PRÁCE 🧰

Jak reklamovat pneumatiky

18. 4. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Spousta řidičů nakupuje v posledních letech pneumatiky přes internet. To má v případě reklamace značně jiné zákonitosti, než když jsou pláště koupené v kamenné prodejně nebo v pneuservisu. Jak tedy správně pneu reklamovat?

Jak reklamovat pneumatiky

Vrácení při koupi přes internet

Tady je zákazník od počátku tak trochu v nevýhodě a občanský zákoník na to myslí. Jestliže kupujete na dálku a nemáte možnost si zboží předem prohlédnout, můžete ho bez udání důvodu do 14 dnů vrátit. Pakliže jste třeba objednali špatnou velikost nebo se vám pláště z jakéhokoliv jiného důvodu nelíbí, můžete je zaslat zpět obchodníkovi.

Vrácení ve 14denní lhůtě může proběhnout jak prostřednictvím přepravní služby nebo třeba pošty, tak i osobně. Lhůta se počítá ode dne, kdy jste zboží převzali, nikoliv ode dne, kdy byla objednávka uzavřena. Náklady na dopravu zboží k prodejci každopádně nesete vy. Prodejce by vám měl vrátit peníze za pneumatiky, plus počáteční náklady na dopravu, tedy na zaslání pneumatik k vám. Někdy mívají eshopy na toto na svém webu speciální formulář, kde vyplníte i číslo účtu na vrácení peněz. Pakliže tomu tak není, doporučujeme prodejce o tom, že budete pláště ve 14denní lhůtě vracet, informovat prostřednictvím emailu, kde číslo účtu uvedete. Lze se samozřejmě většinou domluvit i na výměně za jiné zboží s případným doplatkem/vrácením části peněz.

Možnosti vrátit zboží do 14 dnů od koupě lze samozřejmě využít i v případě, že pneumatiky přijdou poškozené. Prodejci se tomu někdy snaží zamezit a vinu za poškozené zboží přenést na kupujícího pomocí ustanovení v obchodních podmínkách. Tam se třeba praví, že poškození musí být nahlášeno prodejci hned nebo třeba to, že zboží s poškozeným balením nesmí kupující převzít. Samozřejmě to není platné ustanovení - nelze nijak omezit práva kupujícího daná zákonem.

Reklamace pneumatik při poškození

V případě, že jste zboží koupili osobně, tedy mimo obchodní prostory, nelze od koupě odstoupit v žádné lhůtě. Zboží je prostě vaše a případné vrácení nebo výměna je čistě na dobré vůli prodávajícího. Stále vám však samozřejmě zůstává právo na reklamaci v případě, kdy se projeví nějaká závada nebo kaz zboží. U pneumatiky to asi nebude příliš časté, ale vyloučit to nelze.

Pakliže k tomu dojde, není úplně přesně daný postup, který byste museli dodržet. V každém případě bude nutné poškozenou pneumatiku (nebo pneumatiky) k prodejci nějak dostat a o vaší reklamaci ho informovat. Ideální je v takovém případě vyplnit reklamační formulář na webu, případně reklamaci uplatnit prostřednictvím emailu (většina eshopů má na toto vyhrazenou jednu emailovou schránku, jejíž adresu se dozvíte opět na webu). V případě, že reklamujete zboží osobně, tedy na prodejně nebo pobočce, vyplníte reklamační formulář na místě.

Je samozřejmě na místě, řešit otázku, kdo uhradí náklady na přepravu. Při oprávněné reklamaci to je povinnost prodejce. Jenže zákon myslí i na to, abyste k němu reklamované zboží neposlali kurýrem s ochrankou a náklady nedosahovaly neadekvátní výše. Měli byste tedy hledat tu nelevnější možnost. Zde lze jednoznačně doporučit domluvit se třeba emailem nebo telefonicky s prodejcem, který to většinou řeší tak, že k vám pošle nějakou smluvní přepravní společnost, obvykle asi tu, která zboží doručila po koupi.

Jak probíhá reklamace?

V případě reklamace musí prodejce zboží převzít, potvrdit převzetí zboží (typicky na reklamačním protokolu) a následně má 30 dní na to, aby reklamaci posoudil a rozhodl o výsledku. Kupujícího musí samozřejmě v této lhůtě informovat, jak jeho reklamace dopadla. Pakliže je uznána a jde o neodstranitelnou vadu, může si kupující vybrat, jestli chce vrátit peníze, nebo nové zboží a prodávající musí tomuto přání vyhovět. Není-li reklamace uznána, vrací se zboží kupujícímu. Prodejce zákazníka informuje o vyřízení reklamace a obvykle je uveden důvod, proč nebyla uznána. U pneumatik to bude patrně formulace obsahující nesprávné používání, případně třeba proražení vlivem cizího předmětu.

Jestliže kupující s tímto nesouhlasí, má několik možností. Předně je tu web ČOI, kde by vám mohli poradit, jak situaci dále řešit, případně se obraťte na advokáta. Někdy to celé skončí u soudního znalce, který sepíše znalecký posudek. Na jeho základě už většinou prodejce reklamaci uzná a zároveň by měl posudek kupujícímu proplatit. Pokud ne, obraťte se na advokáta.

Na webu České obchodní inspekce je mimochodem i stránka s rizikovými eshopy, kde se vyplatí zkusit vyhledat ten, ze kterého hodláte nakupovat. Vždy je u daného eshopu uveden důvod, proč je považován za rizikový.

Zdroj info: Občanský zákoník, Česká obchodní inspekce.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články