Tento článek se zaměří na vysvětlení rychlostního indexu pneumatik a jak tento ukazatel ovlivňuje výkon. Dále se zaměříme na bezpečnost vašeho vozidla a na to, co vám řeknou na stanici technické kontroly s nevyhovujícím rychlostním indexem.
Rychlostní index pneu a STK
![Rychlostní index pneumatik a STK](/data/blog-article/illustration/orig/rychlostni-index-pneumatik-a-stk.jpg)
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK - právě čtete
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pneumatiky pro elektromobily
Rychlostní index pneumatiky je důležitým ukazatelem, který určuje nejvyšší rychlost, při které mohou být pneumatiky bezpečně použity. Tyto indexy jsou uvedeny na boku každé pneumatiky a jsou standardizovány podle mezinárodního systému. Je důležité zvolit správný rychlostní index, který odpovídá maximální povolené rychlosti vašeho vozidla, aby bylo zajištěno optimální bezpečí a ovladatelnost na silnici. Je důležité používat pneumatiky s odpovídajícím rychlostním indexem, aby bylo zajištěno bezpečné jízdní chování vozidla a optimální výkon.
Problémy s policií i na technické kontrole
Je nutné dodržovat rychlostní index podle velkého TP. Pokud zvolíte špatný rychlostní index, můžete se při silniční kontrole, v případě, že příslušník PČR bude mít špatnou náladu, může vás i nižší rychlostní index dostat do problémů a můžete získat nepěknou pokutu. Technik na stanici technické kontroly se s vámi také nebude párat. Při technické kontrole vozidla se kontroluje i rychlostní index na pneumatikách. Technici zkontrolují, zda pneumatiky na vozidle odpovídají rychlostnímu indexu uvedenému v Technickém průkazu vozidla (TP). Pokud tento fakt neodpovídá, většinou se sice prakticky nic nestane, ale je lepší mít nejen správný rozměr, ale také rychlostní index. V podmínkách na českých silnicích je nejlépe využit rychlostní index do 130 km/h tedy index "M", vyšší indexy využijí především řidiči, kteří se pohybují spíš na německých silnicích.
Také čtěte
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (6)
Na vozidle mohu mit pneumatiky s nizsim rychlostnim indexem a na STK se mi nic nestane
Je to celkem jednkduche, musim mit zimni pneumatiky, spravneho rozmeru
je to prosté, portfolio zimnich pneumatik je mensi nez letnich a proto zakonodarci prekvapive udelali neco pro lidi
ja napr. jezdim obycejnou Octavii 2.0TDI a mam pneumariky predepsane s rychlostnim indexem W - zimaky nemam sanci rozumne sehnat, ale s hlaskou v palubaku je to uplne v pohode
takze priste, nejdriv nastuduju problematiku dopravniho prava a pam poucuji, nehlede na fakt ze nadpis a clanek se nejak obsahove neshoduji
Jediný index rychlosti v ČR je znám a to dokonale, je to index 130 km/h Pokud někdo chce uplatňovat vyšší idex, tak musí jet na německé silnice, v ČR to jaksi nefunguje. Navíc mezi Olomoucí a Vyškovem (úsek D1) se již 20 let pohybujeme rychlostí 110 km/h a posledních 6 roků přískoky v kolonách, úsek
Tomu tedy říkám studnice vědění ?