Turbo 3.0 TDI

6. 5. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech

Naftový třílitr byl v rámci koncernu určený pro vyšší třídu aut. Dostalo ho Audi A4, A6 a A8, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg a také fenomenální Phaeton. S jeho turbodmychadlem to ale nebylo vůbec jednoduché.

Turbo 3.0 TDI

Motor 3.0 TDI a jeho problémy

Sám o sobě tenhle šestiválec na žádné zásadní problémy netrpěl. Tedy pokud majitel nekašlal na údržbu, která zahrnovala hlavně pravidelné výměny oleje. Nejlepší bylo vykašlat se na long-life a měnit po 15 tisících, což byla tak trochu záruka, že se nic drahého nepokazí.

Problém byl spíše s rozvody, které jsou u tohoto šestiválce do „V“ docela komplikované a jejich výměna vychází cenově na zhruba 50-65 tisíc korun. Většinou automobilka nepředepisovala interval výměny, což byl trochu problém. Zhruba do 200 tisíc najetých kilometrů rozvody drží, ale řetěz se postupně vytahuje, což kompenzují hydraulické napínáky. Ty se ale časem opotřebují a řidič to může pocítit při studeném startu auta, kdy se zpod kapoty ozývá rachot nenataženého řetězu. Kdo na toto nereaguje, tomu začne jinak kultivovaný motor dělat randál i na volnoběh, což bylo obvykle poslední varování. Brzy následovalo přeskočení řetězu, a to klidně o dva články, což je pro agregát konečná a jeho případná oprava vyjde dosti draho.

Ohlídejte si to u ojetiny

Typické jsou problémy s rozvody u ojetin v inzerci, které jsou koupené z druhé ruky. Nadšený nový majitel, toužící po pro něj dostupném luxusu, totiž často zjistí, že rozvody melou z posledního a tak se zeptá v servisu na cenu. Poté co zjistí, do jaké finanční pasti koupí auta s 3.0 TDI vlezl, se rozhodne poslat ji dál. Při výběru ojetého kousku tedy trvejte na studeném startu motoru a zaměřte se hluk motoru prvních pár sekund jeho běhu. Pakliže řetěz rachotí a následně se zvuk zklidní, jsou rozvody zralé na výměnu. Preventivně se doporučuje výměna kolem 200 tisíc kilometrů nájezdu také z toho důvodu, že je taková porce limitní i pro vodicí lišty řetězu.

Turbodmychadlo motoru 3.0 TDI

U turba jsou dvě varianty. V závislosti na generaci měl motor buď turbodmychadlo KKK, nebo Garrett, přičemž obě mají elektronicky řízenou geometrii lopatek. KKK je ze servisního pohledu horší, protože má elektroniku Siemens, která je docela náchylná na teplo, a tak často odchází. Opravit nejde, musí se vyměnit celý modul, který vyjde na 6-7 tisíc korun. Tím to ale nekončí, protože je nedříve nutné ji na dané turbo zkalibrovat a nastavit rozsah pohybu geometrie. Následně se musí tento servisní zásah oznámit i centrální řídící jednotce, která si tak vymaže z paměti chybovou hlášku. Pokud se toto neprovede, bude řídící jednotka stále házet tu samou chybu i přesto, že už bude elektronika naklápění lopatek opravená.

Turbodmychadlo KKK s problematickou elektronikou Siemens

O něco snadnější je to s turby Garrett, která mají elektroniku Hella. Zde je také sice nutné řídící jednotce oznámit, že závada byla odstraněna, ale elektronika jde opravit, takže není třeba kupovat novou.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice. Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články