod vody nebo sněhu. Takové pláště je možné, v případě nerovnoměrného sjetí, prohazovat pouze zepředu dozadu a naopak. Nesmí se prohodit levá strana s pravou stranou.
Zdroj médií: Depositphotos.