PRÁCE 🧰

Poradíme, jak se omezuje turbodíra

10. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turbo lag

Turbodíra nebo také turbo lag, je jev, který se snažíme u turbodmychadel pokud možno odstranit. Dosáhnout se toho dá různě, ideálně kombinací několika opatření.

Turbodíra: Jak se správně omezuje?

Články na téma turbo díra:

  1. Jak lze bojovat s turbo lagem?
  2. Turbodíra: Jak se správně omezuje? - právě čtete
  3. Turbo lag - co to je a proč se to děje?

Co způsobuje turbodíru?

Když si uvědomíme, jak turbodmychadlo funguje, tak je tam spousta takových těch dob, kdy se na něco čeká. Řidič sešlápne plynový pedál, zvedne se přísun paliva do motoru, jenže to chvíli trvá. Motor jde do otáček, produkuje větší množství spalin a produkuje je rychleji. Jenže v dmychadlové komoře musí nejdříve být dostatečný průtok na roztočení turbíny. Turbína taky něco málo váží a je na stejné hřídeli, jako kompresní kolo, takže se tento celek taky chvíli rozhýbává. A když už se to stane, tak se zase čeká, až v tlačné části bude dostatečný tlak a natlakuje se celé vedení a intercooler. Když posčítáme všechny tyto malé chvilky, dostaneme třeba vteřinu a půl.

Jakmile se ale všechno potřebné stane, turbodmychadlo začne dodávat motoru dostatek vzduchu a auto sebou škubne kupředu, jak se náhle zvedne výkon. Když se to stane českému fotrovi u oktávky, tak o tom večer nadšeně vypráví v hospodě. Když k tomu došlo na výjezdu ze zatáčky u první generace Porsche 911 Turbo, tak to řidič měl plné ruce práce ukočírovat. Neúspěch těch, kteří turbo lag téhle neposedné a zákeřné zadokolky nezvládli ukočírovat připomíná docela přiléhavá přezdívka tohoto auta "Widow Maker".

Proměnná geometrie turba

Hledaly se tedy způsoby, jak turbodíru odstranit, protože si turba postupně hledala cestu do motorů klasických spotřebních vozů. Tam samozřejmě není žádoucí nějaký opožděný kopanec do zad následovaný prudkou akcelerací, takže si to vynutilo hledání řešení omezení tohoto jevu.

Řešením byla zejména plynulá regulace pomocí proměnné geometrie turba. Pradávná turba měla obtokový ventil, který měl polohu otevřeno a zavřeno. Takže jakmile turbo dosáhlo nastaveného tlaku, ventil se otevřel a otáčky opadly. Geometrie turba umožnila nastavit systém tak, aby byl výkon optimálněji dávkován - turbína se rychleji začala točit, ale otáčky pak negradovaly tak rychle. Už tohle byl obrovský pokrok.

Turbo a kompresor

Dražší vozy si mohou dovolit dražší řešení, a tak se někdy turbo kombinovalo s kompresorem. Ten udržoval v soustavě nějakou minimální, ale stabilní úroveň tlaku, aby se turbodmychadlo nemuselo roztáčet „od nuly“. I to hodně pomohlo a časová prodleva mezi požadavkem řidiče a zátahem motoru se snížila na minimum. Bohužel je tohle řešení náročné na vývoj, ale i údržbu.

Turba a jejich postupné zmenšování

Se zmenšováním motorů se zmenšovala i turba. Velké a objemné by se neroztočilo tak ochotně, jako malé s lehounkým středem. Tyhle menší, zejména benzinové motůrky s malými turbodmychadly jsou pocitově mnohem „měkčí“ a přívětivější, ačkoliv mají špičkové parametry ve všech směrech lepší než jejich atmosféričtí předchůdci. To je ostatně cesta, které se automobilky drží do dnes. Ve spojení s automatickou převodovkou se tak někdy daří skutečně potlačit turbo lag na minimum.

VIDEO: Co je turbodíra nebo-li turbo lag

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články