Turbo 2.0 TFSI

10. 4. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Za zkratkou TFSI se ukrývá „Turbo fuel Stratified injection“. Koncern VW se tak chtěl pochlubit, že má docela vymakanou technologii přímého vstřikování, která pomohla lehce zvednout výkon při současném snížení spotřeby paliva.

Turbo 2.0 TFSI

Články na téma turbodmychadla motorů:

  1. Turbo 2.0 TFSI - právě čtete
  2. Turbo 1.4 TSI
  3. Turbo 1.9 dCi
  4. Turbo 1.9 JTD

U nás nejznámější osazení motorů TFSI je u vozů Audi a Škoda, kde se nejvíce využívaly dvoulitry, tedy 2.0 TFSI. V inzerci se asi nejčastěji s těmito agregáty vyhledávají Škoda Octavia RS a Audi A4. Motory to nejsou rozhodně špatné a ve své době přišly s docela promyšleným a funkčním systémem vstřikování.

Turbo motoru 2.0 TFSI

Napřed ale k titulku článku - turbodmychadlo těchto agregátů bylo uzpůsobeno tomu, co si tehdejší doba žádala. Roku 2004 už chtěli lidé něco jiného než masivní turbokopance. Krom vstřikovacího systému, který rozebereme dále v článku se tak muselo tomuto trendu podvolit i turbo. Koncernoví inženýři na to šli fikaně a dali mu relativně malé oběžné kolo na výfukové části. Tím dosáhli rychlejšího roztočení středu a tedy i nástupu v nižších otáčkách.

Turbo motoru 2.0 TFSI

Regulace turba byla obtokem, přičemž otevírání klapky řídil podtlakový ventil. Funguje to docela spolehlivě, turbo na žádné zásadní závady netrpí, občas akorát zatuhne klapka. To se děje z jednoduchého důvodu - otevírá se docela pozdě, takže kdo si koupil dvojkovou Octavii RS s motorem 2.0 TFSI a jezdil s ní na spotřebu, toho tato závada dost možná potkala. Ventil je netypicky silný a někdy se tak „vyklondá“ ovládání klapky.

Rozvrstvená směs

Tehdejší technologie, možnosti simulací a velmi pokročilých výpočtů umožnily vývojářům navrhnout promyšlený systém vstřikování. Většinou byla snaha mít směs víceméně homogenní, což umí i motory TFSI. Při částečném zatížení ale vstřikovače umí vstřikovat velmi malou dávku paliva do specificky tvarovaného proudu vzduchu, který prochází přes částečně otevřenou klapku v sání. Tenhle úzký proud velmi rychlého vzduchu s sebou strhnul dávku rozprášeného paliva a vlivem specificky tvarovaného dna pístu, ho prudce stočil přímo proti svíčce. Takto se uprostřed spalovacího prostoru vytvořila oblast, kde byla bohatá směs, ale zbytek prostoru byl vyplněn směsí chudou.

Rozvrstvená směs - Turbo 2.0 TFSI

Mělo to solidní výhodu v tom, že při běžné jízdě byla nižší spotřeba a motor byl efektivnější, protože nepředával tolik tepla stěnami válce. Ona chudá směs obklopující tu bohatou totiž fungovala jako určitá izolace. Toto celé ale vyžaduje velmi efektivní řízení vstřikování a sání. I proto byly sice rozvody řešeny řemenem, ale mezi vačkovými hřídelemi byl řetěz. Na druhou stranu mohl motor fungovat při vyšším kompresním poměru a bez klepání.

VIDEO: Turbo 2.0 TFSI

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Audi.

Podobné články