Po nepřetržitém růstu Tesle v minulém roce poprvé klesly prodeje nových vozů. Je to poprvé, co se tak stalo. Co to vlastně znamená a jak zásadní je to problém?
Tesla zaznamenala pokles prodejů, co to znamená?

Články na téma automobily Tesla:
- Autopilot Tesly bude rozhodovat o tom, kdo zemře
- Tesla a problémy na STK
- Tesla Roadster
- Gigafactory – továrna na Tesly
- Tesla Semi – bude to revoluce v nákladní dopravě?
- Tesla a Jižní Korea
- První samořiditelné auto bez volantu – Tesla Cybercab
- Automobilka Tesla – čím je tak unikátní?
- Tesla Model Y Juniper
- Tesla Octovalve
- Ojetá Tesla: Jak se pohybují ceny?
- Tesle klesly prodeje, je to problém? - právě čtete
Tesla rostla neustále
Tesla byla skutečný podnikatelský zázrak, který v rozhodujících okamžicích přežil jenom díky Elonu Muskovi. Automobilka se chvíli pohybovala nad propastí a reálně jí hrozil krach, který mohl přijít v řádu dnů, možná hodin. Nicméně od zahájení prodejů první masové vyráběné Tesly, tedy Modelu S v roce 2012, to byla docela solidní jízda a nepřerušená řada let nepřetržitého růstu.
A nebyl to růst v řádu jednotek procent, automobilka v některých letech zvládla prodat o víc jak 100 % víc aut než v roce předchozím. Běžně se čísla pohybovala kolem 30 %. Více než meziroční pokles o 1 % je tedy ten dramatický pokles samotný, bez ohledu na to, jestli je růst 2 % nebo – 1%. Co za tím hledat?
Také čtěte
Možností je několik, ale žádná z nich nezní úplně optimisticky, logicky. Tesla, vědoma si poklesu prodejů, se snažila se situací něco dělat. Na některých trzích firma zkusila bezúročné půjčky nebo dobíjení zdarma, což byla dřív poměrně úspěšná strategie. V roce 2024 však nedokázala automobilka zvrátit trend a prodeje nakonec skutečně poklesly.
- Přečtěte si také: Tesla z bazaru – na kolik to vyjde?
Tesla prodeje tabulka
Rok | Prodané vozy | Meziroční růst (%) |
---|---|---|
2016 | 76 230 | 50.71 |
2017 | 103 020 | 35.14 |
2018 | 245 240 | 138.05 |
2019 | 367 500 | 49.85 |
2020 | 499 550 | 35.93 |
2021 | 936 000 | 87.37 |
2022 | 1 313 851 | 40.37 |
2023 | 1 808 581 | 37.65 |
2024 | 1 789 226 | -1.07 |
Co za tím stojí?
Ke komplexním číslům nemáme přístup, ale lze se domnívat, že Tesle na asijských trzích mohutně šlape na paty BYD, ze kterého se vyprofiloval soupeř velmi zdatný. Čína navíc začala dělat opatření proti Tesle, které tak nesmějí parkovat třeba ve státních budovách. Důvodem jsou obavy ze špionáže – Tesly mají kamery, které sledují okolí a auto uloží záznam z případné parkovací nehody, kterou zaviní někdo jiný (tzv. Sentry Mode).
V Evropě se navíc začalo ustupovat od trendu dotovat pořízení elektrických aut. Spousta Tesel, které jezdí po evropských silnicích, byla pořízena s mohutným přispěním daňových poplatníků (kteří na tak drahá auta dost často nemají a jezdí v klidně dekádu starém autě se spalovákem). Bez dotací jednoduše prodeje poklesnou, protože už to není tak atraktivní nabídka.
Svoje jistě udělá i nasycení trhu. Kdo opravdu hodně toužil po Tesle, ten si ji už pořídil, trh se nasytil a obměna chvíli potrvá, takže rychlost růstu reálně opravu poklesne. Je to zcela běžný jev, který můžeme pozorovat třeba v rozvojových zemích.
Neprodávanější Tesla je Model Y. Jenže ten čeká v brzké době obměna, respektive facelift (dá-li se to tak u Tesly nazývat). Dost kupujících tedy asi vyčkává a koupi odkládá s tím, že ji realizují někdy v prvním pololetí roku 2025, kdy se má Model Y Juniper objevit.
Zdroj médií: Depositphotos.