PRÁCE 🧰

Dojezd elektromobilů zkracuje několik základních faktorů

12. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Dojezd elektromobilu

Téma číslo jedna u elektromobilů je jejich dojezd. Abychom byli fér, tak ne, opravdu zatím většina dostupnějších elektrických aut nemá dojezd srovnatelný se spalováky. Na druhou stranu se dá akční rádius elektrického auta o něco prodloužit, když člověk ví, jak ho používat.

Jak dojet s elektromobilem co nejdál

Sedejte do vytopeného

Problém je už na samotném začátku, kdy se řidič posadí do studeného auta a samozřejmě nechce řídit v péřovce (což popravdě ani není úplně bezpečné). Elektrická auta mají super výhodu v tom, že topí prakticky ihned, nicméně zvyšuje to spotřebu. Proto je fajn, že jich naprostá většina má i nějakou doprovodnou appku, která umí na dálku třeba zavřít okénka, nebo i zapnout vytápění na teplotu, jakou si nastavíte. Není nic jednoduššího, než buď nastavit čas odjezdu, nebo si zapnout vytápění přes aplikaci třeba ve chvíli, kdy dopíjíte ranní kávu. Auto je přes noc zapojené do zásuvky, takže se vytopí elektřinou ze sítě a nikoliv z baterie. Sednete do vyhřátého a vyjíždíte s plnou baterií. Finta je v tom, že pak už teplotu jenom udržujete a eliminujete tu fázi, která je energeticky nejnáročnější, tedy vytopení interiéru třeba z -5 °C na 20 °C.

Nekupujte elektromobil bez tepelného čerpadla

Vytápění se dá realizovat v zásadě dvěma způsoby. Buď má elektromobil jednodušší systém, který je založený na průchodu proudu vodičem o určitém odporu, což generuje teplo, nebo je vybavený tepelným čerpadlem, což je nákladnější, ale energeticky úspornější systém. Rozdíl je dost zásadní a tepelné čerpadlo umí prodloužit dojezd oproti vytápění odporovým drátem o 20 %, Volkswagen uvádí rozdíl až 30 %. Pakliže tedy hodláte jezdit s elektromobilem i na větší vzdálenosti, rozhodně chtějte tepelné čerpadlo.

Plachtěte

Elektrická auta bývají vybavena rekuperačními systémy, které vracejí energii z brzdění zpět do baterie. Problém je v tom, že z hlediska praktického je nejefektivnější energii zachovat. Je tedy lepší spíš zvolna plachtit, než to rozhulákat a pak před zatáčkou zběsile rekuperovat, protože při rekuperaci dochází ke ztrátám a nikdy nezískáte zpět tolik energie, kolik jste vydali na zrychlení. Ideální je, naučit se ovládat auto jedním pedálem. Když ho pustíte, tak dojde k silnému rekuperačnímu brzdění, ale taky můžete víceméně plachtit, zkrátka jak se vám to hodí.

Nahustěte pneumatiky

Jedním z největších jízdních odporů jsou pneumatiky. Elektromobily používají speciální, které mají nižší valivý odpor, ale je samozřejmě potřeba je mít správně natlakované. Ideální tlak najdete napsaný v manuálu, na B sloupku nebo pod krytkou nabíjecího konektoru. Doporučujeme také tlak průběžně hlídat a třeba jednou měsíčně ho změřit. Pozor ale! Nepřefoukávejte pneumatiky na tlak vyšší, než je předepsaný rozsah. Výrobce auta počítá s vrstvou stlačeného vzduchu jako tlumicím prvkem a na příliš tvrdých gumách budou trpět komponenty podvozku. A když už jsme u těch kol – automobilky někdy nabízejí buď aerodynamické kryty, nebo zkrátka nějakým způsobem aerodynamicky optimalizovaná kola. S nimi dojedete o pár kilometrů dál, než s běžnými.

Optimalizujte trasu

Nejhorší pro elektromobily je dálnice. Tam jejich efektivita klesá, protože elektromotor poběží ve vyšších otáčkách, kde je jeho spotřeba vyšší. K tomu se přidává výrazně zvýšení odpor vzduchu při třeba stotřicítce. Proto pokud je to možné, jeďte raději mimo dálnice, na okreskách se dá dosáhnout daleko příznivějších hodnot spotřeby, a tedy i dojezdu. Některé navigace už jsou na to připravené, třeba Google Mapy vám naplánují trasu, u které algoritmus předpokládá nejnižší spotřebu, využijte to!

Zdroj info: electrek, carandriver.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články