Jednou z věcí, které u spalováků moc neřešíme, je topení a chlazení interiéru. Obě tyto věci jsou v podstatě bezproblémové a víceméně všechna auta už dnes zvládají obě disciplíny poměrně obstojně. Stejně tak je zvládnuté i chlazení motorů, nestává se nám, že by se agregát přehříval, tedy pokud je vše v pořádku.
Ventil Octovalve je klíčem k efektivitě Tesly

Články na téma automobily Tesla:
- Autopilot Tesly bude rozhodovat o tom, kdo zemře
- Tesla a problémy na STK
- Tesla Roadster
- Gigafactory – továrna na Tesly
- Tesla Semi – bude to revoluce v nákladní dopravě?
- Tesla a Jižní Korea
- První samořiditelné auto bez volantu – Tesla Cybercab
- Automobilka Tesla – čím je tak unikátní?
- Tesla Model Y Juniper
- Tesla Octovalve - právě čtete
- Ojetá Tesla: Jak se pohybují ceny?
- Tesle klesly prodeje, je to problém?
Efektivita = dojezd
U elektromobilů to už umíme také, ale obrovské rozdíly jsou v efektivitě. Jsou dvě hlavní řešení. Buď se topí elektrickým odporem, tedy méně úsporně, nebo se použije tepelné čerpadlo, což je poměrně efektivní, ale dražší. Solidnější značky mají tepelné čerpadlo už jako standard, ale třeba Škoda si dělá vyloženě ostudu s tím, že za něj chce příplatek.
No a pak je tu Tesla, která se snaží o maximální efektivitu vždy a za každých okolností. Výsledkem je komponenta zvaná Octovalve. Je to velmi fikané řešení. Přepíná mezi různými stavy a různými teplo či chlad produkujícími systémy, aby bylo vše vybalancované. Ono není tak těžké uchladit baterii, výkonný elektromotor nebo rychle vytopit kabinu. Je velmi těžké to udělat tak, aby se energií zbytečně neplýtvalo a využívala se ta, která už někde je.
Také čtěte
Řeší to do značné míry právě Octovalve, což je název pro osmiportový ventil. A ano, proto je na něm ta roztomilá chobotnice. Důležité je, že přes ventil proudí jedna kapalina, jenom se mění to, odkud kam putuje, tedy odkud energii odebírá a kde ji naopak předává. Abychom si udělali kompletní obrázek, tak si vypůjčíme snímek z videa Sandyho Munro, který ukázal, jak vypadá tento geniální ventil uvnitř.
V principu je to vlastně velmi prosté. Do jednoho prostoru se svede vše, co předává nebo odebírá teplo z chladicí kapaliny a pak stačí někdo, kdo navrhne zařízení, které bude umět přepínat mezi různými okruhy.
Podle potřeby tak buď může Octovalve vše propojit a nechat kapalinu proudit celým systémem, nebo pootočením do jiné pozice vytvořit vždy dva okruhy oddělené. Teplo se tak předává třeba akumulátoru, pokud je třeba jej ohřát před nabíjením. Jindy zase může být nutné baterii chladit a s ní i motor, na což opět ventil umí reagovat. Vše samozřejmě řídí algoritmus, jehož rozhodování ovlivňují naměřené hodnoty a požadavky ze strany řidiče.
Pokud by vás technologie zajímala blíže, doporučujeme práci Octovalve Thermal Management Control for Electric Vehicle, kde je vše popsáno, a to včetně tabulek, kde jsou vypsané různé stavy systému, nákresů, schémat a podobně.
Hlavní výhody Octovalve
- Ventil zastane roli vícero různých komponent. Snižuje to hmotnost systému a jeho servis v případě problémů, stejně tak je jednodušší hledání závady.
- Octovalve umožňuje využít odpadní teplo z baterie, výkonové elektroniky a motorů, což znamená vyšší úsporu energie, tedy i delší dojezd.
- Nižší nároky na komponenty a komplikovanost systému. Konkurence obvykle odděluje systém pro baterii, kabinu a výkonové komponenty. Tesla je propojuje do systému jednoho, který přepíná relativně primitivní ventil.
Zdroj médií: stock-tesla.com, Sandy Munro, Octovalve Thermal Management Control for Electric Vehicle – Alex Wray, Kambiz Ebrahimi, Depositphotos.