PRÁCE 🧰

VIDEO: Turbo 1.9 TDI 81 kW a 66 kW

3. 4. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Jestli někdy vyjde kniha bájí a legend z přelomu tisíciletí, tak tam musí jednoznačně mít své místo i motor 1.9 TDI. Motor, který měl vynikající spotřebu a nabízel přitom velmi solidní dynamiku. Že měl děsivou kulturu chodu a dělal kravál, bylo každému jedno. Vždyť to přece jezdí do čtyř litrů!

Turbo 1.9 TDI 81 kW a 66 kW

Články na téma turbodmychadla motoru TDI:

  1. Turbo 1.9 TDI 81 kW a 66 kW - právě čtete
  2. Turbo 1.9 TDI 96 kW
  3. Turbo 1.9 TDI 77 kW
  4. Turbo 3.0 TDI
  5. Turbo 2.5 TDI

O turbodmychadlech těchto motorů se dá, když to trochu zobecníme, říct především to, že jsou velmi odolná. Taková už se dnes prakticky nevyrábějí, ale tehdy se holt auta dělala jinak. Obě varianty, tedy 81kW i 66kW měly stejné turbodmychadlo Garrett, které mohlo mít buď 9, nebo 11 lopatek. Do roku 2000 (Euro 2) ale turbo žádné regulační lopatky nemělo, protože bylo regulováno obtokovým ventilem. Všechny Euro 3 varianty měly už proměnnou geometrii lopatek.

Problémy turba Škoda Octavia 1.9 TDI

Pohyblivá geometrie už byla logicky trochu citlivá na jízdní styl. V Čechách, kde se každý snažil jezdit s menší spotřebou než soused, regulace trpěla zanášením a karbonováním. Motor samotný byl dost robustní na to, aby jízdu v nízkých otáčkách snesl. Regulace to ale nemohla vydržet věčně, a když pak český taťka vyrazil s rodinkou do Chorvatska, tak mu to v připojovacím pruhu na dálnici padlo do nouzáku za všeobecného veselí a radosti.

Vlhkost zabila regulační ventil turba

Druhou bolestí, za kterou ale turbo samotné nemůže, je porucha podtlakové regulace. Tady byla na vině spíš špatná údržba ze strany majitelů aut, protože pod předním sklem jsou takové odtoky pro vodu - kanálky, které vedou až pod auto. Slouží k tomu, aby při dešti voda odtekla tudy a nedělala neplechu někde, kde nemá. Stačilo ale párkrát zaparkovat třeba pod stromem a do kanálků napadalo kdeco. Jakmile se kanálek ucpal, musela voda jinudy. Jenže jí v cestě stálo těleso podtlakového ventilu. Kdykoliv sprchlo, dostal obal ventilu svůj příděl vody a takhle to šlo měsíc za měsícem, rok za rokem. Po čase začala hlodat koroze a pak už to byla jen otázka času, než dojde k nevyhnutelnému. Jednoho krásného dne to ventil vzdal a majitel musel s autem na servis. Přitom stačilo jen udržovat odtokové kanálky průchozí.

1.9 TDI je přeci držák!

Pak tu byl ještě jeden uživatelský problém. Než se z motorů 1.9 TDI (nejčastěji v Octaviích) stalo to, co je z nich dnes - vysoce ceněný artikl, který má téměř investiční potenciál, dostalo se spousta aut z firemních flotil do rukou mladších řidičů. Ti se samozřejmě sháněli po autě, které slušně jede a nechce za to moc. Oktávka jim tohle přesně dala, ať to byla 81 nebo 66kW varianta. Jenže už tehdy, když se ještě jedničková generace vyráběla, měla pověst opravdového držáku a lidé, kteří ji kupovali z druhé ruky na to hřešili. Oddalovali výměny oleje a když už tam nějaký dali, tak to obvykle bylo to nejlevnější, co našli. První to obvykle odskákalo právě turbo, které se vlivem nečistot v mazivu začalo zadírat.

VIDEO: Turbo 1.9 TDI 81 kW a 66kW

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články