Turbo 1.9 TDI 96 kW

6. 4. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Populární naftové motory 1.9 TDI s výkonem 96 kW najdeme třeba ve Škodě Fabia, Volkswagenu Golf nebo Volkswagenu Passat. A samozřejmě nesmíme opomenout ani modlu českých řidičů - Škodu Octavii.

Turbo 1.9 TDI 96 kW

Články na téma turbodmychadla motoru TDI:

  1. Turbo 1.9 TDI 81 kW a 66 kW
  2. Turbo 1.9 TDI 96 kW - právě čtete
  3. Turbo 1.9 TDI 77 kW
  4. Turbo 3.0 TDI
  5. Turbo 2.5 TDI

Přichází Pumpe-Düse

Oktávka je často zmiňována jako extrémně spolehlivé auto, zejména ve spojení s klasickým dieselem 1.9 TDI a jednoduchým čerpadlem - rotačkou. Tenhle motor byl pravda velmi spolehlivý a úsporný, ale časem začal lehce zastarávat. V rámci koncernu se navíc začalo prosazovat vstřikování systémem čerpadlo-tryska, tedy PD, sdružený vstřikovač chcete-li. Výsledkem nasazení v oktávce tedy byla konfigurace 1.9 TDI-PD, která byla stále velmi úsporná, ale výkon se zvedl na 96 kW, krouticí moment na 310 Nm.

Vzestup Škody

Charakteristika motoru byla o něco málo přitvrzena, dynamika znatelně vzrostla, ale přišla také rychlejší reakce na pokyny plynového pedálu při zachování skvělé spotřeby. V kombinaci s šestistupňovou převodovkou nakonec zákazníci dostali velmi povedené auto. Škoda Octavia tak představovala velmi rozumnou volbu v porovnání s tehdy dražším Volkswagenem Golf nebo dokonce Volkswagenem Passat, které dostaly tentýž agregát. Byl to vlastně jeden z prvních signálů, že škodovka, vnímaná jako „levný koncern“ se sápe v hierarchii výše a chce konkurovat „echt“ německé konkurenci. Vždyť tuhle konfiguraci dostala i Škoda Fabia, byť ve vrcholné verzi RS!

Turbodmychadlo motoru

Ono zvýšení výkonu a krouticího momentu neměl na svědomí jen nový systém vstřikování. Svoji roli sehrálo i turbo, které bylo velmi podobné tomu z naftové oktávky s výkonem 81 kW. Výfuková část byla stejná, ale sací se zvětšila a její průměr narostl o zhruba 2 mm. Co to mělo za následek je snadno odvoditelné. Nástup turbodmychadla probíhal sice o něco málo déle, ale o to větší kopanec to pak byl, protože objem vzduchu, který do motoru putoval, se znatelně zvedl. Ono se to nezdá, ale ono docela nepatrné zvětšení průměru dmychadlového kola opravdu pomohlo a dá se říct, že jedničková oktávka se tak dostala na svůj pomyslný vrchol. Regulace otáček turba u motoru 1.9 tdi o výkonu 96kw byla realizována podtlakovým ventilem, který ovládá proměnnou geometrii.

Nevýhody systému čerpadlo-tryska

Samostatný vstřikovač každého válce bylo super řešení, tedy dokud se to nezačalo kazit. Ono to docela drželo (spousta aut jezdí s původními vstřikovači do dnes), jenže to chtělo tankovat jen kvalitní naftu. A co si budeme namlouvat - po přelomu milénia to u nás nebylo v tomto směru úplně slavné a následkem toho se vstřikovače někdy kazily.

Dalším faktorem, který ohrožoval vstřikovače, byl olej. PD vstřikovače totiž mají každý své malé vysokotlaké čerpadlo. Malý píst tam vytváří tlak a to tak, že ho proti vratné pružině stlačuje vačka prostřednictvím vahadla. A tady vznikal problém. Ona vačka totiž byla dost namáhaná, o čemž koncern věděl, a proto předepisoval pro motory PD vždy olej normy VW 505.01. Ten je aditivovaný tak, aby chránil právě tuhle vačku, na které vytvoří celistvý olejový film, který by měl vydržet i třeba čtrnáctidenní odstávku vozu. Kdo ho nepoužíval a lil tam cokoliv jiného, riskoval postupné vydření vačky a drahou opravu. Prostě a jednoduše - pro koncernové PD motory je nutné vždy použít olej normy 505.01 nebo jeho novější náhradu 507.00.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?