PRÁCE 🧰

Měření podle WLTP normy pro elektromobily

13. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Dojezd elektromobilu

Abychom znali teoretický dojezd elektromobilů, máme tu už od roku 2017 normu WLTP, která nahradila normu starší. Jak přesně vypadá test podle WLTP metodiky?

WLTP pro elektromobily

Norma WLTP

Celý WLTP test probíhá v laboratoři, kde je udržována teplota 23 stupňů. Ta je pro elektromobily považována za optimální – baterie se nepřehřívá, ale ani nemrzne. Test je rozdělen do čtyř cyklů, které se od sebe dost liší a simulují rozdílné podmínky i dynamiku jízdy. Je to režim Low, Medium, High a Extra High.

  • Když si jednotlivé cykly rozebereme, pak Low je napodobnení městského provozu. Elektromobil tu dosáhne rychlosti maximálně 56,5 km/h a přes polovinu času stojí, což simuluje stání na semaforech. Úsek je dlouhý 3095 metrů.
  • V cyklu Medium už se vůz pohybuje o něco rychleji, jedná se ale pořád o charakter městského provozu, částečně podobný třeba jízdě pražským tunelem Blanka. Rychlost zde dosahuje skoro 80 km/h, ale pořád se často zastavuje a brzdí. To je mimochodem pro elektrická auta mimořádně výhodné, protože mají šanci rekuperací nasbírat nějakou energii zpět.
  • Oblast High je vyloženě mimoměstská jízda, kde rafička tachometru dostane i nad 90 km/h. Rozdíl oproti dvěma předchozím fázím je v tom, že se tu už tolik nezastavuje, naopak je vyšší dobu udržována středně vysoká rychlost po delší dobu.
  • Extra High napodobuje nájezd na dálnici a jízdu po ní. Je při tom dosažena rychlost 131,3 km/h a v této části se zastavuje až na úplném konci.
  • Aby to nebylo tak jednoduché, je součástí testu i nabíjení, ze kterého se spočítá spotřeba. Jenže nabíjení má určité ztráty (bývá to kolem 10 %) a i ty jsou součástí finální hodnoty spotřeby. Uživatel auta však na palubním počítači vidí údaj o spotřebě, který se ztrátami nepočítá, je to měření samotného auta.

Městský dojezd podle WLTP

Budete-li vybírat elektromobil, bude u něj pravděpodobně uvedena městská hodnota dojezdu. Je kombinací dojezdu ve fázi Low a Medium a týká se města. Automobilky ji velmi rády uvádějí jako tu hlavní, protože zkrátka vychází daleko lépe, než hodnota kombinovaná. Často je na webu uvedeno „dojezd až…“ a následuje nějaké obří číslo.

Kombinovaný dojezd podle WLTP

V případě dojezdu kombinovaného se jedná o průměr z celého testu. Jenže zde už vstupuje do hry i režim vyšší rychlost a zejména napodobení jízdy po dálnici, která většinu elektrickým autům moc nevoní. Tato hodnota je blíže reálným provozním podmínkám.

Zdroj info: electrek, evdb.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články