Abychom znali teoretický dojezd elektromobilů, máme tu už od roku 2017 normu WLTP, která nahradila normu starší. Jak přesně vypadá test podle WLTP metodiky?
Měření podle WLTP normy pro elektromobily
![WLTP pro elektromobily](/data/blog-article/illustration/orig/wltp-pro-elektromobily.jpg)
Články na téma dojezd elektroaut:
- Dojezd elektromobilu v zimě - opravdu je to taková mizérie?
- Dojezd elektromobilů - jak moc se liší ve skutečnosti?
- Dojezd elektromobilů v zimě
- Elektromobil s nejdelším dojezdem
- WLTP norma pro elektromobily - právě čtete
- Jak dojet s elektromobilem co nejdál
- Energetická hustota – co to je?
- Porovnání plánování trasy Volvo EX30 vs. Škoda Enyaq
Norma WLTP
Celý WLTP test probíhá v laboratoři, kde je udržována teplota 23 stupňů. Ta je pro elektromobily považována za optimální – baterie se nepřehřívá, ale ani nemrzne. Test je rozdělen do čtyř cyklů, které se od sebe dost liší a simulují rozdílné podmínky i dynamiku jízdy. Je to režim Low, Medium, High a Extra High.
- Když si jednotlivé cykly rozebereme, pak Low je napodobnení městského provozu. Elektromobil tu dosáhne rychlosti maximálně 56,5 km/h a přes polovinu času stojí, což simuluje stání na semaforech. Úsek je dlouhý 3095 metrů.
- V cyklu Medium už se vůz pohybuje o něco rychleji, jedná se ale pořád o charakter městského provozu, částečně podobný třeba jízdě pražským tunelem Blanka. Rychlost zde dosahuje skoro 80 km/h, ale pořád se často zastavuje a brzdí. To je mimochodem pro elektrická auta mimořádně výhodné, protože mají šanci rekuperací nasbírat nějakou energii zpět.
- Oblast High je vyloženě mimoměstská jízda, kde rafička tachometru dostane i nad 90 km/h. Rozdíl oproti dvěma předchozím fázím je v tom, že se tu už tolik nezastavuje, naopak je vyšší dobu udržována středně vysoká rychlost po delší dobu.
- Extra High napodobuje nájezd na dálnici a jízdu po ní. Je při tom dosažena rychlost 131,3 km/h a v této části se zastavuje až na úplném konci.
- Aby to nebylo tak jednoduché, je součástí testu i nabíjení, ze kterého se spočítá spotřeba. Jenže nabíjení má určité ztráty (bývá to kolem 10 %) a i ty jsou součástí finální hodnoty spotřeby. Uživatel auta však na palubním počítači vidí údaj o spotřebě, který se ztrátami nepočítá, je to měření samotného auta.
Městský dojezd podle WLTP
Budete-li vybírat elektromobil, bude u něj pravděpodobně uvedena městská hodnota dojezdu. Je kombinací dojezdu ve fázi Low a Medium a týká se města. Automobilky ji velmi rády uvádějí jako tu hlavní, protože zkrátka vychází daleko lépe, než hodnota kombinovaná. Často je na webu uvedeno „dojezd až…“ a následuje nějaké obří číslo.
Kombinovaný dojezd podle WLTP
V případě dojezdu kombinovaného se jedná o průměr z celého testu. Jenže zde už vstupuje do hry i režim vyšší rychlost a zejména napodobení jízdy po dálnici, která většinu elektrickým autům moc nevoní. Tato hodnota je blíže reálným provozním podmínkám.
Zdroj médií: Depositphotos.