PRÁCE 🧰

Turbo 1.4 TSI

27. 4. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Motory řady TSI měly ze začátku docela pošramocenou pověst, za kterou mohly především poddimenzované a kolabující rozvody. Moc tomu tehdy nepomohl ani postoj koncernu, respektive v našich poměrech spíše škodovky, která celou věc bagatelizovala. V jednom směru ale zejména agregát 1.4 TSI vynikal - měl docela pokrokové turbo.

Turbo 1.4 TSI

Články na téma turbodmychadla motorů:

  1. Turbo 2.0 TFSI
  2. Turbo 1.4 TSI - právě čtete
  3. Turbo 1.9 dCi
  4. Turbo 1.9 JTD

Ono to tehdy s jedna-čtyřkou bylo hodně podobné jako s menší dvanáctistovkou, která nicméně stále platila za ten nejproblematičtější motor z rodiny EA111. Problémy 1.4 TSI byly nicméně prakticky stejné. Největší bolest byla u napínáku rozvodového řetězu, který nebyl vybaven aretací. Vypnutí motoru a pokles tlaku oleje způsobilo, že napínák postupně klesl do nejnižší polohy. Následný start motoru byl provázen několikavteřinovým chrastěním nedopnutého řetězu. A stávalo se, že právě při tomto řetěz přeskočil a motor se takzvaně potkal. Týkalo se to motorů s výrobním označením CAXA a CAXC. Nejčastěji tak byla postižena auta Volkswagen Golf, Seat Leon a Škoda Octavia.

Koncern toto řešil v záruce (ačkoliv je třeba uvést, že často velmi neochotně), případně na kulanci. Ve chvíli, kdy bylo jasné, že potkaných motorů bude opravdu hodně a problém je jednoznačně na straně automobilek, přišla opravná sada rozvodů, která z 1.4 TSI udělala vcelku použitelný motor a problém odstranila. Modifikace samozřejmě proběhly i ve výrobě a generace označená EA211 už na problémy s rozvody netrpí.

Starší varianta turbodmychadla 1.4 TSI

Turbodmychadlo motoru 1.4 TSI

Regulace je u těchto turbodmychadel obtoková. Střed turba je o něco menší, než je na obsah motoru obvyklé, což mělo jednoduchý důvod - rychlejší nástup výkonu a eliminace turbodíry. Docela rychle ale dosahovalo vysokých otáček, takže auta s motory 1.4 TSI jsou pocitově vcelku živá. Tehdejším nešvarem ale byla vysoká variabilita spotřeby, která se v praxi výrazně odvíjela od jízdního stylu. Někdo tak jezdil s hodnotami kolem šesti litrů na sto, jiný se nedostal pod devět.

Chlazení turbodmychadla bylo realizováno na tehdejší dobu docela pokrokově - vodou. Jediné, na co turbo trpí, je náchylnost k praskání svodů a usazování karbonu v nich (on je to do značné míry spojitý problém). Jinak s ním nebývají zásadní problémy.

Ještě k té regulaci - turba byla u tohoto motoru dvě. Starší agregáty jsou řízené podtlakovým ventilem, novější mají o něco méně spolehlivou elektronicky řízenou regulaci, která samozřejmě trpí teplem, které z turba sálá.

Novější varianta turba 1.4 TSI

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články