Tesla Roadster: Vše o tomto modelu a kdy ho potkáme na silnicích

7. 10. 2021 4 min. čtení Tipy a rady Tesla

Roadster od Tesly má být naprosto ultimátním a tak trochu šíleným elektromobilem. Je ale otázka, kdy se ho konečně dočkáme.

Tesla Roadster

Roadster byl ve skutečnost první

Znalci vědí, že Tesla už jeden Roadster udělala a byl to dokonce první elektromobil, který tehdy neznámá automobilka vyrobila. Dojezd byl 383 kilometrů, což je i dnes docela slušná hodnota. Zrychlení z nuly na sto se podle toho, o jaký se přesně jednalo model, odehrálo za 3,7 až 3,9 sekundy. Na malý roadster slušné parametry, ale nic, co by mělo oslnit, že? Výroba mimochodem probíhala od roku 2008 do 2012.

Auto s tryskovými motory

To Roadster nový, který je stále ve vývoji, má být úplně jiná písnička! Díky elektromotorům a jejich výkonové charakteristice má tohle auto zvládnout zrychlení z nuly na sto pod dvě sekundy. Pomůže tomu pohon všech kol a jeden čas se mluvilo i o tryskách, které by měly pomáhat právě k tomu neskutečnému zrychlení. Fungovalo by to podobně jako tryskový motor, ale bez spalování čehokoliv. Využil by se systém známý z jiné firmy Elona Muska - SpaceX, respektive z rakety Falcon 9, kde se mu říká COPV (composite overwrapped pressure vessel). Ve velmi lehké tlakové lahvi vyrobené z oceli a uhlíkových vláken, by byl vysoce stlačený vzduch. No a při upouštění tohoto stlačeného vzduchu přes ventilek by vznikal podobný efekt, jako když se nafoukne balónek a pak se nechá létat po místnosti - motor by vyvíjel tah a tím urychloval Teslu Roadster.

Na silnici s tryskami? Těžko!

Potenciálně by tento systém mohl pomáhat i s brzděním a teoreticky i zatáčením - jde jen o to, jakým směrem míří výstup z trysky, kterých může být samozřejmě několik. Má to ale několik nedostatků. Především se jedná o systém, který je dost náročný na spotřebu energie. Vzduch musíte nějak stlačit a ideálně zchladit. Při vypouštění by se velmi rychle ochlazoval, což s sebou nese další negativní efekty, které je třeba řešit. Rosení by bylo asi tím nejmenším problémem, spíš je otázka, co by to udělalo s okolím trysek, které by procházelo velmi rychlými změnami teplot. Pak je tu problém hlučnosti - proudové a tryskové motory dělají kravál a to takový, že je to doslova nebezpečné pro lidský organismus. A v neposlední řadě by to samozřejmě zvedalo dost prachu a obecně asi nechcete být poblíž velmi prudkého proudu vzduchu. Pravděpodobnost, že Tesla přijde s takovou šíleností není úplně velká a že by to prošlo homologací pro silniční provoz, je asi nereálné.

Cenovka není úplně šílená

Hodně často se řeší cena Tesly Roadster. Ta by měla být podle odhadů 200 000 dolarů (4,34 milionu korun) za základ, limitka Founder´s Edition má začínat na 250 000 dolarech (5,42 milionu korun). Je to plně srovnatelné s moderními sportovními vozy, které umí být i mnohem, mnohem dražší, nehledě na astronomické náklady na údržbu. V tomhle by tedy i přes relativně vysokou cenovku mohl mít Roadster navrch.

Zrychlení už jsme zmínili a ještě se k dynamickým parametrům vrátíme! Oblíbenou americkou disciplínu - závod na čtvrt míle, by měl Roadster zmáknout za 8,8 sekundy. Maximální rychlost by měla přesahovat 400 kilometrů za hodinu. K tomu je samozřejmě třeba solidního akumulátoru, který bude mít kapacitu 200 kWh. Když se bude řidič krotit, měl by s takovou porcí energie ujet kolem tisíce kilometrů na jedno nabití. To jsou dost fantastické parametry, Elon Musk má sem tam tendence malinko přehánět, ale pokud by se mu tohle povedlo, byla by to hodně velká pecka, která by si v přímce namazala na chleba snad jakýkoliv supersportovní automobil.

2023, když dobře

No a to nejdůležitější - dostupnost. Původně se mluvilo o roce 2020, jenže nakonec je z toho 2023 a kdoví jestli. V současné době je kritický nedostatek čipů, k tomu kdoví, kdy se podaří vyřešit pandemii covidu a může se stát ještě spousta dalších věcí. Takže i ten rok 2023 v tuhle dobu lze vnímat spíše jako optimistický odhad. Nedivili bychom se, kdyby reálně přišla Tesla Roadster na trh až v druhé polovině dekády.

Zdroj médií: Tesla
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články