Turbo 1.9 TDI 77 kW

24. 4. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Jeden z nejčastějších motorů pod kapotou Škoda Octavia 2 je 1.9 TDI s výkonem 77 kW. Už nemá až tak legendární status jako původní verze s rotačkou, ale i tak platí za odolný a spolehlivý agregát.

Turbo 1.9 TDI 77 kW

Články na téma turbodmychadla motoru TDI:

  1. Turbo 1.9 TDI 81 kW a 66 kW
  2. Turbo 1.9 TDI 96 kW
  3. Turbo 1.9 TDI 77 kW - právě čtete
  4. Turbo 3.0 TDI
  5. Turbo 2.5 TDI

77kW naftový motor TDI je vybaven vstřikováním pumpe-düse, což přineslo především lepší kulturu chodu, ale bohužel i docela vysoké náklady na servis, když vstřikovače začaly zlobit. To se naštěstí nedělo moc často, pokud majitel tankoval kvalitní naftu, většinou ho to nepotkalo. Ještě zmíníme kódy motorů, byly to BKC, BXE, BJB a BLS. Všechny se vyskytovaly pod kapotou Škody Octavia.

Turbodmychadla pro tyto motory dělali dva výrobci - Garrett a KKK. Teoreticky jde jedno za druhé zaměnit, je potřeba jen vyměnit jeden průtokový šroub, v praxi se to ale nedělá. Ačkoliv jsou si turba dost podobná, trpí překvapivě každé na jiné závady.

1.9 TDI 77 kW - Turbo Garrett

Zde je typickou závadou ohořelá nebo možná lépe řečeno opálená „vrtulka“ turbínového kola. To souvisí se systémem vstřikování - stačilo, aby jeden vstřikovač propouštěl naftu, která se pak dostane skrze spalovací prostor bez toho, aby dokonale shořela. Ulpí samozřejmě na oběžném kole, kde vlivem vysoké teploty shoří. Problém je v tom, že při tom opálí hrany jednotlivých listů turbíny a to dokonce tak, že kousek rozžhaveného kovu odstředivou silou odletí a potká se na své cestě s geometrií, která řídí přísun výfukových plynů. Geometrie se tak zasekne a auto přepne do nouzového režimu. Často to provází pískání. Zabránit tomu lze tankováním kvalitní nafty, případně používáním aditiv (ze zkušeností doporučujeme VIF), aby vstřiky vydržely co nejdéle.

1.9 TDI 77 kW - Turbo KKK

Problém těchto turbodmychadel je v případě motorů 1.9 TDI se vstřikováním PD docela prostý - jednoduše jim praskají osičky a trhají se jim kompresorová kola následkem překročení jejich stanovené oběhové rychlosti. Závada pochopitelně končí výměnou nebo repasováním turba.

Trochu specialitkou je regulace KKK turba u motorů s označením BLS. Tady odchází ventil regulace, který je zvláštního provedení. Je sice podtlakový, ale nezatahuje táhlo dovnitř, ale naopak ho vytahuje ven. Ventil trpí na praskání membrány.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články