Prořezáváním pneumatik můžete zvýšit kilometrový nájezd až o 15 až 30 %. Na osobní automobily nebo motocykly však rovnou zapomeňte. Jejich prořezávání nemusí být bezpečné, a dokonce je to i zakázáno přímo zákonem.
Prořezávání pneumatik - co to je a lze jím prodloužit životnost?
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Valivý odpor pneu: Jak ovlivňuje spotřebu?
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik - právě čtete
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
Prořezáváním pneumatik na osobních automobilech, nelze zaručit prodloužení životnosti, a především ohrozíte nejen sebe, ale také ostatní účastníky provozu.
Prořezávat lze pouze pneumatiky, které jsou určeny na nákladní vozidla, či autobusy a mají na své bočnici označení „Regroovable“. Prořezávání plášťů pneumatik nákladních vozů s označením je zákonem dovoleno a některými výrobci přímo doporučováno. Jde o to, že pořízení nových plášťů nemusí být úplně levná záležitost, tudíž její prořezání je nejlepší cesta.
Na prořezaných pláštích je možná maximální rychlost (na hnacích nápravách) 100 km/h. Celoocelové pneumatiky určené k prořezání mají takzvanou zesílenou bezpečnostní vrstvu mezi horní plochou nárazníku a dezénovými drážkami, která zabraňuje průniku kamenů do kostry pláště. Tato vrstva může být v případě výrazného neporušení použita k prořezání. Každý výrobce však doporučuje nechat pláště prořezat u profesionálů. V Německu, Rakousku či některých dalších zemích je prořezávání gum na přední nápravě autobusů zakázáno.
Jak prořezat pneumatiky
K prořezávání je potřeba mít kvalitní prořezávačku pneumatik a nejlépe i někoho, kdo to již dělal. Výrobci plášťů by vám měli poskytnout schéma k prořezávání. Doporučujeme pro takto odbornou práci vždy navštívit pneuservis.
Prořezávání plášťů je vhodné dělat, když je hloubka vzorku asi 3 mm. Je důležité zkontrolovat, zda plášť nedisponuje žádným defektem, bublinou či jiným poškozením. Pokud je guma v pořádku, je možné prořezat nového vzorku až 4 milimetry.
Jedny z nejlevnějších pneu na trhu s dopravou zdarma
Rozhodně se výrazně nedoporučuje pláště prořezávat neprofesionálními nástroji, jako je flexa nebo dláto, či jiné kreativní nástroje. Vždy je nutné používat prořezávačku na pneumatiky, díky které je zajištěna kvalitní práce a především bezpečnost.
Princip prořezání
Vytvořením „nové drážky“ ve staré pneumatice prodloužíte životnost a podle některých výrobců dlouhodobě na každých 100 kilometrech ušetříte až dva litry paliva. Díky prořezaným plášťům výrazně zvýšíte přilnavost a s tím spojenou také bezpečnost oproti sjetým pneumatikám na nákladních vozidlech.
Zdroj médií: Depositphotos.