PRÁCE 🧰

VIDEO: Turbo 1.9 dCi

1. 5. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Jestli má nějaký motor neprávem špatnou pověst, tak 1.9 dCi. Sám o sobě nebyl špatný, ale trpěl na pověst některých aut, do kterých byl montován a také na to, že automobilka podlehla tlaku na snižování provozních nákladů aut.

Turbo 1.9 dCi

Články na téma turbodmychadla motorů:

  1. Turbo 2.0 TFSI
  2. Turbo 1.4 TSI
  3. Turbo 1.9 dCi - právě čtete
  4. Turbo 1.9 JTD

Agregát 1.9 dCi se dostal pod kapotu tehdejších Renaultů Scénic, Mégane a Laguna. Bohužel, s tehdejší spolehlivostí renaultů to nebylo úplně růžové a neprávem tak dostal nálepku problematického motoru i tenhle jinak docela povedený diesel.

Automobilka Renault se po přelomu milénia vydala cestou, která popravdě nebyla úplně šťastná. Napříč portfoliem zavládl nový designový jazyk a s tím spojené masivní protlačování technologických vychytávek, které měly jednu vadu - byly dost poruchové. Vrcholem byla druhá generace Renaultu Laguna, který byl díky tomu považován za etalon nespolehlivosti. A nejen to, ono se to dost špatně opravovalo a na některé problémy byl často krátký i autorizovaný servis.

Motory 1.9 dCi byly mechanicky docela odolné, osmiventilová technika agregátu značeného 8-V dCi I4 byla vlastně převzatá z první generace Laguny, kde fungovala obstojně. Problémem té druhé generace bylo, že to bylo jedno z prvních aut, u kterého došlo k nesmyslnému natažení servisního intervalu výměny oleje na 30 tisíc kilometrů. Důsledkem bylo dramatické snížení životnosti jinak dobrého motoru. A v neposlední řadě to často odskákalo i turbo.

Turbodmychadlo motoru 1.9 dCi

Když už jsme u té Laguny, tak tam byla nejčastěji verze s výkonem motoru 88 nebo 96 kW, přičemž ta výkonnější, která přišla v roce 2005, už byla vypilovaná docela k dokonalosti a stačilo tam jenom pravidelně měnit mazivo.

Turbo mělo proměnnou geometrii lopatek a auto s ním mělo sice docela dobrou dynamiku, ale zároveň se podařilo udržet nízkou spotřebu. A nějaký turbokopanec byste tu hledali docela marně. To, na co byli zvyklí majitelé tehdejších oktávek, v Renaultu zvládli eliminovat a nástup výkonu tak byl mnohem lineárnější.

Bohužel se časem (vlastně poměrně záhy) ukázalo, že měnit olej po 30 tisících, není pro turbodmychadlo úplně optimální. Relativně malý filtr se brzy zaplnil nečistotami a drobnými kovovými pilinami, které poté začal propouštět. Co to udělalo s roztočeným turbem, si ale každý umí představit - ložiska z toho neměla úplně radost a docházelo k přidírání středu.

75kW verze

Tenhle motor s označením F9Q, byl třeba pod kapotou Renaultu Scénic. Nebyl špatný, ale turbo zde mělo jeden nešvar, a to že mu praskala litina kolem obtokové klapky. Ta dosedá na jakousi obrubu a právě v tomto místě někdy materiál povolil a praskl. Samozřejmě byla nutná výměna nebo alespoň repase turba.

VIDEO: Turbo 1.9 dCi

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články